Nederlandse Omroep Stichting (NOS)

Kijk- en internetcijfers van NOS Tour de France
Verdubbeling aantal unieke bezoekers op de Toursite

De Tour de France 2009 is voorbij. Met de Mont Ventoux nog in de benen maakte de karavaan zich gisteren, zondag 26 juli, op voor een mooie afsluiting in Parijs, waar Alberto Contador met overtuiging bewees dat hij de beste renner van de Tour 2009 is. De NOS heeft van 4 t/m 26 juli alle etappes van de Tour live uitgezonden en zowel op TV, Radio en Internet in speciale Tourprogramma's ruimschoots aandacht gegeven aan dit unieke wielerevenement.

Over het geheel genomen is dit jaar op TV meer gekeken naar de live uitzendingen van vorig jaar. De gemiddelde kijkdichtheid van alle live uitzendingen lag dit jaar hoger dan in 2008. Dit jaar waren er 885.000 kijkers ten opzichte van de 776.000 kijkers in 2008. Eén van de meest bekeken live momenten van de afgelopen Tour was op 19 juli, toen Contador de etappe van Pontarlier naar Verbier won. Ruim 2 miljoen mensen keken naar het moment dat hij over de finish ging. Deze live uitzending van 19 juli is met 1.433.000 kijkers gemiddeld ook de best bekeken live uitzending van deze Tour.

Verder heeft vooral het programma NOS Studio Sportzomer De Avondetappe met presentator Mart Smeets veel kijkers getrokken. Met de sfeervolle beelden op mooie locaties, met interessante gasten en gesprekken was dit programma populair bij mannen, maar vooral ook bij vrouwen. De gemiddelde kijkdichtheid van deze uitzendingen in de afgelopen Tour de France was 980.000 kijkers ten opzichte van het aantal 834.000 in 2008. De best bekeken uitzending van dit programma was ook op 19 juli, vanuit Aigle Chateau. Toen keken 1.223.000 mensen naar het programma.

De speciale Toursite op internet kende dit jaar een explosieve stijging aan bezoekers. Het aantal unieke bezoekers ten opzichte van vorig jaar is bijna verdubbeld. De meest populaire onderdelen van de site waren het nieuws, de ronde (waar je etappe uitslagen kon lezen) en de live stream. Het aantal unieke bezoekers dit jaar bedroeg totaal 1.754.200. Vorig jaar waren dit er 958.986. De populariteit van de Toursite is wellicht te verklaren door de volledigheid van de site met het laatste nieuws van minuut tot minuut, achtergronden en de livestream. Daarnaast bracht de interactieve aanpak van het commentaar bij de live uitzendingen veel bezoekers naar de site. De TV-kijker werd direct betrokken bij de Tour door de vragen en stellingen van commentator Maarten Ducrot tijdens de live uitzending, waar vervolgens door de kijker direct op reageert kon worden via de Toursite.

Op Radio 1 zijn de veel beluisterde programma's rondom de Tour de France afgesloten met als hoogtepunt de bekendmaking van de beste Tourartiest 2009. De winnaar dit jaar is geworden de Britse band Coldplay met 70.000 stemmen. Dat zijn 15.000 stemmen meer dan de nummer 1 van vorig jaar, Rowwen Heze. De Amazing Stroopwafels eindigden als derde samen met Charles Aznavour. Rowwen Heze moest dit jaar genoegen nemen met de tweede plek.



Nederlandse Omroep Stichting (NOS)