Moslims zijn sociale eters

19/08/2009 17:15

Stichting Ramadan Festival

Het Ramadan Festival heeft in samenwerking met Ruigrok/NetPanel onderzoek gedaan in het kader van de ramadanmaand (die start op 21 of 22 augustus). Het Ramadan Festival was benieuwd naar het verschil in eetgewoontes tussen moslims en niet-moslims. Het doel van het festival is namelijk om door middel van eten bevolkingsgroepen dichter bij elkaar te brengen. Het is een feest voor alle Nederlanders (zowel moslims als niet-moslims) waarbij de gezamenlijke maaltijd centraal staat. Men gunt elkaar een kijkje in elkaars keuken en proeft elkaars cultuur, letterlijk en figuurlijk. Meer informatie: www.ramadanfestival.nl.

Moslims eten vaker met familie en vrienden voor de televisie

De maaltijd is voor de meeste moslims een sociale gebeurtenis. Ze eten minder vaak alleen dan niet-moslims en moslims delen de maaltijd vaker met familie en vrienden. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat er significante verschillen zijn hoe deze groepen de avondmaaltijd eten. Niet-moslims eten meestal met de partner (56% ten opzichte van 23% moslims), moslims eten meestal in gezelschap van familie of vrienden (57% ten opzichte van 21% niet-moslims). Bij moslims staat vaker de televisie aan tijdens het eten. 55% van de moslims geeft aan (een beetje) televisie te kijken onder het eten. Bij niet-moslims is dit percentage 45%.

Moslims eten vaker met de buren

Moslims zijn eerder geneigd hun buren uit te nodigen voor het eten. Niet-moslims houden het meestal bij een kopje koffie of een kort praatje. Uit het onderzoek komt naar voren dat moslims vaker bij de buren eten dan niet-moslims. 54% van de moslims geeft aan wel eens bij hun directe buren te eten. Bij niet-moslims geldt dat voor 39%. Wel maken niet-moslims vaker een praatje met de buren dan moslims, (46% van de niet-moslims maken meerdere keren per week een praatje met de buren ten opzichte van 34% van de moslims).

Meerderheid Nederlanders positief over het Ramadan Festival

Ongeveer de helft van alle Nederlanders (zowel moslims als niet-moslims) is bekend met het Ramadan Festival. Daarvan is het overgrote merendeel (erg) positief over het doel van het festival. Aan de mensen die het festival kennen is gevraagd of men zich kan vinden in de manier waarop het Ramadan Festival de periode van de ramadan benut om niet-moslims en moslims met elkaar in contact te brengen. Van de niet-moslims is 69% hier positief over ten opzichte van 74% van de moslims.

Onderzoeksverantwoording

Dit onderzoek is uitgevoerd door het Ramadan Festival en onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok/ NetPanel. Het Ramadan Festival heeft de populatie moslims onderzocht en Ruigrok/NetPanel de niet-moslims. Voor beide groepen zijn meer dan 500 waarnemingen verzameld in 2009. De steekproef is representatief op basis van geslacht en leeftijd. Representativiteit is verkregen door middel van stratificatie van de steekproef.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://www.ramadanfestival.nl/