Ingezonden persbericht

Robert Capa en Gerda Taro in het Nederlands Fotomuseum

Het Nederlands Fotomuseum toont de internationaal reizende tentoonstelling This Is War! Robert Capa . Gerda Taro van 10 oktober 2009 t/m 3 januari 2010. De tentoonstelling brengt het werk van Robert Capa, de grote oorlogsfotograaf als ook medeoprichter van Magnum Photos, weer samen met dat van de jonggestorven fotografische belofte Gerda Taro. Ruim 250 foto's - waarvan veel vintage en onbekend werk - magazines, nieuw ontdekte documenten, contactvellen en persoonlijke brieven geven inzicht in de werkwijze van deze twee oorlogsfotografen van het eerste uur.

'The Greatest War-Photographer in the World'
Robert Capa (1913-1954) is, zonder enige twijfel, een van de belangrijkste fotografen van de twintigste eeuw. Veel van zijn beroemde foto's van de grote oorlogen van de eerste helft van de vorige eeuw behoren tot het collectieve geheugen: de 'Vallende Soldaat' van de Spaanse Burgeroorlog en zijn foto's van de landing van de Amerikaanse troepen op D-Day. Vooral de publicatie van deze foto's in ongeëvenaarde hoeveelheden in internationale nieuwsmagazines als Match, Picture Post, Regards, Vu en Life heeft deze beelden tot iconen gemaakt.
Capa fotografeerde de grote oorlogen van de twintigste eeuw: de Spaanse Burgeroorlog, de Chinees-Japanse oorlog, de strijd in Noord-Afrika en in Europa tijdens de Tweede Wereld-oorlog (hij ging mee met de soldaten tijdens D-Day en de bevrijding van Leipzig), de Israëlische onafhankelijkheidsstrijd en de Indochinese oorlog. Zo dicht bij het vuur kon ook hij er niet aan ontkomen: Capa kwam op 25 mei 1954 om door in Indochina op een mijn te stappen.

Eerste vrouw in het heetst van de strijd
In de tentoonstelling wordt het werk van Capa gepresenteerd in combinatie met dat van Gerda Taro (1910-1937). Taro en Capa waren geliefden en werkten nauw samen. Taro ontwikkelde een geheel eigen stijl en een goede reputatie. In een extreem productief jaar van fotograferen aan de frontlinie - Taro maakte dramatische en de meest gepubliceerde foto's van de Spaanse Burgeroorlog - kwam Taro haar complete oeuvre tot stand. In juli 1937 werd ze de eerste vrouwelijke fotograaf die omkwam in de actie. Voor het eerst is nu haar werk te zien.

Discussie
Dat de foto van de 'Vallende Soldaat' van Capa nog steeds garant staat voor discussie en mysterie blijkt wel uit het recente verschenen artikel in El Periodico , overgenomen in het Belgische De Morgen .
Dit ondanks de vondst van hét koffertje (beter bekend als the Mexican Suitcase) in 2007 met negatieven van Capa, Taro en David "Chim" Seymour die ze maakten tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Het ging om 126 negatiefrollen (ofwel 4.300 negatieven) die onbekende foto's aan het licht brachten, nieuw inzicht gaven in de werkwijze van Capa en Taro en -naar we dachten- eindelijk uitsluitsel gaven over het mysterie rondom de 'Vallende Soldaat'.
Het museum besteedt hieraan uiteraard aandacht in de tentoonstelling en zeer uitgebreid op de museumwebsite. Met onder andere de officiële door het ICP vrijgegeven onderzoeksresultaten, aangevuld door het Fotomuseum met interviews met de hoofdconservatoren van het George Eastman House over de conserveringsproblematiek rondom de negatiefrolletjes in de koffer.

En nog meer
Het Nederlands Fotomuseum biedt verdieping met een nevententoonstelling over de 'Dutch Connection' - waarin werk uit de collectie en van filmer Joris Ivens en cameraman en fotograaf John Fernhout die met Capa hebben samengewerkt-, met een film- en documentaire programma, lezingen en fotografenrondleidingen, een schoolprogramma en verschillende webartikelen.
Over beide fotografen zijn uitgebreide begeleidende catalogi bij Steidl Publishers verschenen.

Oorlog, liefde, mysterie
U vindt over de tentoonstelling, Capa en Taro en over het nevenprogramma meer in bijgaand persbericht en fact sheets. Veel invalshoeken zijn te bedenken bij deze tentoonstelling, bij de foto's, over oorlogsfotografie, over de relatie tussen Capa en Taro en over de betekenis van Taro voor vrouwen en fotografie. Graag helpen we u hierbij.