Ministerie van Defensie

Kamerbrief inzake schadeclaims Bommelerwaard

30 juli 2009

De staatssecretaris van Defensie

Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen van de leden Jan Jacob van Dijk en Van Miltenburg over het persbericht van MKB-Nederland "Korting op schadeclaims Bommelerwaard onacceptabel" (ingezonden 3 juli 2009 met kenmerk 2009Z13503). Staatssecretaris drs. J.G. de Vries


---

Antwoorden op vragen van de leden Jan Jacob van Dijk en Van Miltenburg aan de staatssecretaris van Defensie en de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over het persbericht van MKB-Nederland "Korting op schadeclaims Bommelerwaard onacceptabel" (Ingezonden 3 juli 2009, kenmerk 2009Z13503)


---

Heeft u kennisgenomen van het persbericht van MKB-Nederland "Korting op schadeclaims Bommelerwaard onacceptabel" van 16 juni jl.?

MKB Nederland heeft desgevraagd laten weten dat er wel een persbericht in concept is opgesteld maar dat dit niet is uitgestuurd. Defensie heeft van MKB Nederland de tekst van het concept-persbericht ontvangen.


---

In hoeverre vindt u het onaanvaardbaar dat deze schadeafwikkeling anderhalf jaar na dato nog niet is afgerond?

In totaal zijn er ruim 5.300 schademeldingen van particulieren ontvangen. Deze waren over het algemeen relatief eenvoudig van aard en konden snel worden verwerkt. De behandeling hiervan is nagenoeg voltooid. Daarnaast heeft Dienst Regelingen bijna 2.700 schademeldingen van bedrijven ontvangen. De schademeldingen van bedrijven zijn over het algemeen niet alleen omvangrijker, maar vooral ingewikkelder dan die van particulieren. Hoe vervelend dit ook is voor gedupeerde ondernemers, met de afhandeling hiervan is meer tijd gemoeid. De bewijslast voor de omvang van de schade ligt bij de bedrijven. De bedrijven dienen hun schade voldoende aannemelijk te maken. In de praktijk is gebleken dat de door gedupeerden geleverde onderbouwing, ondanks herhaalde verzoeken, vaak nog onvoldoende is voor een goede beoordeling van de schademelding. Uiteraard streven Defensie en Dienst Regelingen er naar alle schademeldingen zo spoedig mogelijk af te handelen.

Dienst Regelingen spant zich in om te zorgen dat nagenoeg alle bedrijven die een schademelding hebben ingediend en recht hebben op een vergoeding, uiterlijk in juli 2009 een voorstel tot betaling hebben ontvangen in de vorm van een vaststellingsovereenkomst. Dit geldt echter niet voor de bedrijven die hebben laten weten meer tijd nodig te hebben voor het leveren van de benodigde informatie.


---

In hoeverre meent u dat een eigen risico tot 40% van de geleden schade redelijk is? Heeft u in dat licht ook kennisgenomen van de rechtszaak in Amsterdam inzake de stroomstoring Bommelerwaard en de orchideekweker, waarin de rechter heeft gesteld dat een eigen risico niet mag worden ingevoerd bij de schadeafhandeling?

Bij de afhandeling van de bedrijfsschades wordt rekening gehouden met mogelijke aftrek van een percentage 'eigen schuld', wegens het niet of niet tijdig zorgen voor adequate noodvoorzieningen. In het algemeen is een benadeelde immers binnen redelijke grenzen gehouden tot het nemen van maatregelen ter voorkoming of beperking van de schade. Er wordt genuanceerd omgegaan met de toerekening van eigen schuld. Per geval wordt bezien wat voor soort bedrijf het betreft, welke maatregelen op welk moment zijn genomen en wat er in dit geval verwacht mocht worden van de desbetreffende ondernemer. Of en in hoeverre er sprake is van eigen schuld, is afhankelijk van de omstandigheden in elk concreet geval. Per dossier kan dit leiden tot verschillen in de aftrek van het percentage eigen schuld. Er zijn gevallen waarbij in het schikkingsaanbod 40 procent van de oorspronkelijke schademelding is ingehouden. De inhouding van een dergelijk percentage kwam in deze gevallen echter niet volledig voort uit de toerekening van eigen schuld, maar was hoofdzakelijk terug te voeren tot het feit dat in deze dossiers niet alle gemelde schade voldoende aannemelijk kon worden gemaakt en daarom niet volledig voor vergoeding in aanmerking kwam. Ik ben bekend met het vonnis in de genoemde rechtszaak. Uit het vonnis kan niet in algemene zin worden afgeleid dat er geen eigen risico mag worden toegerekend bij de schadeafhandeling.

Het uitgangspunt van de rechter was juist dat er wel degelijk van de desbetreffende ondernemer kon worden verwacht dat er noodvoorzieningen zouden zijn getroffen, zij het niet voor de gehele omvang en duur van deze stroomstoring. Naar het oordeel van de rechter was in die zaak echter voldoende aannemelijk dat de ondernemer in kwestie alles binnen zijn mogelijkheden had gedaan om de schade te beperken. De uitspraak is dus uitdrukkelijk beperkt tot dit specifieke geval. Bovendien gaat het hier om een uitspraak in kort geding en dus slechts om een voorlopig oordeel. Zowel in het nog lopende hoger beroep van dit kort geding, als in de bodemprocedure komt de toerekening van eigen schuld in dit specifieke geval nog uitgebreid aan de orde.


---

Is het terecht dat de ondernemer zijn schade zo in detail moet bewijzen, waarvoor veel expertise ingehuurd moet worden?

De schade moet voldoende aannemelijk worden gemaakt voordat deze voor vergoeding in aanmerking komt. De bewijslast voor de omvang van de schade ligt bij de ondernemer en daarom wordt aan gedupeerden gevraagd hun schade nader te onderbouwen. Dit gebeurt veelal met een taxatierapport. In veel gevallen wordt door Dienst Regelingen zelf expertise ingehuurd.


---

Is de gehanteerde werkwijze van de Dienst Regelingen, namelijk dat eerst een vaststellingsovereenkomst ondertekend moet worden en dan pas bezwaar kan worden gemaakt, in overeenstemming met de wens van de Kamer om de schadeafhandeling zo soepel mogelijk te laten verlopen?

De schademeldingen worden civielrechtelijk afgehandeld. Er is dus geen sprake van bezwaar maken in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht. Gedupeerden krijgen pas een vaststellingsovereenkomst toegestuurd wanneer hun schade voldoende is onderbouwd en er een afgewogen voorstel tot schadevergoeding kan worden aangeboden. In veel van de gevallen is er reeds voor het versturen van het voorstel regelmatig contact geweest tussen Dienst Regelingen en de gedupeerde.

Na ontvangst van dit voorstel kunnen gedupeerden telefonisch of schriftelijk contact opnemen met Dienst Regelingen over de omvang van dit voorstel. Pas wanneer de gedupeerde akkoord gaat met het voorstel, wordt de vaststellingsovereenkomst door de gedupeerde ondertekend en teruggestuurd aan Dienst Regelingen. Binnen twee weken nadat de ondernemer de vaststellingsovereenkomst retour heeft ontvangen, voorzien van een handtekening van Dienst Regelingen namens de staatssecretaris van Defensie, wordt de schadevergoeding uitbetaald.

Verwijzingen

* Reactie staatssecr. op kamervragen bericht MKB Nederland 'korting op schadeclaims Bommelerwaard onacceptabel'
* Kamerstuk | 3 juli 2009 | pdf, 5 pagina's, 28 KB