European Parliament

Gevaar op de weg: nieuwe maatregelen kunnen dodelijke ongevallen voorkomen

Waarschuwingsteken voor een gevaarlijke situatie

Er zijn veel redenen om met de auto op vakantie te gaan, bijvoorbeeld omdat de bestemming dichtbij is of voor het gevoel van onafhankelijkheid. Het vakantieseizoen eist helaas ook ieder jaar vele dodelijke slachtoffers op de Europese wegen. In 2008 kwam 39.000 mensen om bij verkeersongevallen en deze vormen nog steeds de voornaamste doodsoorzaak voor kinderen, tieners en jongvolwassenen in de EU. Een serie EU-maatregelen hebben tot doel om deze cijfers de komende jaren te verlagen.
Het gebruik van veiligheidsgordels is verplicht voor alle inzittenden in een motorvoertuig en voor kinderen is het gebruik van specifieke zitjes verplicht. Deze maatregelen maken deel uit van het derde Europese Actieprogramma voor Verkeersveiligheid, dat door de Commissie in 2003 werd goedgekeurd en dat tot doel heeft om het aantal dodelijke ongelukken in het verkeer tussen 2001 en 2010 te halveren.

In 2008 was het aantal ongelukken met dodelijke afloop in de EU gedaald met 28% ten opzichte van 2001. De landen waar de verkeersveiligheid het sterkste toenam, waren Frankrijk Portugal en Spanje (respectievelijk 48%, 47% en 44% minder verkeersdoden). Er moet echter nog veel worden gedaan om de beoogde daling tot 27.000 dodelijke slachtoffers in 2010 te bereiken. Het Parlement noemde de geboekte resultaten "teleurstellend" maar wat heeft het Parlement de afgelopen jaren gedaan om de verkeersveiligheid te vergroten?

Het Europese rijbewijs om 'rijbewijstoerisme' te stoppen

Met ingang van 2013 zullen alle nieuwe en te vervangen rijbewijzen worden uitgegeven in een gemeenschappelijk creditcard formaat. Dit nieuwe rijbewijs zal de bestaande 110 verschillende modellen in de EU-landen vervangen. Het zal het zogenaamde 'rijbewijstoerisme' van bestuurders die niet meer in een bepaald land mogen rijden, een halt moeten toeroepen. Deze wetgeving werd eind 2006 door het Europees Parlement goedgekeurd.

Hoger niveau van veiligheid Europese wegeninfrastructuur

Het afgelopen jaar nam het Europees Parlement wetgeving aan voor het vaststellen van EU-brede normen op het gebied van de infrastructuur van wegen. Veiligheidsnormen voor wegen verschillen momenteel in grote mate tussen de EU-lidstaten. De richtlijn moet ervoor zorgen dat er verkeersborden zijn om de weggebruikers voor wegwerkzaamheden te waarschuwen, dat er veilige parkeerplaatsen zijn en dat er een effectbeoordeling wordt uitgevoerd wat betreft de gevolgen van de aanleg van wegen.

Betere bescherming van voetgangers en fietsers en intelligente auto's

Het Parlement besloot ook om plannen voor het terugdringen van ongelukken met zwakke weggebruikers te steunen, bijvoorbeeld met een verplichte invoering van een automatisch remsysteem waarbij de boordcomputer opmerkt of een noodstop nodig is. Elk jaar vinden zo'n 8000 voetgangers en andere kwetsbare weggebruikers in de EU de dood in het verkeer, terwijl nog eens 300.000 van hen gewond raken. Deze wetgeving zal met ingang van november 2009 van kracht zijn.

Om de veiligheid te vergroten, steunde het Parlement ook een communicatie van de Commissie over intelligente auto's. Het doel van het initiatief is auto's veiliger en efficiënter te maken door middel van de nieuwste technologieën, zoals Elektronische stabiliteitscontrole (ESC). ESC kan bestuurders helpen ongelukken te voorkomen door het gevaar van slippen af te laten nemen. Daarnaast moet ook het gebruik van eCall bevorderd worden: dit systeem waarschuwt in geval van een ongeluk automatisch de hulpdiensten.

Wetgeving over verkeersovertredingen en intelligente transportsystemen onderweg

Afgelopen jaar nam het Parlement een verslag aan met een voorstel om verkeersovertreders in het buitenland te kunnen vervolgen. Momenteel bestaan hiervoor enkel bilaterale akkoorden tussen de lidstaten en daarom betaalt slechts een klein percentage bestuurders daadwerkelijk de boete voor een verkeersovertredingen in het buitenland. Te hard rijden, rijden onder invloed van alcohol, geen verkeersgordel dragen en niet stoppen voor een rood stoplicht, zijn verkeersovertredingen die in het voorstel staan genoemd.

In april steunde het Parlement plannen voor de invoering van "'intelligente vervoerssystemen' in de EU die tot doel hebben om het vervoer veiliger en schoner te maken en filevorming te vermijden. De plannen hebben ondermeer betrekking op elektronische tolsystemen op de snelwegen en op GPS- en verkeerstoezichtsystemen .

Deze twee ontwerpwetten werden in eerste lezing goedgekeurd. Het nieuwe parlement zal in tweede lezing hierover stemmen nadat de ministerraad de mogelijkheid heeft gehad om wijzigingen in te dienen.

Handvest voor verkeersveiligheid: gedeelde verantwoordelijkheid vereist

Enkel wanneer alle delen van de samenleving samenwerken, kunnen bevredigende resultaten worden bereikt. Het Handvest van de Commissie betreffende de Europese Verkeersveiligheid roept de burgermaatschappij op om toezeggingen te doen de verkeersveiligheid te verbeteren voor minimaal 3 jaar. Zo´n toezegging zou bijvoorbeeld het organiseren van een campagne voor de verkeersveiligheid kunnen zijn, het geven van rijlessen aan werknemers of het verbeteren van infrastructuur. Meer dan 1350 organisaties hebben hun medewerking al verleend.

REF. : 20060629STO09354

Nadere informatie :


* EP-persdienst: Road safety: European Parliament says more action needed (EN, 22-01-2007)

* Actieprogramma voor verkeersveiligheid (2003-2010)
* Europese Commissie: Road Safety (EN)

* European Road Safety Charter (EN)

* EP-persdienst: Newly issued driving licences in credit-card format from 2013 (EN, 18-12-2006)

* EP-persdienst: Hoger niveau van veiligheid Europese wegeninfrastructuur (19-06-2008)

* Ferrari vraagt om betere bescherming voetgangers in het verkeer (17-06-2008)

* Op weg naar intelligente auto's? (05-03-2008)
* Geen straffeloosheid meer op de Europese wegen (10-09-2008)
* EP-persdienst: Intelligent Transport Systems": using technology to make EU roads safer (EN, 23-04-2009)

Al het nieuws