Nationale Postcode Loterij en WNF helpen Nederland aan extreem zuinige

24/08/2009 09:32

Nationale Postcode Loterij

Advies aan kabinet: laag BTW-tarief voor duurzame LED-technologie

Let op: embargo tot 13:00 uur!

Nationale Postcode Loterij en WNF helpen Nederland aan extreem zuinige led-lamp

ZEIST/AMSTERDAM - Driekwart van de Nederlanders weet niet dat de led-lamp tot 90% zuiniger is dan de gloeilamp en 93% van de ondervraagden is onbekend met het feit dat de nieuwste led-lamp meer dan 20 jaar meegaat. Dat blijkt uit een onderzoek dat vanmiddag is overhandigd aan Minister Jacqueline Cramer van Ruimte en Milieu, bij de aftrap van de campagne 'Wat LED je?'.

Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de campagne die de Nationale Postcode Loterij en het Wereld Natuur Fonds (WNF) op maandag 24 augustus starten. Deze groots opgezette campagne moet Nederland vertrouwd maken met de nieuwe generatie duurzame verlichting. De directe relatie tussen het gebruik van de led-lamp en een beter klimaat is duidelijk: de led-lamp is tot 90 procent zuiniger dan de gloeilamp, gaat 25 jaar mee en bevat, in tegenstelling tot de spaarlamp, geen giftige stoffen. Om de lamp aantrekkelijker te maken voor de consument, doen de Postcode Loterij en het WNF een dringend beroep op de regering om voor de led-verlichting het BTW-tarief te verlagen van 19 naar 6 procent.

Voordelen led-lamp

Het gebruik van led-verlichting binnenshuis is nog niet zo bekend, terwijl de nieuwste generatie led-lampen het op vrijwel alle fronten wint van de gloeilamp en de spaarlamp. Behalve tot 90 procent zuiniger dan een gloeilamp met vergelijkbare lichtopbrengst is deze led-lamp ook tot 35 procent zuiniger dan een spaarlamp. Verder zorgt de led-lamp voor minder afval: hij gaat even lang mee als 50 gloeilampen of 3 spaarlampen. De led-lamp bevat- in tegenstelling tot de spaarlamp - geen giftige stoffen.

De Postcode Loterij en het WNF zullen de eerste dimbare led-lamp met een vermogen van 6 watt daarom op grote schaal laten testen door consumenten in het hele land. Hun ervaringen worden verzameld op de speciale website www.watledje.nu .

2,5 miljoen lampen cadeau

Dit najaar geeft de Nationale Postcode Loterij de nieuwe led-lamp aan alle 2,5 miljoen deelnemers cadeau (winkelwaarde ruim 25 euro). Wanneer iedereen de cadeau-lamp gebruikt, levert dat (gedurende de levensduur van de lamp) al een jaarlijkse besparing op van 75 miljoen kilo CO2 (broeikasgas) door het lagere energiegebruik, uitgaande van 4 branduren per dag. Die besparing is te vergelijken met de jaarlijkse CO2-uitstoot van het electriciteitsverbruik van bijna 35.000 gemiddelde Nederlandse huishoudens. Daarmee bespaart de consument ook veel geld op zijn energierekening.

Verlaging BTW-tarief

In het gemiddelde huishouden in ons land branden 20 gloeilampen. Verlichting is verantwoordelijk voor 15 procent van ons electriciteitsverbruik.

De Postcode Loterij en het WNF pleiten voor verlaging van het BTW-tarief voor led-producten die bedoeld zijn voor de particuliere markt. Dat zou een prijsverlaging betekenen, waardoor consumenten worden gestimuleerd een duurzame keuze te maken. Binnen Europa geeft Frankrijk al het goede voorbeeld: het BTW-tarief voor led-lampen is daar verlaagd tot 5,5 procent.

De Nationale Postcode Loterij en het WNF maken met deze campagne duidelijk dat het tegengaan van klimaatverandering op individueel niveau concreet en praktisch uitvoerbaar is. Klimaatverandering vormt de grootste bedreiging voor mens en natuur wereldwijd. De campagne wordt daarom gekoppeld aan begrippen als 'de natuur sparen' en 'winst voor de natuur'.





http://www.watledje.nu