Belgacom

31 juli 2009

Commentaar van de CEO
Succes van de convergentiestrategie zorgt voor stijgende opbrengsten van de Belgacom Groep tijdens eerste jaarhelft 2009

Met grote voldoening en fierheid kan ik u de positieve resultaten van de eerste jaarhelft 2009 aankondigen. Deze prestatie is des te opmerkelijker omdat zij er kwam in een wereldwijd verstoord economisch klimaat. Voor de eerste zes maanden van 2009 stijgen de opbrengsten van de Belgacom Groep op jaarbasis met 1,4%. Dit ligt in lijn met de verwachtingen die we hadden voor dit jaar. Uit de detailanalyse blijkt het succes van onze convergente oplossingen, die de kern uitmaken van de strategie van de groep. Op 6 maanden verkocht Belgacom 83.000 nieuwe Packs, waardoor tot dusver in totaal al 384.000 residentiële klanten kozen voor onze bundels. Deze zijn wel degelijk zeer sterke aantrekkingspolen voor Belgacom.
Een van de kerncijfers van het eerste half jaar is ook het aantal mobiele klanten: Belgacom bereikte dit semester het recordcijfer van 5 miljoen mobiele klanten! Ook veelbelovend zijn de resultaten van twee andere strategische actieterreinen: . Belgacom TV is niet meer weg te denken: met in totaal 589.000 klanten en een aangroei van 82.000 nieuwe klanten is Belgacom TV amper 4 jaar na zijn lancering, een echte «success story» in de mediawereld. Deze prestatie krijgt erkenning over de grenzen: men klasseert Belgacom TV in de top 3 van de meest vernieuwende IPTV ter wereld.
. Bij Belgacom International Carrier Services (ICS) stegen de opbrengsten met 18,1%, ondanks de zwakke economische conjunctuur.
Wetende dat de crisis een impact zou hebben op onze onderneming, namen wij reeds vroeg een aantal beslissingen, die nu hun bijdrage leveren tot deze positieve resultaten. Dankzij de maatregelen om de werkingskosten te verminderen konden we onze medewerkers vrijwaren. Didier Bellens
CEO van de Belgacom Groep

***
Meer info: www.belgacom.com
Persblog van de Belgacom Groep: http://bgpa-nl.skynetblogs.be + Twitter: http://twitter.com/belgacom_press

Inhoudstafel
BLIKVANGERS 3
KERNCIJFERS 4
STRATEGIE: STAND VAN ZAKEN 5
FINANCIEEL VERSLAG 8
KWARTAALOVERZICHT 27
TUSSENTIJDSE FINANCIELE INFORMATIE 31

2008. Zonder de impact van
desinvesteringen en overnames bedraagt de daling op jaarbasis 4,4%, wat geheel in lijn is met het engagement om de niet-HR-kosten op jaarbasis met 4 tot 5% te doen dalen. . Belgacom ondervindt de positieve impact van de voortdurende programma's voor 'headcount efficiency' door stabiele personeelkosten in vergelijking met juni 2008, dit ondanks de impact van de loonindexeringen van 2008. Voor het volledige jaar 2009 wil Belgacom de gerapporteerde personeelskosten stabiel houden.
. YTD juni 2009 investeerde Belgacom 270 miljoen in capex of 9% van de groepsopbrengsten. . De vrije kasstroom YTD juni 2009 is met 8% gestegen tot 362 miljoen EUR. Hierbij is rekening gehouden met de betaling van de boete van 66,3 miljoen EUR aan de Belgische Mededingingsautoriteit.
. Gestage groei van de klantenbasis:

- Eind juni 2009 heeft Belgacom de kaap van 5 miljoen mobiele klanten bereikt, d.w.z. een toename van het nettoaantal actieve klanten met 83.000 in de eerste helft van 2009.

- Belgacom TV kende een groei van 82.000 klanten in het eerste semester van 2009 wat het totaal klantenbestand op 589.000 brengt.

- Belgacom telt in totaal 1.487.000 breedbandklanten, wat 142.000 meer is dan eind 2008, inclusief de breedbandklanten van Scarlet.

- De convergente aanbiedingen blijven een succes: CBU verkocht 83.000 packs in de eerste helft van 2009 wat het totaal op 384.000 packs brengt voor de residentiële klanten.
. Het residentiële segment van de Belgacom Groep zette zijn stabiel verloop verder en ondervond tot hiertoe geen aanzienlijke impact van de economische neergang op zijn financiële prestaties. Zoals verwacht ziet de enterprisebusiness de impact vooral in de vermindering van het mobiele verbruik en in grote IT projecten. Belgacom houdt vast aan haar ramingen, voor niet-terugkerende elementen, voor het volledige jaar 2009:

- Een opbrengstendaling voor de Groep over het volledige jaar met ca. 1%.
- Een ebitdamarge tussen 32%-33%.

- De capexniveaus zullen op 10-11% van de groepsopbrengsten worden gehouden.


1 vóór niet-terugkerende elementen
De EBITDA met inbegrip van niet-terugkerende elementen bedraagt 932 miljoen EUR voor de eerste helft van 2009

Resultatenrekening (in miljoen EUR) 2008 2009
Totale opbrengsten vóór niet-terugkerende items 2.954 2.996 Niet-terugkerende opbrengsten 8 0
Totale opbrengsten 2.962 2.996
EBITDA (1) voor niet-terugkerende items 1.016 994
EBITDA (1) 1.024 932
Afschrijvingen -372 -352
Bedrijfswinst (EBIT) 651 580
Netto financiële opbrengsten / (kosten) -37 -60
Winst voor belastingen 614 520
Belastingen -144 -120
Netto winst (aandeel van de groep) 471 400
Kasstroom en Investeringen (in miljoen EUR) 2008 2009 Kasstroom uit operationele activiteiten 705 625
Investeringen -370 -270
Netto kasstroom gegenereerd uit / (besteed in) andere investeringsactiviteiten 1 7 Vrije kasstroom (2) 336 362
Netto kasstroom besteed in financieringsactiviteiten -718 -620 Netto afname van kas en kasequivalenten -382 -257
Balans (in miljoen EUR) 2008 2009
Totaal balans 7.017 7.538
Vaste activa 5.045 5.497
Beleggingen, kas en kasequivalenten 400 390
Eigen vermogen (aandeel van de groep) 2.300 2.142
Minderheidsbelangen 5 5
Schulden voor pensioenen, andere vergoedingen na uitdiensttreding en beëindigingsvoordelen 781 725 Netto financiële positie -1.537 -2.021
Gegevens per aandeel 2008 2009
Gewone winst per aandeel (in EUR) 1,43 1,25
Verwaterde winst per aandeel (in EUR) 1,43 1,25
Gewogen gemiddeld aantal gewone aandelen 328.325.259 320.350.443 Gegevens over het personeel 2008 2009
Personeelsbestand (aantal voltijdse equivalenten) 17.428 16.861 Gemiddeld personeelsbestand over de periode 17.540 16.950 Totale opbrengsten voor niet-terugkerende elementen per werknemer (in EUR) 168.424 176.737 Totale opbrengsten per werknemer (in EUR) 168.877 176.737 EBITDA (1) voor niet-terugkerende elementen per werknemer (in EUR) 57.926 58.645 EBITDA (1) per werknemer (in EUR) 58.379 54.986
(1) Earnings Before Interests, Taxes, Depreciation and Amortization. (2) Kasstroom voor financieringsactiviteiten
Zes maanden afgesloten op 30 juni
Zes maanden afgesloten op 30 juni
Per 30 juni
Zes maanden afgesloten op 30 juni
Zes maanden afgesloten op 30 juni
Het Belgacom Management Committee verklaart dat de tussentijdse verkorte geconsolideerde financiële staten, die zijn opgesteld in overeenstemming met de International Financial Reporting Standards ('IFRS'), voor zover bekend, een getrouw beeld geven van de activa, de financiële toestand en de resultaten van Belgacom en van de entiteiten die in de consolidatie zijn opgenomen. Het tussentijdse financiële verslag geeft een getrouw beeld van de informatie die daarin moet worden opgenomen.
Het Belgacom Management Committee is samengesteld uit Didier Bellens, Gedelegeerd Bestuurder, Scott Alcott, Executive Vice-President Service Delivery Engine, Michel De Coster, Executive Vice-President Enterprise, Astrid De Lathauwer, Executive Vice-President Human Resources, Ray Stewart, Executive Vice-President Finance en CFO, Grégoire Dallemagne, Executive Vice-President Strategy en Michel Georgis, Executive Vice-President Consumer.

Strategie: stand van zaken
Belgacom Groep
Convergentie als sleutel voor succes op lange termijn Klanten gaan steeds meer op zoek naar eenvoudige telecomoplossingen met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Doordat ze zowel een mobiel als een vast netwerk uitbaat, zit Belgacom in een uitstekende positie om op deze behoefte in te spelen via convergente aanbiedingen.
Voor de residentiële klant wordt dit vertaald in convergente productpakketten, die een grotere vrijheid, meer eenvoud en een betere prijs-kwaliteitverhouding bieden. In het kader van de doelstelling van CBU om klanten van 'single-play' naar 'multi-play' te laten evolueren, werd het aanbod van convergente producten aangevuld met een nieuw aantrekkelijk 'All-in-One'-pack. Dit nieuwe pack, dat eind april 2009 werd gelanceerd, bundelt alle diensten van Belgacom: vast en mobiel bellen, vast en mobiel internet en tv. De concurrentie van de kabel operatoren werd begin juli gecounterd met een aanbod dat 'gratis tv' omvatte. Belgacom lanceerde het nieuwe pack, waarmee klanten elke maand het abonnement op Belgacom TV uitsparen: wie over een Belgacom Internet-abonnement en een vaste spraak- of mobiel abonnement beschikt, krijgt er Belgacom TV Comfort gratis bovenop.
Dit nieuwe aanbod vervolledigt het scala aan bestaande packs, waarvan er in totaal 384.000 zijn verkocht. In de eerste zes maanden van 2009 verkocht Belgacom 83.000 packs. Binnen het business-segment worden convergente oplossingen aangeboden via het 'Explore'-platform, dat integrale end-to-end mobiele en vaste oplossingen ondersteunt. Eind juni 2009, steeg het aantal klantensites op het Explore-platform tot 28.500. Fusion, het convergente aanbod voor SME-klanten, blijft groeien. Eind juni 2009, telde Fusion 106.000 klanten.
De Belgische geprefereerde netwerkgeoriënteerde ICTserviceprovider en een referentie op de Europese markt worden
Zoals aangegeven in eerdere verslagen is de ICT-business niet immuun voor de economische terugval. Om haar positie te versterken, verkocht Belgacom eind 2008 alle non-corevestigingen van Telindus International. Aldus verlaagde ze haar risicoprofiel en hielp ze de impact van de crisis te milderen. Het desinvesteringsprogramma zorgt voor lagere opbrengsten in vergelijking met vorig jaar, maar het ebitdaniveau wordt er positief door beïnvloed. De desinvesteringen leidden in 2008 tot een vermindering van de headcount met 379 fte's, of 13% van de totale headcount van Telindus. Terwijl de datacenterdiensten (housing/hosting) in moeilijke economische omstandigheden goed standhouden, zijn grote IT projecten meer kwetsbaar voor budgettaire beperkingen van de klanten. IT-projecten worden niet noodzakelijk geschrapt, maar uitgesteld of over een langere periode geïmplementeerd. De druk op de opbrengsten heeft echter slechts een minieme impact op de ebitda
Leiderspositie versterken via innovatie
Belgacom heeft zichzelf in het verleden al een aantal keer heruitgevonden. De telecommarkt verandert snel en ook de behoeften van de klanten wijzigen voortdurend. Innovatie is onontbeerlijk om op deze veranderingen in te spelen. Daarom besliste Belgacom al haar inspanningen op het vlak van vernieuwing te groeperen om de innovatiecultuur van de Groep te stimuleren. In het eerste semester heeft dit bijvoorbeeld geleid tot de lancering van een coherente portefeuille van microbetalingsoplossingen onder het merk PingPing en een aantal partnerschappen in het domein van de mobiele betalingen. Resultaten van Belgacom januari - juni 2009 6
Rigoureuze benadering voor opportuniteiten buiten België De focus van Belgacom blijft gericht op België, waar voortdurend wordt geïnvesteerd in organische groei en wordt uitgekeken naar nieuwe activiteiten. Toch worden opportuniteiten buiten België van nabij gevolgd, zij het met een rigoureuze benadering en met toepassing van strikte waarderingscriteria. Fusies en overnames worden daarom enkel overwogen als ze stroken met de strategische rationale van Belgacom, beantwoorden aan strikte financiële en synergetische criteria, aandeelhouderswaarde creëren en uitvoerbaar zijn.
Strategie van de Groep wordt ondersteund door voortdurende investeringen in een kwaliteitsnetwerk
In de eerste zes maanden van 2009 investeerde Belgacom in totaal 270 miljoen EUR of 9% van de totale groepsopbrengsten. Getrouw aan haar strategie om te investeren in een toekomstzeker netwerk besteedde Belgacom 25 miljoen EUR capex aan de verdere ontplooiing van haar VDSL2-netwerk in 2009, waardoor de 'fibre to the curb'-dekking tot boven 70% steeg en zo op schema blijft om tegen medio 2011 de beoogde 80% te bereiken. Dankzij de vroege investeringen in het Broadway-project en de goede plaats op de wereldranglijst voor VDSL2-bereik won Belgacom de '2009 Innovations Award', uitgereikt door Global Telecoms Business.
Het netwerk van Belgacom Mobile, dat sinds 2004 geleidelijk werd geüpgraded tot 3G en vervolgens tot HSDPA, heeft momenteel een outdoorbereik van 91%. De voortdurende investeringen in VDSL2 zorgen ervoor dat de footprint van Belgacom TV momenteel meer dan 87% bedraagt. Het VDSL2-netwerk biedt momenteel een capaciteit tot 20 Mbps, waardoor klanten probleemloos twee HD-tv-zenders kunnen bekijken en tegelijk op het internet surfen.
Belgacom TV vierde eind juni zijn vierde verjaardag. Vier jaar geleden begon Belgacom als challenger in een kabelmarkt die al een hoge penetratie had. Sinds de lancering van tv profiteert Belgacom van de overstap die analoge kabelklanten maken naar digitaal, waardoor ze haar tv-klantenbestand gestaag uitbreidt. Eind juni telde Belgacom TV 589.000 klanten. Een hele prestatie, wat Belgacom TV wereldwijd in de top drie van de snelst groeiende en meest innovatieve IPTV-platformen brengt. In 2008 lanceerde Belgacom het businesstransformatieproject 'Move to All IP', dat een volledige re-engineering van de netwerk- en IT-systemen en -processen inhoudt. Tot hiertoe bedragen de investeringen in het MaIP-project 29 miljoen EUR, waarvan 18 miljoen EUR in de eerste zes maanden van 2009. In de eerste helft van 2009 zijn de belangrijkste verwezenlijkingen van deze transformatie de verbeterde herstelprocedure en de implementatie van een nieuw voice-over-IP-platform, waarop de eerste professionele klanten werden aangesloten.
Belgacom ICS hoger in de mobiele waardeketen doen
opschuiven, de waarde verhogen via organische groei en deelnemen aan de marktconsolidatie
Op 26 juni 2009 kondigde Belgacom de uitbreiding van haar strategische samenwerking met MTN aan. De internationale carrierdiensten van MTN zullen, na goedkeuring door de bevoegde autoriteit, worden samengevoegd met Belgacom International Carrier Services. De afronding van deze transactie wordt verwacht tegen het vierde kwartaal van 2009 en zal ertoe leiden dat MTN een nieuwe aandeelhouder in Belgacom ICS wordt. Belgacom zal 57,6% van de nieuwe uitgebreide entiteit bezitten, Swisscom 22,4% en MTN 20%. De consolidatie van Belgacom ICS met MTN ICS zal grotere schaalvoordelen, verbeterde efficiënties en kostenbesparingen meebrengen. De verwachting is dat de transactie in de toekomst een positieve impact zal hebben op zowel de opbrengsten als de ebitda. Na de transactie zal Belgacom ICS de toonaangevende internationale carrier in Afrika zijn. Door de transactie met MTN bereikt Belgacom ICS een belangrijke mijlpaal in de consolidatie van de carriermarkt en realiseert ze haar strategie om uit te groeien tot een van de leiders van deze consolidatie. Haar twee andere strategische doelstellingen bestaan erin op te schuiven in de mobiele waardeketen en de waarde te verhogen via organische groei.

Uitgroeien tot een van de toonaangevende bedrijven in België op het vlak van MVO
Door haar CO2-voetafdruk efficiënter te beheren, gelooft Belgacom dat ze, als toonaangevende leverancier van telecomdiensten in België, een belangrijke rol kan spelen in de evolutie naar een koolstofarme maatschappij. Daarom zal Belgacom vóór eind 2009 een CO2-plan uitwerken om haar toekomstige CO2- voetafdruk verder te verminderen, en de komende jaren tegelijk focussen op twee MVOverbintenissen: de toegang tot een inclusieve e-maatschappij bevorderen en duurzame groei mogelijk maken.


* Halfjaarverslag (H1) 2009
* Commentaar van de CEO

Meer informatie (voor journalisten) op de persdienst van Belgacom: Florence Coppenolle: +32 2 202 40 23 of +32 476 83 89 15 Haroun Fenaux: +32 2 202 48 67 of +32 476 60 03 33 Jan Margot: +32 2 202 85 01 of +32 475 58 50 37
Frédérique Verbiest: +32 2 202 99 26 of +32 476 60 60 10