EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

12 augustus 2009

EVO: 'STIJGING FRANSE BRANDSTOFACCIJNZEN IS ONVERSTANDIG'

'Ontwikkel alternatieve vervoerswijzen en oormerk opbrengsten'

De Franse overheid is van plan om een fikse verhoging van de brandstofaccijnzen door te voeren. Hiermee wil zij de CO2-uitstoot drastisch verminderen. Ook het wegvervoer blijft in dit plan niet ongemoeid. Een liter benzine wordt 7,7 eurocent duurder en diesel maar liefst 8,5 eurocent. Hierdoor wordt het transport van en naar Frankrijk over de weg aanzienlijk duurder en dat is deze tijd van recessie volgens verladersorganisatie EVO niet verantwoord. Bovendien vindt EVO dat de Franse overheid eerst andere maatregelen moet nemen die het transport efficiënter maken zonder het te schaden, zoals het liberaliseren van het spoornetwerk en het toelaten van Langere en Zwaardere Voertuigen (LZV's).

De Franse overheid was al langer bezig met een ambitieus plan om de CO2-uitstoot met maar liefst 75 procent te verminderen. De maatregel is gebaseerd op het principe 'de vervuiler betaalt'. De accijnsstijging moet de staatskas 8 miljard euro per jaar opleveren. EVO merkt op dat de belasting is gebaseerd op een marktwaarde van 32 euro per ton CO2 terwijl de huidige marktwaarde van CO2 met 16 euro per ton slechts de helft hiervan bedraagt.

Verder vindt EVO dat wanneer een land een dergelijk grote accijnsverhoging doorvoert, er wel voldoende aantrekkelijke alternatieven voor handen moeten zijn voor het goederenvervoer over de weg. Het spoornetwerk van Frankrijk mag echter nauwelijks gebruikt worden voor goederenvervoer en wordt bovendien nog altijd gedomineerd door één staatsbedrijf dat service en kwaliteit niet als hoogste prioriteit heeft. Ook wordt de lange- en zware vrachtauto (LZV) nog steeds van de France autosnelwegen geweerd terwijl wetenschappelijk onderzoek juist heeft uitgewezen dat de inzet van LZV's de schadelijke gevolgen van transport verminderen.

Tenslotte wenst EVO duidelijkheid over de besteding van de extra opbrengsten van de accijnsverhogingen. Nu staat nog niet vast of het geld wordt aangewend ter verbetering van de milieuprestaties in de transport- en vervoerssector of dat in de algemene middelen terecht komt. EVO roept de Franse regering op de opbrengsten van de heffing te oormerken omdat het milieubeleid van de Franse regering anders slechts een kostenverhogend effect heeft zonder dat het milieu verbetert.

Noot voor redacties