Consumentenbond
---
27 juli 2009
Doorverbinden is erg duur
Zonder het te weten betalen consumenten zeer hoge bedragen voor het
doorverbinden via nummerinformatiediensten. Voor de meeste consumenten
is het waarschijnlijk niet duidelijk dat de hoge gesprekskosten ook na
het doorverbinden doorlopen. Dat wordt aan het begin van het gesprek
niet vermeld. De Consumentenbond ziet aanleiding de
Consumentenautoriteit te vragen om te onderzoeken of het niet
vermelden van deze informatie door deze diensten een oneerlijke
handelspraktijk is waartegen kan worden opgetreden.
Het Algemeen Dagblad schrijft op 27 juli over deze praktijken. Het
blijkt dat de nummerinformatiediensten niet alleen een tarief rekenen
voor het opzoeken van een nummer maar datzelfde hoge tarief ook in
rekening brengen voor het gesprek dat volgt nadat consumenten zijn
doorverbonden. Bekende nummerinformatiediensten zoals 1888 en 1850 -
maar ook kleine aanbieders zoals Myoffice - brengen op deze manier
hoge kosten in rekening waarvan consumenten niet op de hoogte zijn.
Deze praktijk kan erg onvoordelig uitpakken voor consumenten, zeker
wanneer het opgezochte nummer een gratis 0800 nummer is. In dat geval
betalen consumenten 70 of 80 cent per minuut voor een gratis nummer
alleen omdat ze zijn doorverbonden door een nummerinformatiedienst.
Zelf bellen
De Consumentenbond vindt dat de nummerinformatiediensten duidelijk
moeten vertellen welke dienst ze leveren en tegen welk tarief. In het
bijzonder moeten zij consumenten aan het begin van het gesprek
vertellen welke kosten gemoeid zijn met het doorverbinden. Consumenten
kunnen veel geld besparen door zich niet te laten doorverbinden. De
meeste nummerinformatiediensten sturen een gratis SMS met daarin het
gezochte nummer. Consumenten kunnen dan beter zelf het gezochte nummer
bellen.
---