Gemeente Nuth


Bestuurskrachtmeting gemeente Nuth

In de periode augustus 2008 tot en met oktober 2008 heeft de gemeente Nuth de bestuurlijke bestuurskracht laten onderzoeken. De resultaten van het onderzoek laten een beeld zien waarin de gemeente Nuth zich herkent: we zijn op de goede weg, maar er is nog volop ruimte voor verbetering.

Â

De belangrijkste conclusies uit het rapport zijn dat de gemeente de verbeterpunten uit de bestuurskrachtmonitor van 2003 ter harte heeft genomen en sinds die tijd positief ontwikkeld heeft. In 2003 werd bijvoorbeeld de prioriteitenstelling als verbeterpunt genoemd. Hiervoor heeft de gemeente in de vorm van een prioriteringsdebat een instrument ontwikkeld.

Â

Het beleid van de gemeente is actueel en is gelinkt aan de strategische visie, ontwikkelingen en overig beleid. Ook in communicatief opzicht is het optreden van de gemeente door beleid ondersteund. Recentelijk zijn ook de demografische ontwikkelingen (ontgroening en vergrijzing) in het gemeentelijke beleid geborgd, hetgeen ten tijde van het onderzoek nog niet het geval was. De aanbevelingen uit het recente rapport neemt de gemeente dan ook ter harte. Op een aantal fronten is sinds de start van het onderzoek al een verbeterslag gaande.

Â

Een belangrijke aanbeveling betreft de bestuurlijke en operationele transparantie. Op bestuurlijk tactisch niveau richt de gemeente zich op het betrekken van de gemeenschap en het oppikken van signalen. Het college is betrokken en bereikbaar en de werkwijze wordt ondersteund door beleid. Dit neemt niet weg dat de gemeente Nuth pro-actiever naar buiten moet treden en burgers en ondernemers actief betrekken bij het gemeentelijke beleid en de uitvoering hiervan. Middels communicatiebeleid en de nota Burgerparticipatie zijn stappen gezet om dit verder vorm te geven en te borgen. De gemeente Nuth wil dan ook veel meer haar burgers actief betrekken in het gemeentelijke beleid.

Â

De gemeente Nuth, zo onderkent ook de visitatiecommissie, heeft in de tijd tussen de recente bestuurskrachtmeting en 2003 te maken gehad met verschillende lokale politiek/bestuurlijke bewegingen. De complexiteit en de omvang van vraagstukken is veelal toegenomen, evenals het takenpakket van de gemeente. Deze ontwikkelingen laten duidelijk hun weerslag zien in het functioneren van de gemeente. De verdergaande digitalisering en de omslag naar een vraaggerichte dienstverlening zijn hier twee voorbeelden van. De gemeente Nuth heeft deze uitdaging aangenomen. In 2009 is hard gewerkt aan de doorontwikkeling van de interne organisatieontwikkeling.

Â

De visitatiecommissie geeft in haar aanbevelingen aan dat de gemeente Nuth zich duidelijker moet richten op een regionale samenwerking. Behalve de in 2004 opgestelde Kadernota intergemeentelijke Samenwerking heeft de gemeente Nuth geen ander samenwerkingskader voor intergemeentelijke samenwerking. Dit wil zeggen dat geen enkel terrein voor samenwerking is uitgesloten, maar ook geen expliciet benoemd. De kadernota past wat de gemeente Nuth betreft dan ook nog steeds binnen de denklijn van de strategische visie. de besluitvorming over de intergemeentelijke samenwerking vindt plaats in het komende najaar.

Â

Een andere conclusie uit het onderzoek is dat de gemeentelijke financiële kaders duidelijker gedefinieerd moeten worden. De gemeente onderkent dit en richt zich dan ook op het verder verduidelijken van verbanden in de begroting.

Â

Â

Â

Het volledige verslag van de bestuurskrachtmonitor kunt u hieronder nalezen:

Te downloaden:

* 09.0230mr.Bestuurskrachtprofiel Nuth 5 augustus 2009 def.pdf (312 KB)