Gemeente Alphen aan den Rijn

handhaving bij evenementen onder de loep

Vergunningsverlening en handhaving bij evenementen onder de loep

Via een aantal vragen bij de juiste vergunning voor je evenement uitkomen. Dat is een van de verbeterpunten voor het aanvragen van vergunningen voor evenementen die de gemeente eerder heeft ingevoerd. De gemeente gaat nog onderzoeken of klanten inderdaad merken dat het eenvoudiger is om een vergunning aan te vragen.

Het proces vergunningsverlening bij evenementen heeft twee hoofddoelen. Als eerste moet het de veiligheid rondom evenementen vergroten en de overlast en schade aan eigendommen van derden beperken. Ten tweede draagt de procedure bij aan het verbeteren van de dienstverlening. Het moet het aanvragen en verstrekken van vergunningen makkelijker maken en daarmee het indienen van tijdige en volledige aanvragen voor evenementen stimuleren.

Maart 2007 heeft het college de nota optimalisatie vergunningverlening en handhaving evenementen vastgesteld. De werking van de in de nota beschreven maatregelen is in 2008 geëvalueerd en voldoende bevonden. Veel van de maatregelen die zijn geëvalueerd, hebben betrekking op de interne organisatie. Maar wat merken de klanten ervan? Een van de punten die uit de evaluatie komt, is dat in een volgende evaluatie ook de mening van de klanten moet worden meegenomen. Alleen dan weten we als gemeente dat de dienstverlening daadwerkelijk is verbeterd.

Een concreet verbeterpunt in het vergunningsverleningtraject, waar klanten wat van merken, is bijvoorbeeld het verder vereenvoudigen van de menugestuurde vraagstelling waarmee alle benodigde vergunningen voor een evenement via het internet zijn aan te vragen. Ook wordt vanaf september 2009 aandacht besteed aan het publiceren van de algemene regels. Wanneer voor het houden van een evenement geen vergunning nodig is, wordt momenteel geen overzicht met algemene regels toegezonden naar de organisator van een evenement. Op de homepage van de gemeentelijke website kan worden doorgeklikt naar een evenementenkalender. Deze kalender biedt per maand een overzicht van alle vergunde evenementen en (indien mogelijk) de locaties waar deze plaatsvinden. Voor klachten rond evenementen die op het gebied van geluid en stank spelen, is de Milieuklachtentelefoon van de milieudienst 24 uur per dag bereikbaar. De politie is toezichthouder en kan als enige optreden.

In 2010 vindt opnieuw een evaluatie plaats, hierin wordt ook een peiling meegenomen onder aanvragers van vergunningen van evenementen.

© Gemeente

Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1

2405 SH Alphen aan den Rijn

Tel: 0900 - 481 11 11

Fax: (0172) 46 55 64

gemeente@alphenaandenrijn.nl

Postbus 13, 2400 AA

Alphen aan den Rijn