Gemeente Harenkarspel


De aanloop naar Structuurvisie (6)

De gemeenteraad van Harenkarspel heeft ingestemd met de ontwerp-Structuurvisie. Binnenkort, nog in augustus, wordt deze ontwerp-Structuurvisie openbaar ter inzage gelegd. Dat betekent dat alle inwoners en betrokkenen officieel gelegenheid krijgen om de plannen in te zien en hierop te reageren. In de aanloop naar de officiële ter-inzage-legging maakt gemeente Harenkarspel in korte artikelen bekend wat er zoals in de plannen staat vermeld. Vandaag is het zesde en laatste deel van de reeks. Het gaat over de visie per dorpskern.

Grote lijnen
De Structuurvisie is een formeel plan en is de visie voor het totale gemeentelijke grondgebied voor de periode 2010-2030. De Structuurvisie geeft aan welke koers de gemeente wil volgen in de ruimtelijke plannen (wonen, werken, recreatie, verkeer etc). Het is de basis voor een groot aantal uitwerkingen, die in de loop der jaren zullen volgen. De visie geeft alleen grote lijnen aan, in bijzondere gevallen kan de gemeente afwijken als daar een goede motivering voor is. In de afgelopen weken is gepubliceerd over de woningbouwplannen, verkeersplannen, economische plannen en recreatieve plannen. Deze week wordt de visie per dorpskern aangegeven.

Warmenhuizen
Woningen: De grootste dorpskern in Harenkarspel is Warmenhuizen. Het aantal woningen dat voor dit dorp, samen met Tuitjenhorn, gerealiseerd mag worden tot het jaar 2030 is circa 1416. De grootste woningbouwlocatie is het Tussengebied. Hier, tussen Warmenhuizen en Tuitjenhorn, zijn 825 van de 1416 woningen gepland. De gemeenteraad heeft op 18 juni ingestemd met het benoemen van het Tussengebied als hét uitbreidingsgebied voor woningbouw, dat als eerste ontwikkeld moet worden. Voor Warmenhuizen en Tuitjenhorn zelf blijft dus een aantal van rond de 591 woningen over. Hiervan zijn er 316 in Warmenhuizen Oost gepland.

Verkeer: Het gemeentebestuur vindt dat nieuwe verkeersontwikkelingen zo min mogelijk druk op het kwetsbare historische wegennet moeten geven. Woningbouw wordt daarom gepland op locaties waar er korte aansluitingen zijn op wegen. Een belangrijk accent ligt daarom ook op het Tussengebied, waar de toekomstige weg de Middenroute het gebied zal ontsluiten. Het traject van de Middenroute zal liggen vanaf de Veilingweg naar Dergmeerweg, met mogelijk onderweg een aftakking richting de Sportlaan. De Middenroute wordt ook een doorgaande weg in richting west-oost, mede om het verkeer op Koorndijk/Kalverdijk te ontlasten. (Zie ook deel 1 van deze serie, verschenen op 2 juli en nog te vinden op www.harenkarspel.nl in rubriek In en Om Harenkarspel, concept Structuurvisie). Ook de eventuele uitbreiding Warmenhuizen Oost kan direct vanaf de Middenroute worden ontsloten.

Economie: Voor bedrijfsontwikkeling is de locatie ten zuiden van en aansluitend op het bestaande terrein Oudevaart-zuid aangewezen. Deze locatie is goed te ontsluiten via N245 en N9, past als aansluiting op bestaande situatie het best in het landschap en ligt op afstand van woonbebouwing. De gemeenteraad stemde daarbij op 18 juni 2009 in met de aanleg van een zuidelijke randweg langs deze economische ontwikkelingszone tussen Kanaalweg en Diepsmeerweg. Tussen de Dergmeerweg en bedrijventerrein De Dijken wordt volgens instemming van de gemeenteraad ook een verbindingsweg gelegd. Er wordt afgezien van het doortrekken van de Diepsmeerweg naar de N245 of bedrijventerrein Breekland in Langedijk.

Tevens wordt in de concept Structuurvisie een locatie ten zuidoosten van Warmenhuizen aangewezen voor een zaadveredelingsbedrijf. Deze locatie is de Moorsmeer en het bedrijf is Nickerson-Zwaan dat verhuist uit het Tussengebied. De gemeenteraad heeft hierover besloten op 29 januari 2008 maar op 18 juni 2009 verzocht aan burgemeester en wethouders om in gesprek te gaan met betrokkenen om te zien of alternatieve locaties de voorkeur verdienen boven de locatie Moorsmeer. In Warmenhuizen Centrum is een concentratie van winkels gepland. Om dit te kunnen vestigen is goede ontsluiting naar het oosten nodig. Ook wordt een combinatie met woningbouw gezocht om het nieuwe winkelcentrum te bekostigen.

Tuitjenhorn
Woningen: Zoals gemeld zijn in het Tussengebied tussen Warmenhuizen en Tuitjenhorn 825 woningen gepland, mede voor Tuitjenhorn. In Tuitjenhorn zelf zijn kleine woonontwikkelingen richting het westen mogelijk. Woningbouw ten zuiden van de Koorndijk (dat is het tussengebied) en ten westen van de Bogtmanweg (ten noorden van de begraafplaats) en ontwikkeling tussen begraafplaats en Delftweg behoort tot de mogelijkheden. Ook een klein woongebied aan de oostkant, in omgeving van de Kuileweid, is in ontwikkeling( en daarom in de Structuurvisie aangewezen als bestaand stedelijk gebied). Buiten het Tussengebied gerekend kunnen in Tuitjenhorn totaal nog rond de 165 woningen worden gebouwd.

Verkeer: de toekomstige woningbouwlocaties van Tuitjenhorn kunnen ontsloten worden via de nieuwe Middenroute en de Veilingweg. De gemeenteraad heeft daarbij op 18 juni 2009 besloten dat de verkeerssituatie Oostwal-Delftweg als verkeersknelpunt wordt aangemerkt. Tussen de Dergmeerweg en bedrijventerrein De Dijken wordt eveneens een verbindingsweg aangelegd, waarmee de nieuwe oost-west verbinding wordt afgerond. Volgens wens van de gemeenteraad wordt afgezien van doortrekking van het Noorderlicht tot aan de Warmenhuizerweg. Als onderdeel van de fietsroute Tuitjenhorn-Schagen worden Terpweg en Groenveldsdijk aangevuld met eventueel een vrijliggend fietspad. Volgens wens van de gemeenteraad worden drie mogelijkheden onderzocht om een fietsverbinding tussen Dirkshorn en Schagen te realiseren. Het is nog niet bekend welke variant het wordt.

Economie: In de structuurvisie is een opwaardering van de winkelcentra van Warmenhuizen én Tuitjenhorn opgenomen. Het beleid is er op gericht de winkelvoorzieningen in deze centra te concentreren. De gemeenteraad heeft daarbij op 18 juni besloten dat locatie Blankendaal Trade en Coldstores niet wordt ingeklemd door toekomstige woonbebouwing waardoor een toekomstige uitbreiding van het Van Blanckendaell Park mogelijk blijft. De plankaart is overeenkomstig het besluit aangepast.

Dirkshorn
Wonen: In Dirkshorn kunnen rond de 175 woningen worden gebouwd tot 2030. De grootste locatie hiervoor ligt aan de noordkant van het dorp. In tegenstelling tot het vorige plan is de woningbouwlocatie kleiner en zijn zowel de noordelijke randweg als waterstructuur weggelaten. Vanwege maatschappelijke weerstand tegen het oorspronkelijk grotere plan is de opzet nu bescheidener. De grond waarop zal worden gebouwd is grond die in eigendom is van de gemeente. Aan de zuidoostkant van Dirkshorn is een locatie aangewezen voor de ruimte voor ruimte-regeling. Dit houdt in dat een agrarische ondernemer bij beëindiging van zijn bedrijf een bouwrecht krijgt op deze locatie, in ruil voor sloop van overtollige bedrijfsgebouwen. Deze locatie biedt ruimte aan ongeveer 30 woningen. Verder is rekening gehouden met ongeveer 15 recreatieve woningen als onderdeel van het Kuurresort die permanent bewoond zouden mogen worden. De gemeenteraad heeft verder gevraagd om te onderzoeken of de inbreilocatie Spoetnikstraat (voorheen paardenbak) kan worden ontwikkeld als woningbouwlocatie voor starters.

Verkeer: In verband met de woningbouwplannen aan de noordkant en het wegblijven van een nieuwe ontsluitingsweg, wordt de Raadhuisstraat opnieuw ingericht. Op verzoek van de gemeenteraad gebeurt dit ook met voorrang, dus nog voor de woningbouw uit. Tegelijkertijd dient de herinrichting van de Dorpsstraat in uitvoering te worden genomen. Als traject voor het fietspad van Dirkshorn richting Schagen kiest de gemeenteraad voor een tracé langs de Groenvelderweg, langs de N245 zoals op de plankaart óf een tracé langs de op te waarderen Ir. Krabbeweg.

Economie: Een toeristische impuls zou er zijn bij de komst van een Kuuroord. Het plan om dit ten zuiden van Dirkshorn te vestigen speelt al geruime tijd. Het gemeentebestuur van Harenkarspel wil meewerken,maar tot op heden is er geen definitief plan voor ingediend. De ontwikkelaar heeft aangegeven het plan voor twee jaar in de ijskast te zetten, mede vanwege de economische recessie. Het beoogde gebied is daarom buiten de Structuurvisie gehouden. Zodra er concrete plannen zijn volgt een aparte procedure. In het verkeersplan is wel rekening gehouden met de komst van het Kuuroord.

Waarland
Wonen: In Waarland is ruimte voor ongeveer 220 woningen. Dit aantal is minder dan in het vorige plan. Het woongebied ten westen van de Volleringweg is vervallen. De meeste woningen zijn gepland in Waarland noordoost (80 woningen) en zuidoost (80 woningen). In aansluiting op de Beemsterboerweg is een locatie aangewezen voor de ruimte voor ruimte-regeling. Dit houdt in dat een agrarische ondernemer bij beëindiging van zijn bedrijf een bouwrecht krijgt op deze locatie, in ruil voor sloop van overtollige bedrijfsgebouwen. De locatie biedt ruimte aan ongeveer tien woningen. De locatie is gemeentelijk eigendom, ligt aan een bestaande weg, aan de rand van het gebied en sluit aan op andere nieuwe woningbouw. Verder wordt de mogelijkheid genoemd om maximaal drie landgoederen te vestigen in de zone langs het kanaal. Hiermee wordt bedoeld: een woongebouw van allure met groot openbaar toegankelijk terrein (minimaal 5 hectare) er omheen. De landgoederen zijn bedoeld als economische drager van ecologische en dagrecreatieve ontwikkelingen langs het kanaal (zie onderdeel economie).

Verkeer: Bijzondere wegenplannen zijn er niet voor Waarland, wel wordt rekening gehouden met de mogelijkheid van een
light-railverbindingsstation in Waarland. Dit alleen als de NS plannen ontwikkelt om de huidige spoorverbinding Alkmaar-Den Helder om te zetten in een light-railverbinding. Het station wordt dan gesitueerd in Waarland zuid, bij de N242 omdat dit gunstig is voor aansluitend bus-, fiets- en autoverkeer. Het station krijgt dan regionale functie (mede voor Heerhugowaard, Niedorp en Langedijk). De genoemde locatie ligt op grondgebied van Heerhugowaard en wordt buiten de Structuurvisie gehouden, behalve dat dit dus als wens genoemd staat. De Schaapskuilweg wordt volgens wens van de gemeenteraad anders ingericht, er komt geen vrijliggend fietspad maar de weg wordt alleen voor fietsers en bestemmingsverkeer. Daarnaast wordt de route Andries Dekkerweg-Smeetsweg-Volleringweg ingericht als route voor het doorgaande verkeer.

Economie: Voor de lokale vraag naar bedrijventerrein wordt ten noorden van de huidige locatie De Groet 1 uitbreidingsruimte gereserveerd. Naar hier kan een loonbedrijf vanuit het dorp worden verplaatst. Er is eventueel nog ruimte voor een tweede ontsluitingsweg. Als toeristisch oogmerk worden ontwikkelingen genoemd als een bootjeshaven in het kanaal en dagrecreatief gebied met paden, eilanden, riet en water in het gebied tussen het kanaal Omval-Kolhorn en de Schaapskuilweg. Verder wordt de mogelijkheid genoemd om maximaal drie landgoederen te vestigen in de zone langs het kanaal (zie wonen). In de randzone bij de Boomerwaal, tussen het kanaal en de spoorlijn, zijn bescheiden ontwikkelingen in landschappelijk wonen mogelijk, onder voorwaarde dat waterhuishoudkundige en ecologische betekenis van dit gebied wordt versterkt.. Een kaderstellend plan hiervoor wordt nog gemaakt.

Sint Maarten
Wonen: In Sint Maarten is ruimte voor ongeveer 117 woningen. Een bouwlocatie aan de zuidkant van het dorp (tegenover recreatieterrein De Wielen) biedt plaats aan ongeveer 90 woningen, de rest op inbreidingslocaties. De locatiekeuze is gebaseerd op het respecteren van de Westfriese Omringdijk, oude lintbebouwing aan de noordkant en minimalisering van de aantasting van het open landschap.

Verkeer: De verkeersstromen in het dorp worden nog nader onderzocht. De gemeente zal zich, afhankelijk van de uitkomst, inzetten voor een autoverbinding via de Burghornerweg. De Valkkogerdijk wordt ontzien en geldt dan uitsluitend voor fietsers en bestemmingsverkeer. De gemeenteraad heeft daarbij op 18 juni 2009 besloten dat de doorgaande route door Sint Maarten als verkeersknelpunt wordt aangemerkt.

Kleine kernen
In de kleine kernen als Groenveld, Eenigenburg, t Rijpje en Stroet wordt uitgegaan van kleinschalige ontwikkelingen, die niet mogen conflicteren met de ruimtelijke karakteristiek. Een mogelijke invulling van onbebouwde plekken zal worden onderzocht als de Structuurvisie is vastgesteld. Specifieke voorstellen zijn wandelroutes in omgeving Eenigenburg, wandelroute vanaf Groenveld via Valkkoog naar Valkkogerdijk, historische haven met werf in Schoorldam en transferium Schoorldam (uitgevoerd) met dagrecreatief steunpunt. Als belangrijke verkeersmaatregel bij Sint Maarten en Dirkshorn wordt de opwaardering van de route ir. Krabbeweg-Delftweg-Killemerweg genoemd. De raad heeft dit aangevuld met de wens om te volstaan met opwaardering voor de afwikkeling van het verkeer tussen Dirkshorn en Sint Maarten. En dus niet voor regionaal doorgaand verkeer. Nadere informatie biedt de ontwerp-Structuurvisie op de website www.harenkarspel.nl in de rubriek In en Om Harenkarspel-concept Structuurvisie.

Eind augustus vindt u meer informatie op de gemeentepagina over de ontwerp Structuurvisie. Speciale middenpaginas geven een samenvattend beeld van de plannen. Dan wordt tevens het volledige plan ter inzage gelegd, verschijnt een overzichtskaart en wordt ieder in de gelegenheid gesteld een zienswijze in te dienen.

Gemeentehuis :
Oostwal 2,
1747 EZ Tuitjenhorn
Postbus 10,
1749 ZG Warmenhuizen
Telefoon 0226-396600