Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


4. Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid De Vries over het stopzetten van de subsidie aan HKZ

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid De Vries over het stopzetten van de subsidie aan HKZ

Kamerstuk, 19 augustus 2009

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DMC-K-U-2931437

19 augustus 2009

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u, mede namens de staatssecretaris van VWS, de antwoorden op de vragen van het Kamerlid De Vries (CDA) over het stopzetten van de subsidie aan HKZ (2009208566).

Hoogachtend,
de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

dr. A. Klink

Vraag 1

Ontvangt de stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ) in 2009 een instellingssubsidie of een andere vorm van subsidie van of namens uw ministerie? Zo ja, hoe hoog is die subsidie en wat is de grondslag voor deze subsidie?

Antwoord 1

Ja, HKZ ontvangt in 2009 een instellingssubsidie van maximaal EUR 771.274,-
De grondslag van deze subsidie is gelegen in de Kaderwet VWS-subsidies en de Subsidieregeling VWS-subsidies.

Vraag 2

Ontvangen ook andere kwaliteitsinstituten als het Instituut Nederlandse Kwaliteit (INK), Nederlands Instituut voor Accreditatie van Ziekenhuizen (NIAZ) en de stichting Perspekt een subsidie van uw ministerie? Zo ja, hoe hoog is deze subsidie en wat is de grondslag voor deze subsidie? Zo nee, waarom niet en hoe beoordeelt u dan de uitzonderingspositie van de stichting HKZ in het kader van de rechtsgelijkheid en het belang van een eerlijke concurrentie?

Antwoord 2

Wij hebben uw vraag zo geïnterpreteerd dat u vraagt naar subsidies voor instituten die zich met certificering bezig houden. Er zijn geen instituten die zich met certificering bezighouden die van ons ministerie subsidie ontvangen.

In reactie op uw vraag over de rechtsgelijkheid en eerlijke concurrentie willen wij u het volgende melden. Certificerende instituten zoals INK, NIAZ en Perspekt hebben niet eenzelfde functie als HKZ. HKZ staat ten dienste aan certificering en richt zich alleen op het opstellen en onderhouden van beoordelingseisen en meer specifiek op een harmonisatie van die eisen via certificatieschema's aan de internationale ISO 9001 standaard en Europese standaarden. Daartoe hanteert HKZ een werkwijze waarbij financiers (zorgverzekeraars, zorgkantoren of gemeenten- afhankelijk van type zorg), aanbieders van zorg en vertegenwoordigers van cliënten direct zijn betrokken.
HKZ certificeert zelf niet doch laat dit over aan certificerende instellingen die marktconform functioneren. Bijvoorbeeld een organisatie als NIAZ daarentegen ontwikkelt zelf de eigen standaarden en voert ook met eigen auditors, die zij zelf opleidt, accreditatie van zorginstellingen uit. Anders dan HKZ ontvangen certificerende instellingen bovendien rechtstreeks inkomsten uit het accrediteren van instellingen.

Ons standpunt is dat de zorg gediend is met geharmoniseerde eisen waaraan kwaliteitssystemen van zorginstellingen voldoen. Met deze eisen wordt het publieke belang van een goede kwaliteit en veiligheid van zorg gediend.
Waar mogelijk organiseren en financieren veldpartijen dit zelf. De komende jaren wordt daarom de VWS-instellingssubsidie aan HKZ stopgezet, te beginnen met een reductie van 10% in 2010 en uiteindelijk resulterend in een volledige afbouw van de instellingssubsidie in het jaar 2012.

Voor de sectoren openbare gezondheidszorg, jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning zullen wij wel aanvragen voor projectsubsidie van HKZ in behandeling nemen, aangezien deze sectoren zonder financiële steun vanuit de overheid nog kwetsbaar zijn.

Vraag 3

U heeft toch eerder op vragen van de CDA-fractie aangegeven dat niet meer van zorginstellingen kan worden geëist dat zij HKZ-gecertificeerd zijn? Deelt u de mening dat u met een subsidie aan de stichting HKZ een verkeerd signaal afgeeft? Bent u daarom bereid deze subsidie en eventuele andere subsidies aan andere kwaliteitsinstituten per 2010 stop te zetten? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 3

Dat klopt het past niet in onze visie om certificering verplicht te stellen. Dit is en blijft de verantwoordelijkheid van veldpartijen zelf. Wij vinden het van belang dat de veldpartijen voortvarend uitvoering geven aan de normen voor verantwoorde zorg. Deze zijn leidend.
Wij verwijzen u verder naar het antwoord op vraag 2 voor de reden waarom wij vinden dat wij niet een verkeerd signaal afgeven met een subsidie aan de stichting HKZ, en voor de door ons voorgenomen stopzetting van de instellingssubsidie aan HKZ.