Gemeente Utrecht

Aantal bezoekers raadsinformatieavonden stijgt

Bewoners en vertegenwoordigers van instellingen in de stad weten de raadsinformatieavonden steeds beter te vinden. Het aantal bezoekers steeg in de eerste helft van 2009 naar 120 per avond, tegenover 70 bezoekers in 2008.

De raadsinformatieavond wordt om de week op donderdag gehouden van 19.30 tot 22.30 uur in het stadhuis. Tijdens een raadsinformatieavond vinden in verschillende zalen (gelijktijdig) bijeenkomsten plaats. Voor elke bijeenkomst is een begin- en eindtijd aangegeven. Per avond staan er gemiddeld acht onderwerpen op het programma.

Kanaleneiland en paardenmeisjes
In de eerste helft van 2009 hield de raad dertien raadsinformatieavonden. Het aantal bezoekers ligt nu gemiddeld op 120 per avond. Uitschieters waren de raadsinformatieavond van 22 januari en 18 juni, met respectievelijk 230 en 200 bezoekers. Op 22 januari stond onder andere het Gebiedsplan Kanaleneiland Noord op het programma en op 18 juni waren het ruim 80 gebruikers van manege Groenesteijn die de raadzaal vulden. Naast bewoners weten vooral vertegenwoordigers van wijkraden, bewonersorganisaties en (maatschappelijke) instellingen in de stad de raadsinformatieavonden steeds beter te vinden.

Op locatie
De gemeenteraad organiseerde in de eerste helft van 2009 ook twee raadsinformatieavonden op locatie in de wijken. Een raadsinformatieavond wordt op locatie georganiseerd als een onderwerp erg speelt in een wijk of buurt. Voordat de raad hierover debatteert, willen de raadsleden graag van bewoners horen hoe zij denken over de plannen.

De eerste raadsinformatieavond op locatie was op 7 april 2009 in het AC Restaurant in De Meern. De avond ging over de verkeerssituatie rond de Rijksstraatweg in De Meern en trok ruim 150 bewoners. De tweede bijeenkomst werd 's middags gehouden in centrum Jozefzorg in Vleuten. De middag ging over het bestemmingsplan, inrichting openbare ruimte en verkeersafwikkeling kern Vleuten. Hierbij waren ruim 100 bewoners aanwezig.

Op 1 oktober staat een raadsinformatieavond op locatie gepland over het Gebiedsplan De Gagel. Deze avond wordt gehouden in de Vechtsebanen.

Onderdeel nieuwe werkwijze

De raad organiseert de raadsinformatieavonden vanaf september 2008 als onderdeel van de nieuwe werkwijze. De gemeenteraad voerde de nieuwe werkwijze in omdat hij bewoners meer en beter wilde betrekken bij de besluitvorming. De raadsinformatieavond is vooral bedoeld om een gelegenheid te creëren om bewoners vroegtijdig te betrekken. Voor raadsleden is deze avond het moment om de informatie te verkrijgen die noodzakelijk is om een politiek standpunt te kunnen bepalen. De eerste raadsinformatieavond werd op 11 september 2008 gehouden.

De ervaringen met de raadsinformatieavonden zijn positief. Vooral de informele sfeer, de ruimere tijd en de mogelijkheid om raadsleden in gesprek te gaan waarderen bewoners en raadsleden. In de pauze en na afloop van bijeenkomsten wordt ook veelvuldig nagepraat 'in de wandelgangen'.