Dienstenbond CNV


7 augustus 2009

CNV en FNV sturen open brief naar AH-topman Boer

CNV Dienstenbond en FNV Bondgenoten hebben vandaag een open brief gestuurd naar Dick Boer, topman bij Albert Heijn. In de brief geven de vakbonden aan zich grote zorgen te maken over het uitblijven van sociale plannen voor zowel de winkels als de distributiecentra. Duizenden medewerkers zullen gevolgen ondervinden van wijzigingen in beide organisaties. Albert Heijn weigert de aanpassingen echter als reorganisaties te beschouwen en wil daarom geen sociaal plan afsluiten.

In de brief appelleren CNV en FNV aan de slogan van Albert Heijn 'Het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar'.

Want om het alledaagse betaalbaar te houden, kiest de supermarkt in de winkels voor kostenbesparing op het personeel en uitholling van het personeelsbestand, zonder daar verantwoordelijkheid voor te nemen. Onder andere teamleiders en medewerkers boven de 19 die daardoor geen carrièreperspectief hebben, ondervinden daar de gevolgen van.

Ook in de distributiecentra worden duizenden mensen geconfronteerd met een reorganisatie. Ondanks dat Albert Heijn zegt niet te kunnen inschatten wat de gevolgen daarvan zijn (het is een 'organisch groeiproces', dus een sociaal plan is niet nodig) kunnen CNV en FNV dat wel. Functies verdwijnen, werkzaamheden worden uitbesteed en het werk zal op een andere manier ingevuld gaan worden.

De vakbonden roepen Dick Boer op verantwoordelijkheid als marktleider te nemen ten opzichte van die tienduizenden medewerkers die het bijzondere bereikbaar moeten houden. Ze roepen op een sociaal plan overeen te komen voor zowel de winkel- als de supermarktorganisatie.