Gemeente Lansingerland

College B&W geeft opdracht tot onderzoek geluidseffecten HSL Hsl

Inwoners van Lansingerland hebben de afgelopen periode veel zorgen geuit over de geluidsoverlast die wordt ervaren door de HSL.

Het college van Lansingerland begrijpt deze zorgen. Daarom is besloten een onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren naar de geluidseffecten van de HSL.

Aan de hand van dit onderzoek kan worden beoordeeld of de wettelijke normen met betrekking tot de geluidsbelasting ook worden nagekomen. Wanneer dit niet het geval blijkt te zijn kan het college actie ondernemen richting de verantwoordelijke ministers. Het onderzoek richt zich niet alleen op de testfase die loopt tot begin september 2009, maar ook daarna wanneer de lijn definitief in exploitatie wordt genomen.

Verantwoordelijkheden
Er zijn vier organisaties verantwoordelijk voor zaken rondom de HSL: ⢠Het Rijk; de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM vormen het bevoegd gezag. De inspectie VROM is o.a. belast met het toezicht op de naleving van de geluidsnormen.
⢠High Speed Alliance (HSA) is exploitant van de HSL. Hispeed, onderdeel van HSA, exploiteert de hogesnelheidstreinen van HSA. ⢠ProRail is eigenaar van het spoor en is o.a. verantwoordelijk voor het onderhouden en exploiteren van het spoorwegnet en de verkeersleiding op het spoor.
⢠De Nederlandse Spoorwegen is verantwoordelijk voor het reizigersvervoer per spoor en de exploitatie van stations.

Informatiebijeenkomst
Gezien de veelheid aan verantwoordelijke instanties blijkt het in de praktijk voor burgers vaak moeilijk om eenduidige informatie over het toekomstige gebruik van de HSL en de consequenties hiervan te krijgen. Daarom heeft de gemeente het initiatief genomen om zo spoedig mogelijk een informatiebijeenkomst te organiseren. Het is daarbij de bedoeling dat de verantwoordelijke instanties informatie verstrekken over de (toekomstige) ontwikkelingen rond de HSL en de gevolgen die dit zal hebben.

Besluitvorming HSL en gemaakte afspraken
De HSL is tot stand gekomen na het doorlopen van een democratisch besluitvormingsproces. Uiteindelijk zijn in het op rijksniveau genomen Tracébesluit de maximaal toegestane waarden vastgelegd van de geluidsbelasting op woningen in de omgeving van het spoor. Deze waarden zijn een gegeven voor de gemeente Lansingerland en haar inwoners. Ook is vastgelegd voor welke woningen een hogere grenswaarde is toegestaan en hoe hoog in die situatie de geluidsbelasting mag zijn. Ook deze afspraken zijn een gegeven.
Indien later mocht blijken dat deze afspraken niet worden nagekomen, dan zal het college van Lansingerland richting de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM (het bevoegd gezag) actie ondernemen.

HSL

Evaluatieonderzoek
Op grond van wettelijke voorschriften hoeft het bevoegd gezag pas na één jaar na het in exploitatie nemen van de HSL te evalueren of aan de voorwaarden wordt voldaan. In deze periode van één jaar verzamelt ProRail alle meldingen van inwoners over geluidsoverlast. Veel bewoners betreuren het dat dit evaluatieonderzoek niet eerder uitgevoerd kan worden. Ook het college deelt deze mening. Als de HSL begin september 2009 in exploitatie wordt genomen, betekent dit dat de eerste evaluatie pas in september 2010 plaatsvindt. Daarom gaat de gemeente nu over tot het zelf laten uitvoeren van onderzoek door de DCMR.

Vragen of klachten
Hebben inwoners vragen of klachten over de HSL, dan zijn er diverse mogelijkheden:
Men kan tijdens kantooruren (maandag t/m vrijdag van 9.00 â 17.00 uur) terecht bij de afdeling Publiekscontacten van ProRail via telefoonnummer (0900) 776 72 45 (0,20 per minuut). Ook kan er gebruik gemaakt worden van het contactformulier op de website van ProRail, wonenlangsdehslzuid. Geeft men daarbij aan dat het een vraag over de HSL-Zuid is, dan komt deze eerder bij de verantwoordelijke persoon of afdeling terecht. Op deze website is tevens meer informatie over de HSL te vinden.