Eerste kwartaal 2009
28 mei 2009

Kwartaalbericht Hoofdpunten eerste kwartaal 2009


· Omzet met 15% gestegen naar 8,7 miljard

· Bedrijfsresultaat met 18% gestegen naar 396 miljoen
· Nettoresultaat 196 miljoen

· Bedrijfsresultaat Stop & Shop/Giant-Landover met 20% gestegen naar $ 242 miljoen

Amsterdam ­ Ahold heeft vandaag haar tussentijdse verslag over het eerste kwartaal van 2009 gepubliceerd. CEO John Rishton: "In het eerste kwartaal hebben we opnieuw goede voortgang geboekt met onze strategie voor winstgevende groei. We realiseerden een sterke omzet en solide marges in Nederland en de Verenigde Staten, ondanks het uitdagende economische klimaat.

De identieke omzetgroei van Stop & Shop en Giant-Landover was de grootste in de afgelopen jaren, wat ons in staat stelde het marktaandeel en de marge te vergroten. Giant-Carlisle wist het marktaandeel aanzienlijk uit te breiden in een zeer concurrerende en door promotiecampagnes gekenmerkte markt .

In Europa slaagde Albert Heijn er opnieuw met succes in om de juiste balans te vinden tussen omzet, marktaandeel en marge. In Centraal-Europa heeft de zwakke economie en de introductie van de euro de resultaten beïnvloed. We nemen ingrijpende herstructureringsmaatregelen in zowel Tsjechië als Slowakije, waarmee we een stevig fundament voor de toekomst te leggen.

Het nettoresultaat kwam over het eerste kwartaal 25% lager uit, als gevolg van een hogere belastingdruk en een nettovoorziening voor leasegaranties bij BI-LO en Bruno's van 66 miljoen."

miljoen K1 2009 K1 2008* Mutatie in %

Netto-omzet 8.654 7.514 15,2%** Bedrijfsresultaat 396 336 17,9% Resultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 253 221 14,5% Nettoresultaat 196 261 (24,9)%
* Vergelijkende cijfers aangepast voor de stelselwijzigingen zoals toegelicht in noot 2 van het tussentijdse bericht.

** Tegen constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 6,2%.

Ahold Persvoorlichting: 020-5095291

2009 008
Pagina 1/4 www.ahold.com




Ahold kwartaalbericht Eerste kwartaal 2009

Prestaties Ahold (in vergelijking met eerste kwartaal 2008)

De netto-omzet bedroeg 8,7 miljard, een toename met 15,2%. Tegen constante wisselkoersen steeg de netto- omzet met 6,2%.

Het bedrijfsresultaat bedroeg 396 miljoen, een stijging met 17,9%. Het bedrijfsresultaat uit de retailactiviteiten was
414 miljoen, een operationele retailmarge van 4,8% tegen 4,9% vorig jaar. De onderliggende operationele retailmarge (exclusief bijzondere waardeverminderingen, winst op de verkoop van activa, herstructurering en verwante kosten) bleef onveranderd op 4,9%. De kosten van het Corporate Center bedroegen het eerste kwartaal
18 miljoen, 16 miljoen lager als gevolg van lagere kosten in verband met de verzekeringsactiviteiten in eigen beheer.

Het resultaat uit voortgezette activiteiten steeg met 14,5% tot 253 miljoen, een combinatie van een hoger bedrijfsresultaat dat deels teniet werd gedaan door hogere belastingen. Het nettoresultaat bedroeg 196 miljoen, inclusief een nettovoorziening van 66 miljoen, verantwoord onder beëindigde bedrijfsactiviteiten. Deze voorziening werd getroffen op basis van Aholds inschatting van de verplichtingen uit hoofde van de leasegaranties van de voormalige dochterondernemingen BI-LO en Bruno's, die in Amerika uitstel van betaling (`Chapter 11') hebben aangevraagd in het eerste kwartaal van 2009.

De kasstroom vóór financiering bedroeg 216 miljoen; dit was 55 miljoen lager dan in het eerste kwartaal van
2008. De hogere kasstroom uit bedrijfsactiviteiten werd meer dan tenietgedaan door hogere kapitaalinvesteringen en lagere ontvangen rente.

Prestaties per bedrijfssegment (in vergelijking met eerste kwartaal 2008)

Stop & Shop/Giant-Landover
De netto-omzet steeg 3,6% naar $ 5,3 miljard. De identieke omzet van Stop & Shop steeg met 3,1% (4,8% exclusief benzineverkopen) en van Giant-Landover met 3,6% (3,6% exclusief benzineverkopen), ondanks de lagere verkopen van geneesmiddelen. Het bedrijfsresultaat bedroeg $ 242 miljoen (oftewel 4,5% van de netto-omzet), een toename met $ 40 miljoen, en bevatte een eenmalige huurlast van $ 15 miljoen.

Giant-Carlisle
De netto-omzet steeg met 3,4% naar $ 1,5 miljard. De identieke omzet lag 1,1% hoger (4,3% exclusief benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat bedroeg $ 71 miljoen (oftewel 4,9% van de netto-omzet), een daling met $ 1 miljoen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2008, met name door meer promotieactiviteiten.

Albert Heijn
De netto-omzet van 3,0 miljard steeg met 12,3%. Bij Albert Heijn supermarkten ging de netto-omzet met 12,7% omhoog naar 2,8 miljard, waarvan bijna de helft verband hield met voormalige Schuitema winkels die in het tweede halfjaar van 2008 en begin 2009 tot Albert Heijn winkels werden omgebouwd. De identieke omzet steeg bij de Albert Heijn supermarkten met 4,7%. Het bedrijfsresultaat bleef onveranderd op 189 miljoen (oftewel 6,3% van de netto- omzet), ondanks hogere pensioenkosten.

Albert/Hypernova (Tsjechië en Slowakije)
De netto-omzet daalde met 3,9% tot 491 miljoen. Tegen constante wisselkoersen steeg de netto-omzet met 1,4%. De identieke omzet steeg met 1,0% (2,0% exclusief benzineverkopen). Het bedrijfsresultaat was 14 miljoen negatief, vergeleken met een negatief bedrijfsresultaat van 1 miljoen in het eerste kwartaal van 2008. Dit was hoofdzakelijk het gevolg van bijzondere waardeverminderingen, herstructurering en verwante kosten (van in het totaal 12 miljoen) in verband met de geplande sluiting van de in prestaties achterblijvende winkels in Tsjechië. Wij verwachten dat de herstructurering later dit jaar tot verdere voorzieningen zal leiden.

Niet-geconsolideerde joint ventures
Het aandeel van Ahold in het resultaat uit joint ventures daalde het eerste kwartaal met 53,8% naar 6 miljoen. De daling was voornamelijk het gevolg van hogere belastingen bij ICA.

Pagina 2/4 www.ahold.com




Ahold kwartaalbericht Eerste kwartaal 2009

Alternatieve prestatie-indicatoren

In dit kwartaalbericht wordt gebruik gemaakt van de volgende alternatieve prestatie-indicatoren:


1. Netto-omzet tegen constante wisselkoersen. De netto-omzet tegen constante wisselkoersen sluit de invloed uit van het gebruik van verschillende wisselkoersen bij de omrekening van de financiële informatie van dochtermaatschappijen of joint ventures van Ahold in euro's. Het management van Ahold is van mening dat hierdoor een beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van Aholds buitenlandse dochterondernemingen of joint ventures.


2. Netto-omzet in lokale valuta. In bepaalde gevallen wordt de netto-omzet in lokale valuta gepresenteerd. Het management van Ahold is van oordeel dat hierdoor een beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van Aholds buitenlandse dochterondernemingen.


3. Identieke omzet exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen. Aangezien de benzineprijzen onderhevig zijn aan grotere schommelingen dan de voedselprijzen is het management van Ahold van oordeel dat door de netto-omzet uit hoofde van benzineverkopen buiten beschouwing te laten een beter inzicht wordt gegeven in de groei van de identieke winkelverkopen.


4. Onderliggend operationeel retailresultaat. Het totale bedrijfsresultaat retail, gecorrigeerd voor bijzondere waardeverminderingen op vaste activa, het resultaat op de verkoop van activa en herstructurerings- en gerelateerde kosten. Het management van Ahold is van oordeel dat met deze maatstaf een beter inzicht wordt gegeven in het onderliggende bedrijfsresultaat van de retailactiviteiten van Ahold.


5. Bedrijfsresultaat in lokale valuta. In bepaalde gevallen wordt het bedrijfsresultaat in lokale valuta gepresenteerd. Het management van Ahold is van oordeel dat hierdoor een beter inzicht wordt gegeven in de operationele prestaties van Aholds buitenlandse dochterondernemingen.


6. Kasstroom vóór financieringsactiviteiten. De kasstroom vóór financieringsactiviteiten is de som van de nettokasstroom uit operationele activiteiten en de nettokasstroom uit investeringsactiviteiten. Het management van Ahold is van oordeel dat deze maatstaf, die de nettokasstroom uit financieringsactiviteiten buiten beschouwing laat, nuttig is in gevallen waar dergelijke financieringsactiviteiten discretionair zijn, zoals in het geval van vrijwillige vervroegde schuldaflossingen.

Het management is van oordeel dat deze alternatieve prestatie-indicatoren leiden tot een betere oordeelsvorming over de operationele en financiële prestaties van Ahold. De alternatieve prestatie-indicatoren dienen te worden opgevat als een aanvulling op maar geen vervanging van direct vergelijkbare maatstaven onder IFRS.

Financiële kalender

Ahold's financiële jaar bestaat uit 52 of 53 weken, eindigend op de zondag die het dichtst bij 31 december ligt. Ahold's financiële jaar 2009 beslaat een periode van Ahold 53 weken, eindigend op 3 januari 2010. De kwartalen zijn in 2009 als volgt:

Eerste kwartaal (16 weken) 29 december tot en met 19 april 2009 Tweede kwartaal (12 weken) 20 april tot en met 12 juli 2009 Derde kwartaal (12 weken) 13 juli tot en met 4 oktober 2009 Vierde kwartaal (13 weken) 5 oktober tot en met 3 januari 2010

Dit Nederlandstalige persbericht is een samenvatting van het tussentijdse verslag (interim report) van Ahold over het eerste kwartaal 2009, dat in het Engels beschikbaar is op www.ahold.com. Voorzover deze Nederlandse vertaling afwijkt van de Engelstalige versie, is de laatstgenoemde leidend.

Waarschuwing

Dit persbericht omvat toekomstgerichte uitspraken, die niet verwijzen naar historische feiten maar naar verwachtingen gebaseerd op de huidige gezichts- en uitgangspunten van het management en die onderhevig zijn aan bekende en onbekende risico's en onzekerheden waardoor daadwerkelijke resultaten, de uitvoering of gebeurtenissen wezenlijk kunnen verschillen van die tot uitdrukking gebracht in zulke uitspraken. Deze Pagina 3/4 www.ahold.com




Ahold kwartaalbericht Eerste kwartaal 2009

uitspraken omvatten, maar zijn niet beperkt tot, uitspraken over de herstructureringsmaatregelen in zowel Tsjechië en Slowakije en de in dat kader te treffen voorzieningen, alsmede eventuele aansprakelijkheden gerelateerd aan de BI-LO en Bruno's leases en ICA belastinggeschillen. Deze toekomstgerichte uitspraken zijn onderhevig aan risico's, onzekerheden en andere factoren waardoor de werkelijke resultaten aanmerkelijk kunnen verschillen van de toekomstige resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht in de toekomstgerichte uitspraken. Veel van deze risico's en onzekerheden hebben betrekking op factoren die voor Ahold niet beheersbaar en ook niet nauwkeurig voorspelbaar zijn, zoals het effect van algemene economische of politieke omstandigheden, wisselkoers- en renteschommelingen, de toename van of veranderingen in concurrentie, Aholds mogelijkheden om haar plannen en strategieën succesvol te implementeren en af te ronden, tegenvallende of andere dan verwachte voordelen van en middelen uit Aholds plannen en strategieën, veranderingen in Aholds liquiditeitsbehoeften, maatregelen van concurrenten en derden, alsmede andere factoren zoals besproken in documenten welke in Aholds naam in openbare registers zijn neergelegd. Lezers wordt geadviseerd behoedzaam om te gaan met deze toekomstgerichte uitspraken, die uitsluitend geacht worden te zijn gedaan per de datum van dit persbericht. Koninklijke Ahold N.V. - dat is Aholds statutaire naam - neemt, tenzij daartoe gehouden ingevolge effectenrecht, geen verplichting op zich om enige verandering in openbare informatie of een toekomstgerichte uitspraak vervat in dit bericht te publiceren naar aanleiding van gebeurtenissen of omstandigheden die zich voordoen na de datum van dit persbericht.








---- --