Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

NMa: consument krijgt laagste prijs op Werkspot.nl niet altijd te zien

13-08-2009

Consumenten die verbouwingsklussen aanbieden via de website Werkspot.nl, krijgen niet altijd het aanbod van de laagste aanbieder te zien terwijl Werkspot dit niet meldt gedurende het biedingsproces. Hierdoor weet een consument niet of er bedrijven zijn geweest die de klus voor minder geld wilden aanvaarden. Werkspot.nl geeft hiervoor als reden op dat zij consumenten wil beschermen, maar geeft geen inzicht in welke biedingen men precies verwijdert. Als de site daar transparant over zou zijn dan kan een consument, met deze kennis in het achterhoofd, zelf bepalen of hij de klus dan via een andere site of ander kanaal aanbiedt, aldus Pieter Kalbfleisch, voorzitter van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).

Dit blijkt uit een vooronderzoek van de NMa naar aanleiding van een signaal dat Werkspot.nl ondernemingen uitsluit van deelname aan de website als ze naar het oordeel van de beheerders van de site te laag inschrijven.

Werkspot.nl maakt onder meer bij schilder- en stucwerk ook zelf een inschatting van de kostprijs van de aangeboden klussen met behulp van een bouwkostenprogramma. Als een aanbieder inschrijft met een aanzienlijk lagere prijs dan de eigen raming van Werkspot.nl, dan wordt de inschrijver gevraagd om contact op te nemen met de beheerders van de site. Als de inschrijver geen goede verklaring kan geven voor de lage inschrijfprijs, wordt de bieding niet geplaatst. De consument wordt hiervan niet op de hoogte gesteld, waardoor hij zijn klus in dat geval niet kan gunnen aan de feitelijk laagste inschrijver op Werkspot.nl. Een eerdere werkwijze waarbij klusbedrijven en ZZP-ers die herhaaldelijk te laag inschreven op klussen, werden uitgesloten van de website, wordt inmiddels niet meer door Werkspot.nl gehanteerd.

De bevindingen van het vooronderzoek vormen geen aanleiding voor de NMa om een mededingingsrechtelijk onderzoek te beginnen. Zo is uit het vooronderzoek niet gebleken dat de werkwijze van Werkspot.nl het gevolg is van afspraken tussen de deelnemende bedrijven. Daarnaast is er volop keuze voor consumenten om hun klussen aan te bieden waardoor zij erachter kunnen komen of er nog lagere aanbieders zijn.

Op Werkspot.nl kunnen particulieren gratis hun klussen plaatsen. Klusbedrijven en ZZP-ers kunnen bieden op die klussen als ze een vast abonnementstarief per maand betalen. Op Werkspot.nl plaatsten particulieren in 2008 in totaal 35.000 klussen. De beheerders verwachten in 2009 een verdubbeling van dit aantal. Met de aangeboden klussen is daarmee in 2009 een bedrag van circa 200 miljoen euro gemoeid.