OPTA trekt 0900-nummers in wegens lange wachtrij


* Officiële publicatiedatum 31-07-2009

Het college van OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft twee 0900-nummers van een ondernemer definitief ingetrokken. Het gaat om de nummers 0900-2221234 (Makelaarsfoon) en
0900-2221212 (Juristenfoon). Beiden kostten 80 cent per minuut met een maximum van 40 euro. OPTA ontving via ConsuWijzer klachten van consumenten die bij deze nummers langdurig in de wacht stonden en uiteindelijk niemand te pakken kregen. OPTA heeft vervolgens op vermoeden van kennelijk misbruik beide informatienummers uit de lucht laten halen en is een nader onderzoek gestart. Dit onderzoek toont aan dat minimaal 222 bellers meer dan tien minuten in de wacht hebben gestaan zonder dat zij iemand te spreken kregen. Dit is reden voor OPTA om kennelijk misbruik van deze informatienummers definitief vast te stellen en de nummers in te trekken.

19 maart nummers uit de lucht gehaald

OPTA's 0900-medewerkers hebben beide informatienummers op 19 maart gecontroleerd. Het nummer van de Makelaarsfoon werd, nadat om de paar minuten "Er is nog één gesprek voor u" werd gemeld, pas na dertig minuten beantwoord. De verbinding met de Juristenfoon werd na vijftig minuten in de wacht staan automatisch verbroken zonder dat de OPTA-medewerker iemand aan de lijn heeft gekregen. Ook hier was om de paar minuten de melding te horen: "Er is nog één gesprek voor u, alle medewerkers zijn in gesprek". OPTA heeft naar aanleiding van deze controles de telefoonnummers nog dezelfde dag uit de lucht laten halen en is een nader onderzoek gestart. Ook heeft OPTA de betaling aan deze informatienummers vanaf dat moment opgeschort.

Onderzoek naar misbruik

Onderzoek van OPTA toont aan dat één en dezelfde persoon verantwoordelijk is voor de exploitatie en beantwoording van de oproepen naar beide 0900-nummers. In de periode van 14 april 2008 tot en met 19 maart jl. zijn 5112 oproepen naar de Juristenfoon en 8763 oproepen naar de Makelaarsfoon ontbeantwoord gebleven. In 222 gevallen hebben bellers meer dan tien minuten in de wacht gestaan zonder dat de beller uiteindelijk werd doorverbonden. Volgens de wet kan het duiden op misbruik als een consument onverwacht langer dan 10 minuten in de wacht wordt gehouden. OPTA heeft beide nummers daarom nu officieel ingetrokken. OPTA onderzoekt nog of gedupeerde consumenten hun geld terug moeten krijgen.

De ondernemer kan bezwaar indienen tegen het intrekken van de informatienummers en daarna nog in beroep gaan.

Relevante publicaties

...

* Besluit tot intrekking van 0900-2221212 en 0900-2221234