Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
- T -

Ons kenmerk VenW/DGMo-2009/7374

Uw kenmerk Datum 13 augustus 2009 2009917

Onderwerp Beantwoording kamervragen spoorlijn Boxtel - Veghel Bijlage(n)
-

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen van de leden Boelhouwer en Roefs over de spoorlijn Boxtel - Veghel (ingezonden 20 juli 2009).


1. Bent u bekend met het bestaan van de spoorlijn Boxtel - Veghel, in de wandelgangen ook bekend als het Duits lijntje?


1. Ja.


2. Bent u op de hoogte van de planning in de regio Noordoost Brabant om deze spoorlijn in te passen in de multimodale aanpak van goederen- en containertransport in de regio, waarvoor het Duits lijntje gerevitaliseerd en opengesteld zou moeten worden voor goederenvervoer (containers, grondstoffen, veevoeders)?


2. Het is mij bekend dat er ten behoeve van de mogelijke bediening per spoor van twee bedrijven in Veghel verzoeken zijn gedaan om de spoorlijn te reactiveren. ProRail laat daarom een kosteninschatting verrichten naar het reactiveren van deze spoorlijn ten behoeve van goederenvervoer.


3. Bent u bekend met het vermoeden dat ProRail onderdelen en apparatuur van het Duits lijntje gebruikt voor het herstel van storingen die zich voordoen in het bestaande spoorwegnet?

3. Het is mij niet bekend op welke vermoedens wordt gedoeld. Over (de staat van) de spoorlijn Boxtel - Veghel kan ik u het volgende melden. Deze spoorlijn is reeds geruime tijd buiten gebruik. De lijn is momenteel niet toegankelijk vanaf het hoofdspoor (het toeleidend wissel is verwijderd uit het hoofdspoor). Sinds de spoorlijn buiten gebruik is neemt ProRail conserverende maatregelen om de onderhoudsbehoefte te minimaliseren.


4. Deelt u de mening dat "kannibaliseren" van het Duits lijntje de kansen op openstelling in de (nabije) toekomst niet bevordert?

4. Er is geen sprake van `kannibalisering' van de spoorlijn Boxtel - Veghel. ProRail verricht geen activiteiten die de kansen op eventuele openstelling in de toekomst a
agina 1 van 2 P





verkleinen. In de afgelopen jaren is een aantal activiteiten verricht die ik Datum hieronder toelicht.


1. Op basis van geluid en trillingsklachten van omwonenden van overwegen Ons kenmerk (oorzaak wegverkeer dat de overweg passeert) is er - in overleg met de VenW/DGMo-2009/7374 gemeente - voor gekozen om bij enkele overwegen de "groeven" langs de sporen in de overweg dicht te gieten.

2. Een niet functionerende overweg, voorzien van een zeer oude "trekdraad bediening", is in eerste instantie op verzoek van het Spoorwegmuseum in het museum geplaatst. Nadat duidelijk was geworden dat dit een gemeentelijk monument betreft, is de overweg weer teruggeplaatst.
3. Diverse overweginstallaties langs de lijn hebben de uiterste `standtijd' overschreden; om deze reden en vanwege het gevaar van vandalisme zijn de overweginstallaties verwijderd. De wettelijk verplichte zaken zoals andreaskruizen en schrikhekken blijven gehandhaafd en worden middels een kwartaalschouw gemonitord en, indien noodzakelijk, hersteld.


5. Bent u bereid na te gaan of ProRail inderdaad onderdelen van het Duits lijntje aanwendt voor reparaties elders en indien dat het geval blijkt te zijn, ProRail op te dragen daarmee te stoppen? Zo nee, waarom niet?

5. Ik ben dat reeds nagegaan bij ProRail.
ProRail kan niet uitsluiten dat er in het verleden incidenteel een onderdeel van de spoorlijn Boxtel - Veghel ergens anders is gebruikt. Het komt namelijk in incidentele situaties voor dat onderdelen uit nevensporen en/of ongebruikte lijnen gebruikt worden om de beschikbaarheid van het hoofdspoor zo hoog mogelijk te houden, bijvoorbeeld als nieuwe onderdelen niet beschikbaar zijn. Dit is spaarzaam gebruik van beperkte middelen.
ProRail zal, in samenhang met het onderzoek naar een mogelijke reactivering (zie het antwoord op vraag 2), geen activiteiten verrichten die de kansen op een eventuele openstelling in de toekomst verkleinen. Hiervan is momenteel ook geen sprake, zoals blijkt uit mijn antwoorden op de vragen 3 en 4.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

Pagina 2 van 2