Gemeente Zwolle

Invoeren taalkennisvoorziening | Persoonsgebonden inburgeringsbudget | Signalen en ontwikkelingen | Maatwerk in wijk/buurt

2009-052 Adviesaanvraag wijziging inburgeringsbeleid

Op 26 maart jl. ontvingen wij uw adviesaanvraag over uw voorgenomen wijziging van het inburgeringsbeleid en daarmee ook de wijziging van de verordening Wet Inburgering. In deze brief gaan wij puntsgewijs in op de voorgenomen wijziging van het beleid. Tevens willen wij dit schrijven gebruiken om uw aandacht te vragen voor signalen die wij ontvangen vanuit de gemeenschap en voor toekomstige ontwikkeling op het terrein van inburgering.

Zorgvuldig formuleren

Vooraf willen wij u vragen om stil te staan bij het volgende. In de stukken die u naar buiten brengt over het inburgerings- en integratiebeleid schrijft u de successen die zijn behaald, bijvoorbeeld dat 95% van de inburgeraars het inburgeringsexamen heeft behaald, toe aan uw eigen inzet. U vergeet daarbij te vermelden dat dit succes mede te danken is aan de inspanningen van de inburgeraars. In uw stukken vermeldt u ook dat achteraf minder mensen moeten inburgeren dan op de lijst met potentieel inburgeraars, die u van het Ministerie heeft ontvangen, stonden vermeld. De voornaamste reden hiervoor, dat circa 30% van de potentiële inburgeraars het niveau van de Wet Inburgering heeft bereikt, laat u achterwege. Als u het vervolgens heeft over het persoonsgebonden inburgeringsbudget dan gaat het als snel over mogelijke fraude van inburgeraars. Dit terwijl de bedragen direct worden betaald aan scholen met een keurmerk. Deze negatieve insteek kan de beeldvorming over inburgeraars onnodig negatief beïnvloeden. Wij adviseren u daarom om zorgvuldig te zijn in uw formulering en onnodige negatieve toonzetting zoveel mogelijk te vermijden.

Invoeren vaststellingsstelsel

De Integratieraad is van mening dat het inburgeren in de Nederlandse maatschappij als de eigen verantwoordelijkheid van de inburgeraar gezien moet worden. De inburgeraar zal daarbij de ruimte en de vrijheid moeten krijgen om zijn/haar eigen weg te vinden. De gemeente Zwolle zal de inburgeraar daarbij zoveel mogelijk moeten ondersteunen. Wij adviseren u om het gebruik van het vaststellingsstelsel als instrument om inburgering te motiveren zo veel mogelijk te vermijden. Wij stellen u voor om een andere werkwijze te hanteren om inburgeringsplichtige te motiveren om in te burgeren. De hoofdlijnen van deze werkwijze bestaan uit het leveren van maatwerk, het goed informeren en het adviseren van de inburgeraar en pas als laatste, het handhaven.

Bij het leveren van maatwerk denken wij niet alleen aan het bieden van een inburgeringstraject. Het omvat meer. De inburgeringstrajecten sluiten nu nog niet altijd aan op andere verplichtingen die de inburgeraar heeft zoals werk, school of de opvoeding. Wij adviseren u om de inburgeringsvoorzieningen te laten aansluiten op de andere verplichtingen die de inburgeraar heeft zodat de inburgeraar het inburgeren niet hoeft uit te stellen vanwege andere verplichtingen.

Wij zijn van mening dat ook bij het informeren en adviseren van de inburgeraar nog winst te behalen is. Wij adviseren u om zo vroeg mogelijk te starten met het aanbieden van informatie over inburgering en inburgeringsvoorzieningen. De informatieverstrekking en het aanbod van voorzieningen kan al starten bij de vergunninghouders die wonen in een asielzoekerscentrum en van wie bekend is dat ze in Zwolle gaan wonen, maar die nog wachten op een woning. Tevens adviseren wij u de inburgeringsplichtige tijdens het inburgeren strak te coachen en regelmatig (eens in de 3 maanden) uitnodigen om te informeren naar de start en de voortgang van het inburgeringstraject in plaats van één maal in de zes maanden telefonische contact te leggen zoals nu het geval is. In deze gesprekken kan de inburgeraar mogelijke bezwaren om een inburgeringstraject te starten naar voren brengen en kunt u ondersteuning aanbieden. Ook kunt u de consequenties van uitstelgedrag aan de inburgeringsplichtige kenbaar maken. Wij adviseren u verder om bij het verstrekken van informatie aan inburgeringsplichtigen rekening te houden met het mogelijke gebrek aan kennis van de Nederlandse taal. Het is belangrijk voor de inburgeraar dat hij begrijpt wat er van hem verwacht wordt.

Wij verwachten dat met intensieve begeleiding en coachen van de inburgeringsplichtige het gebruik van het vaststellingstelsel nauwelijks nodig zal zijn. Mocht een inburgeringsplichtige ook na deze periode van begeleiding niet zelf zijn verantwoordelijkheid nemen om een inburgeringstraject te starten en dit moet blijken uit een zorgvuldig bijgehouden dossier, dan zou u onzes inziens gebruik kunnen maken van het vaststellingsstelsel. Wij adviseren u voordat u tot de inzet van dit instrument overgaat dit aan te kondigen bij de inburgeraar in een handhavingsgesprek, de finale kans voor de inburgeraar om zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen.

Ten aanzien van handhaving en het vaststellingstelsel willen wij u erop attenderen dat er altijd een groep inburgeraars zal zijn die het inburgeringstraject niet voldoende zal kunnen afronden omdat ze gezien hun leerbaarheid, leeftijd of gezondheid hun maximale leerprestaties hebben bereikt. Wij adviseren uw beleid voor deze bijzondere groep in uw voorstel op te nemen.

Invoeren taalkennisvoorziening

Wij kunnen ons vinden in uw voornemen om inburgeraars die een Mbo-opleiding (gaan) volgen taallessen te bieden, maar wij zijn verrast dat u hiervoor een nieuwe taalkennisvoorziening wilt instellen. Wij weten dat er in Zwolle al diverse taalkennisvoorzieningen worden aangeboden op verschillende niveaus. Daarnaast kan een inburgeraar een geïntegreerd inburgeringstraject volgen. Een Mbo-opleiding kan ook onderdeel uitmaken van zo`n geïntegreerd inburgeringstraject. Als u uw voornemen handhaaft om een extra taalkennisvoorziening in te voeren, dan geven wij u in overweging om helderheid te geven over waarom u deze investering in een extra taalvoorziening noodzakelijk acht binnen het huidige aanbod.

Persoonsgebonden inburgeringsbudget

Wij ondersteunen uw voornemen om een persoonsgebonden inburgeringsbudget in te voeren. Wij adviseren u hierbij de mogelijkheden te onderzoeken om inburgeraars die al zelf een traject hebben ingekocht onder deze regeling te brengen. Wij denken hierbij aan het overnemen van het traject dat een inburgeraar al gestart is, maar ook het overnemen van de lening van degene die zelf een traject gestart is en dit traject heeft afgerond.

Signalen en ontwikkelingen

Een onderdeel van het inburgeringsexamen is het werven van een portfolio waarbij in het uiterste geval de inburgeraar dertig handtekening moet verzamelen. In het portfolio wordt schriftelijk vastgelegd welke gesprekken een inburgeraar in de praktijk heeft gevoerd. Te denken valt hierbij aan een bezoek aan de huisarts, de school, politieagent de groenteman om de hoek etc. Veel bedrijven, instellingen en instanties zijn er niet van op de hoogte dat inburgeraars deze gesprekken moeten vastleggen en dat hierbij hun medewerking wordt verlangd. Dit leidt soms tot pijnlijke situatie voor de inburgeraar. Integratie en ook inburgering is een wederkerig proces. Wij adviseren u dan ook om niet alleen de plicht te leggen bij de inburgeraar om een portfolio te werven, maar ook bedrijven, instellingen en instanties in Zwolle hierover te informeren zodat zij hun medewerking kunnen verlenen aan het vullen van het portfolio van de inburgeraars en hiermee bijdragen aan het afronden van het inburgeringsexamen van deze Zwollenaren.

Maatwerk in wijk/buurt

Een inburgeringstraject volg je op school, maar het eigenlijke inburgeren gebeurt in de wijk. Wij adviseren u om de mogelijkheden te onderzoeken om in een aantal wijken in Zwolle wekelijks spreekuur over inburgering te houden. Dit spreekuur zal een laagdrempelige voorziening kunnen zijn waar inburgeraars met hun vragen over inburgering terecht kunnen. Bij dit punt zal informatie gegeven kunnen worden over voorzieningen en activiteiten in de wijk. De inburgeraars leren op deze wijze hun wijk beter kennen, zijn op de hoogte van en kunnen deelnemen aan activiteiten in de wijk en ontmoeten buurtbewoners bij het spreekuur of bij de verschillende activiteiten. Op deze wijze kan de inburgeraar beter participeren en zijn sociale redzaamheid vergroten. Een bijkomend voordeel is dat u, met het instellen van een spreekuur op wijkniveau, tevens publiciteit aan inburgering geeft waardoor een wervend effect ontstaat.

Bron: Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling
Datum van 15-07-2009 tot 14-07-2010

* dagelijks bestuur

* college van B&W

* burgemeester

* wethouders

* burgerjaarverslag

* collegeakkoord

* collegevergaderingen

* algemeen bestuur

* de gemeenteraad

* agenda's en verslagen

* adviesraden

* cliëntenraad sozawe

* integratieraad

* jongerenraad

* wmo cliëntenraad

* wvg cliëntenraad