Wereld Natuur Fonds Nederland
WNF intensiveert samenwerking met bedrijven met nieuwe afdelingen

ZEIST - Het Wereld Natuur Fonds (WNF) intensiveert en verdiept de samenwerking met bedrijven door een aanpassing van de organisatie. De nieuwe afdeling Duurzame Markten zoekt actief naar partners waarmee productieketens verduurzaamd kunnen worden. Voor het beheer van de bestaande partnerschappen met bedrijven, wordt de afdeling Major Accounts verzwaard. Het WNF maakt als enige groene organisatie in ons land vergaande afspraken met grote bedrijven om te komen tot verduurzaming van productieketens en vermindering van CO2-uitstoot. Voorbeelden hiervan zijn contracten met onder andere KLM, BCC, Albert Heijn en internationale soja- en palmolie-producenten.

Het WNF heeft Claar van den Bergh (35) benoemd tot programma-manager Duurzame Markten.Van den Bergh was eerder Manager Corporate Partnerships bij Plan Nederland. Guido Broek (37) is aangetrokken als hoofd voor de afdeling Major Accounts. Hij was internationaal area manager bij Hunter Douglas.

De belangrijke natuurgebieden op aarde, en daarmee het leefgebied van vele bedreigde dier- en plantensoorten, staan steeds meer onder druk door het gebruik van natuurlijke grondstoffen. Zo is er een directe relatie tussen het kappen van regenwoud en de behoefte aan landbouwgrond voor palmolie (grondstof voor zo'n 70 procent van alle supermarktproducten) en soja, een hoofdbestanddeel van veevoer. Daarnaast is het tegengaan van de gevolgen van klimaatverandering essentieel voor het behoud van leefgebied voor dier en mens.

Oplossingen voor deze omvangrijke en gecompliceerde bedreigingen, zijn voor een deel te vinden in samenwerking met bedrijven en grondstoffenproducenten. Wanneer het duurzame aandeel in de productie stijgt, krijgt de consument de mogelijkheid te kiezen voor een product dat zijn of haar 'voetafdruk' elders op aarde verkleint. Voorbeelden hiervan zijn soja en palmolie waarvoor geen waardevol bos is gekapt, vis die op een duurzame manier is gevangen, en katoen die met veel minder water is geproduceerd.

Op het gebied van klimaatverandering sluit het WNF met bedrijven samenwerkingscontracten om te komen tot (van tevoren vastgestelde) reductie van CO2-uitstoot. Ook deze partnerschappen leveren voor consumenten de mogelijkheid op om te kiezen voor bijvoorbeeld vliegen met minder CO2-uitstoot of elektrische apparaten die minder energie gebruiken.

---