Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Unilever en World Heart Federation lanceren rapport en actieplan

WERELDWIJDE UITDAGING: HARTLEEFTIJD MET 3 JAAR OMLAAG IN 2020

Rotterdam, 9 juni 2009.- Vandaag ppresenteerden Unilever en de World Heart Federation een wereldwijd rapport over de gevolgen van een te hoge hartleeftijd. Wanneer er niets verandert, blijven hart- en vaatziekten doodsoorzaak nummer 1 en zal het aantal ziektegevallen oplopen van 17,2 miljoen per jaar in 2005 tot 24 miljoen wereldwijd in 2020*. Voor Nederland betekent dit 790.000 hartaanvallen in de komende 10 jaar. Uitdaging voor de afzenders van het rapport is om de verhoogde hartleeftijd voor 2020 wereldwijd gemiddeld met 3 jaar te verlagen. In Nederland zou dat 61.000 hart- en vaataandoeningen schelen in de komende 10 jaar. Unilever lanceert daarom onder meer een onlinetest en een coachingsprogramma om mensen bewust aan hun hartleeftijd te laten werken.

'Wanneer het ons lukt de te hoge hartleeftijd gemiddeld met 3 jaar te verlagen, realiseren we in Nederland een daling van 8%, ofwel 17 hart- en vaataandoeningen per dag, elke dag voor de komende 10 jaar', aldus Kees van der Waaij, voorzitter directie Unilever Nederland Holdings B.V. 'Vandaar dat we een eenvoudige onlinetest hebben ontwikkeld. Deze test helpt mensen hun eigen hartleeftijd te leren kennen. Op basis daarvan krijgt iedereen persoonlijke eet- en leefstijladviezen om gedurende 12 weken te werken aan de gezondheid van het hart. Op die manier leveren we een concrete bijdrage aan de internationaal gestelde doelen.' Wereldwijd moeten in 2020 100 miljoen mensen de test hebben gedaan en hun verhoogde hartleeftijd hebben verlaagd met 3 jaar. Uit het rapport blijkt verder dat de resultaten vele malen positiever zouden uitpakken wanneer de hartleeftijd gemiddeld gelijk zou zijn aan de kalenderleeftijd. Voor Nederland zou dat betekenen dat het aantal ziektegevallen zelfs met 38% zou afnemen.

Directeur Hans Stam van de Nederlandse Hartstichting onderstreept het belang van bewustwording: 'Het zou fantastisch zijn als mensen bewuster omgaan met de gezondheid van hun hart. Wij weten al jaren dat het bewustzijn rondom hart- en vaatziekten eigenlijk omhoog moet. Bovendien is preventie een van onze speerpunten. Alle initiatieven die daartoe bijdragen, helpen ons ook onze doelstelling te behalen.'

De hartleeftijdcampagne gaat in Nederland vanaf 20 juli van start. Ambassadeur van de hartleeftijd is coach Henk Gemser: 'Uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk een gezond hart is. Ik ben een coach in hart en nieren en zie het als mijn missie om mensen te helpen en te inspireren om te werken aan een gezond hart.'


* World Health Organization, The global burden of disease: 2004 update. Geneva, World Health Organization, 2008. Beschikbaar via http://www.who.int


- - - - -

9 juni 2009

Bijlagen - beschikbaar via http://www.2twintig.nl/2twintig/beeldbank/unileverwhatifreport/
* What if rapport

* Appendix voor Nederland

* Factsheet hartleeftijdtest

* Quotes van professionals

* Achtergrondinformatie Nederlandse Hartstichting