ANBO

ANBO en FNV

Enquête toont verbeterpunten Wmo

Gebrekkige informatievoorziening en trage procedures blijken verbeterpunten van de Wmo. Dat is de uitkomst van een enquête van ANBO, PCOB en Unie KBO. De leden deelden ervaringen met participatie van ouderen in de Wmo en 50-plussers met aanvragen en krijgen van Wmo-voorzieningen.

Krap
De knelpunten van de Wmo concentreren zich vooral op de aanvraag(procedure) en de informatievoorziening. Uit de enquête blijkt dat aanvragers vaak hulp wensen. Volgens 41% duurt de afhandeling van de aanvraag te lang. Bovendien moeten veel respondenten na een positief besluit minimaal vier weken wachten op de toegekende voorziening.

De gemeente verstrekt onvoldoende informatie over de bezwaarprocedures vindt 60%. Veel respondenten krijgen geen keuze tussen een persoonsgebonden budget en zorg in natura (43%). Veel respondenten oordelen positief over hun huishoudelijke hulp al noemen ze het toegewezen aantal uren krap.

De deskundigheid bij de Wmo-loketten moet volgens 36% van de respondenten verbeteren, zij beoordelen die als matig tot slecht.