Ministerie van Economische Zaken

OPTA trekt 0900-nummers in vanwege lange wachtrij

31 juli 2009

De OPTA heeft twee 0900-nummers definitief ingetrokken, op verdenking van misbruik. De toezichthouder op de telecomsector kreeg via ConsuWijzer klachten binnen van consumenten die bij deze nummers langdurig in de wacht stonden en uiteindelijk niemand te pakken kregen. Na onderzoek bleek dat minimaal 222 bellers meer dan tien minuten in de wacht hebben gestaan zonder dat zij iemand te spreken kregen. Dit is reden voor OPTA om misbruik van deze informatienummers definitief vast te stellen en de nummers in te trekken.

Controle

Het gaat om de Makelaarsfoon en de Juristenfoon, die beiden 80 cent per minuut kostten. Mederwerkers van de OPTA hebben de informatienummers op 19 maart gecontroleerd. Het nummer van de Makelaarsfoon werd pas na dertig minuten beantwoord. De verbinding met de Juristenfoon werd na vijftig minuten in de wacht staan automatisch verbroken zonder dat de OPTA-medewerker iemand aan de lijn heeft gekregen. Bij beide nummers werd om de paar minuten de melding gemaakt: 'Er is nog één gesprek voor u'.

Wachttijden makkelijker aan banden

Volgens de wet kan het duiden op misbruik als een consument onverwacht langer dan 10 minuten in de wacht wordt gehouden. De OPTA heeft daarom beide nummers officieel ingetrokken. De toezichthouder kan dure 0900-nummers en lange wachttijden sinds oktober 2008 makkelijker aan banden leggen, dankzij een wetswijziging van staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken. Ook hebben consumenten sinds kort meer mogelijkheden gekregen om zich te beschermen tegen misbruik van 0900 nummers.

OPTA onderzoekt nog of gedupeerde consumenten hun geld terug moeten krijgen. De ondernemer kan bezwaar indienen tegen het intrekken van de informatienummers en daarna nog in beroep gaan.