Consumentenbond
28 juli 2009
Succesvolle actie Consumens-erger-je-niet
Ruim 100 consumenten hebben donderdag 23 juli 2009 het `Consumens
erger je niet' gespeeld in Almere, Hilversum en Amersfoort. Meer dan
1000 consumenten hebben een bordspel mee naar huis genomen om daarmee
spelenderwijs te leren over hun rechten bij koop en garantie. Bekijk
hier de sfeerimpressie van deze dag. Leden van de Consumentenbond
kunnen `Consumens erger niet' bestellen (op=op) door in het
contactformulier een nieuwe bestelling te plaatsen onder vermelding
van `Spel Consumens erger je niet'.
De Consumentenbond benadrukt dat het belangrijk is dat consumenten
niet alleen recht hebben, maar ook recht krijgen. Daarom is het van
belang dat consumenten zelf ook goed weten waar ze recht op hebben.
Omdat consumenten en winkeliers niet goed op de hoogte zijn van
rechten en plichten bij koop en garantie vroeg de Consumentenbond op
23 juli aandacht voor de rechten van consumenten.
Onderzoek
Uit onderzoek van de bond onder 3000 consumenten blijkt dat 50% van
alle Nederlandse consumenten is niet goed op de hoogte van de regels
bij ruilen en retourneren. Ruilen is namelijk geen wettelijk recht.
Daarnaast denkt een kwart van alle consumenten ten onrechte geld terug
te kunnen eisen als een wasmachine direct na aankoop kapot gaat.
Gelukkig weet inmiddels meer dan driekwart van de deelnemers dat het
onzin is als een winkelier je weigert te helpen met een kapotte
digitale camera omdat je geen extra garantie hebt bijgekocht.