Symfonica in organo


Symphonie III van Louis Vierne op Königorgel

NIJMEGEN, 20090715 -- Stelt u zich het Königorgel in de Stevenskerk eens voor als een symfonisch orkest op het podium van Concertgebouw de Vereeniging. Drie generaties componisten uit de Franse `symfonische school' - Franck, Widor, Vierne - deden iets dergelijks. Zij beschouwden het orgel als een orkest en componeerden complete symfonieën voor orgel. Vierne bleek de perfectionist van de drie. Hij schreef zes schitterende orgelsymfonieën. Zijn derde symfonie wordt op dinsdag 28 juli in de st Stevenskerk uitgevoerd door Leonore Lub. Het concert begint om 20. 30 uur. De toegang bedraagt respectievelijk ¤8,- en ¤ 7,-

De Franse symfonische school beschouwde het orgel als een orkest en componeerde in een stijl die geënt is op vormen en compositietechnieken van de orkestmuziek. Deze componisten haalden alles uit de kast van het orgel en toverden het instrument om in een groot symfonieorkest met een enorme diversiteit aan klankkleuren en volume. Zij hadden ook talloze mogelijkheden om de orkestklank te evenaren vanwege de grote symfonische orgels die de beroemde Franse orgelbouwer Cavaillé Coll maakte.

Was Cesar Franck de pionier van de symfonische orgelschool. Charles Marie Widor werd beschouwd als de Bach van het symfonische orgel. Diens leerling, Louis Vierne perfectioneerde de stijl. Vierne componeerde zes schitterende orgelsymfonieën, die stuk voor stuk gekenmerkt worden door een moderne harmonieënpracht, grote virtuositeit en een kwistig gebruik van chromatiek. De componist baseerde zijn symfonieën op slechts enkele thema's. Zelf voelde hij zich meer aangetrokken door thematiek dan door klankkleur. Leonore Lub laat de derde symfonie van Vierne horen. Naast de symfonie zijn van Vierne nog twee delen uit de Pièces de Fantaisie te beluisteren en de Première Fantaisie van Jehan Alain.
Lub heeft het echter veel minder makkelijk dan haar Franse voorgangers. Zij beschikt met het Königorgel niet over een orgel met een zwelkast waarmee het vrij eenvoudig is om een crescendo en decrescendo te maken. Lub moet dit handmatig doen. Bij een crescendo gaan geleidelijk aan meer registers open, zodat meer orgelpijpen tot klinken komen. Bij een decrescendo gaan die registers achter elkaar weer dicht, totdat soms nog maar enkele orgelpijpen klinken. Ook al is het handmatig, het Königorgel heeft wel alle benodigde mogelijkheden in huis, het kost de organist alleen veel meer uitzoekwerk.

Leonore Lub studeerde orgel en piano aan het Stedelijk Conservatorium te Groningen en vervolgens aan het conservatorium in Arnhem bij Theo Jellema, en behaalde in 1991 het diploma Uitvoerend Musicus. Momenteel is zij als organiste verbonden aan de kerk te Noordbroek. Zij is docent piano en orgel aan de muziekscholen te Hoogezand-Sappemeer en Groningen.
In 1999 verscheen van Leonore Lub een cd van een live-concert op het orgel van de Der Aa-kerk te Groningen met werken van Jehan Alain en Jan Welmers. Op de in 2003 verschenen dubbel-cd `Arp Schnitger in Nederland' bespeelt zij de orgels in Noordbroek, Nieuw-Scheemda en de Der Aa-kerk. In hetzelfde jaar kwam ook haar solo-CD van het orgel in Noordbroek uit. In 2005 verscheen een dubbel-cd met het complete orgelwerk van Jehan Alain, opgenomen met haar collega Erwin Wiersinga.

Nijmeegse Orgelkring





Ingezonden persbericht