Nederlandse Spoorwegen

23 augustus 2009

NS-scooter onthuld door Marijke Vos

OV-fiets verhuurt nieuwe NS-scooter in de grote stad.

Vandaag kan op Amsterdam Amstel een eerste rit gemaakt worden op de nieuwe elektrische NS-scooter. Na een proef in Den Haag heeft NS-dochter OV-fiets besloten serieus werk te maken van elektrisch vervoer. Het resultaat is een nieuwe, betere en herkenbare scooter. Dit snelle alternatief voor het laatste stukje van de reis past uitstekend in de filosofie van NS om de reiziger van deur tot deur te brengen. Vanmiddag werd om 12.30 de nieuwe scooter onthuld door OV-fiets directeur Kaj Mook en de Amsterdamse wethouder voor milieu, Marijke Vos. De gemeente stimuleert de ontwikkeling van elektrisch vervoer, omdat het bijdraagt aan een schone, gezonde en leefbare stad. Hiervoor heeft de gemeente het programma Amsterdam Elektrisch opgesteld. Na de onthulling werd een aantal OV-fiets abonnees en journalisten uitgenodigd om een proefrit te maken. Zo kon iedereen zelf het gemak en comfort van de scooter ervaren. De scooter heeft hetzelfde herkenbare geel blauwe uiterlijk als de OV-fiets en rijdt maximaal 25 km per uur. Je hebt dus geen helm nodig, wel een rijbewijs. De NS-scooter is vanaf 24 augustus te huur op Amsterdam Amstel, Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal, en vanaf 1 september op de stations Utrecht Centraal, Groningen, en Ede-Wageningen, en bij ontmoetingscentrum Amsterdam Bright City op de Zuid-As.
OV-fiets denkt dat de NS-scooter vooral een uitkomst is voor mensen die een zakelijke afspraak hebben en fris aan willen komen, en voor wie wat verder moet reizen vanaf het station. "Ik verwacht dat we met de NS-scooter weer een nieuwe groep klanten kunnen verleiden vaker de trein te nemen, omdat ze met de scooter nog sneller op hun bestemming zijn", aldus Kaj Mook. OV-fiets heeft er verder voor gekozen om de scooter niet alleen voor 20 uur à ¤15, maar ook voor 3 uur à ¤7,50 te verhuren. Wie de scooter niet de hele dag nodig heeft, kan 'm dus heel voordelig huren. De gemeente Amsterdam is enthousiast over het initiatief van NS OV-fiets. Amsterdam Elektrisch biedt daarom een introductiekorting van ¤ 2,50 voor NS-scooters die gehuurd worden in Amsterdam.

Over OV-fiets:
OV-fiets is een landelijk systeem van huurfietsen met 200 huurlocaties. OV-fiets is beschikbaar op alle belangrijke overstapppunten voor het laatste stukje van de reis. Wie een abonnement heeft, kan voor ¤ 2,85 per rit makkelijk en snel een OV-fiets huren. In 2008 had OV-fiets 51.000 abonnees die gezamenlijk 480.000 ritten hebben gemaakt. Meer informatie is te vinden op www.ov-fiets.nl
Foto's kunt u downloaden via de website van OV-fiets. Kijk op ov-fiets.nl, kijk bij Over OV-fiets en klik op Pers

Noot aan de redactie:
Neem contact op met Nienke Spanauf NS persvoorlichting, telefoon 030 2356461, e-mail nienke.spanauf@ns.nl.

NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 381 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn. NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.
NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.