Ingezonden persbericht

Directeur VDO Victor van der Linden verbaasd

'Slechts 3 serieuze fraudes met digitale tachograaf'

"Elke poging tot fraude met een digitale tachograaf is weliswaar zorgelijk maar op dit moment is het fenomeen slechts minimaal." Aldus algemeen directeur van VDO Victor van der Linden die na zorgvuldige bestudering van de feiten tot de conclusie komt dat er afgelopen jaar niet 10 maar in feite slechts 3 serieuze gevallen van frauduleus handelen zijn geconstateerd.

"Het jaarverslag 2008 van de Inspectie Verkeer- en Waterstaat (IVW) wijdt op 44 pagina's tekst precies drie hele regels aan fraude met de digitale tachograaf zonder in te gaan op aard en omvang. Ik ben dan ook nogal verbaasd over de golf van publiciteit die daarop volgde. Want na zorgvuldige bestudering van de harde cijfers, voor zover die er zijn, is ons gebleken dat de IVW controleurs afgelopen jaar precies 10 verdachte gevallen hebben aangetroffen. Het leeuwendeel daarvan was in meer of mindere mate amateuristisch geklungel. Slechts in drie gevallen bleek er echt te zijn ingebroken op de software van het apparaat. Dat is natuurlijk zorgelijk en ontoelaatbaar maar wordt nu wel enorm zwaar uitgelicht. Alleen in Nederland al, rijden er inmiddels ruim 35.000 trucks met een digitale tachograaf. Uiteraard zijn wij wel in gesprek met de overheid over welke maatregelen we kunnen nemen om toename van fraude te voorkomen. Want dat is waar de IVW beducht op is. Zo moet er een apparaat komen waarmee illegale handelingen aan hardware of programmatuur eenvoudig kan worden vastgesteld."

Van der Linden onderschrijft de visie van TLN en EVO die beiden melden zich niet te kunnen herkennen in de recente berichtgeving. "Ook wij zien dat veruit het leeuwendeel van de Nederlandse transportondernemers zich netjes aan de regels houdt. Dat is namelijk het beeld dat wij teruggekoppeld krijgen van onze ruim 200 VDO servicepunten waar dit soort apparatuur ingeregeld en tot op het diepste niveau uitgelezen kan worden. Uiteindelijk zijn onze specialisten zo'n beetje de enigen die bijna alle tachografen tenminste een keer per jaar tijdens de APK zien. Zij zijn zeker alert op afwijkingen en hun bevindingen lopen bepaald niet synchroon met de berichtgeving van de afgelopen tijd. "

Meer gemak

Van der Linden stelt dat de digitale tachograaf nog een vrij nieuw fenomeen is maar dat het apparaat anders dan de huidige opschudding momenteel doet vermoeden, zowel de vervoerder als de samenleving juist veel goeds zal brengen in de vorm van veiligheid en duidelijkheid. "Het positieve potentieel voor de transportondernemer is enorm groot. Wat dat betreft begint voor hem de toekomst vandaag. Waar zijn chauffeurs en kantoorpersoneel tot voor kort nog talloze handelingen moesten verrichten om te voorkomen dat er fouten gemaakt werden met de ritadministratie, is dat met de digitale tachograaf samen met mogelijkheden van onze nieuwste toepassing DLD juist een peulenschil. Met DLD kan de digitale tachograaf namelijk door heel Europa automatisch op afstand worden uitgelezen en via onze software automatisch verwerkt. Dat scheelt niet alleen de ondernemer zeeën van tijd. Ook voor de chauffeur heeft dit grote voordelen. Zeker als die over een vaste auto beschikt hoeft hij namelijk voor het eerst in ruim 25 jaar echt niets anders meer te doen aan zijn ritregistratie dan één keer zijn chauffeurskaart in de tachograaf te steken. Verder niets."

Noot aan de redactie: