VU medisch centrum

VUmc werft fondsen via sms

13 augustus 2009

Deze maand start VUmc met fondsenwerving onder patiënten en bezoekers door middel van Het Goede Doel SMS. In de (algemene) wachtruimten van de polikliniek en de kliniek komen posters te hangen met tien geselecteerde projecten van VU medisch centrum. Patiënten en bezoekers kunnen deze goede doelen steunen door een sms te sturen naar 5757, het nummer van Het Goede Doel SMS, onder vermelding van het project dat ze willen steunen. Wil een donateur bijvoorbeeld het Alzheimercentrum steunen, dan sms't hij 'ALZHEIMER AAN' naar 5757. De donatie - een maandelijks bedrag van 3 euro - wordt verrekend met zijn mobiele telefoonrekening.
De tien projecten die zijn uitgekozen voor deze manier van fondsenwerving zijn: Alzheimercentrum VUmc, VONK Amsterdam, Doctor2Doctor, VUmc CCA Amsterdam, KICK, Goed verzorgd, Beter gevoel, KIDS Zuid-Afrika, MS Centrum Amsterdam, VU door U en Ronald McDonald VU Kinderstad.
Daarnaast worden er sponsorkaartjes verspreid om donateurs te werven voor heel VUmc. Met 4,50 euro per maand kunnen zij ervoor zorgen dat VUmc meer kan doen dan met het reguliere budget mogelijk is.

Nieuwe doelgroep
Het Goede Doel SMS speelt in op een groeiend probleem binnen de fondsenwerving voor goede doelen; het donateurbestand vergrijst enorm. Dat de gemiddelde leeftijd van een donateur in Nederland 50+ is, komt echter niet doordat er geen zelfbewuste jongeren meer zijn. De manier waarop goede doelen potentiële donateurs benaderen, past simpelweg niet in hun belevingswereld. Een twintiger scheurt geen machtiging uit een tijdschrift, vult geen gevoelige gegevens zoals bankrekeningnummer in en loopt niet naar de brievenbus. Door het Goede Doel SMS zal VUmc een nieuwe potentiële donateurgroep kunnen bereiken. Uit onderzoek onder 500 sms-donateurs blijkt dat 97% van hen nog geen ander goed doel steunt.
Er is bewust gekozen om op deze manier te werven in het ziekenhuis en de polikliniek. Patiënten en bezoekers hebben in meer of mindere mate een band met VUmc of met de specifieke afdeling waar zij patiënt zijn. De projecten zijn dusdanig gekozen dat ze aansprekend zijn, juist voor deze groep mensen.