EU EC Enterprise


Cultuur, onderwijs en jeugd - Onderwijs en opleiding - 21/08/2009

Leraren zien het niet meer zitten

Leerling kijkt verveeld weg in de klas © EC

De OESO stelt vast dat veel leerkrachten gedemotiveerd raken en dat 13% van de lestijd verloren gaat door storend gedrag van leerlingen.

Na de zomervakantie beginnen niet alleen veel kinderen en jongeren, maar ook meer en meer leerkrachten met tegenzin aan het nieuwe schooljaar.

De OESO English français heeft onlangs de resultaten bekendgemaakt van een enquête English français over lesgeven op school, die werd afgenomen in 23 landen, waarvan 15 EU-lidstaten.

De EU heeft de enquête gesubsidieerd, omdat zij hoopte dat de resultaten ervan de overheden duidelijk zouden maken hoe zij de zowat 6,25 miljoen leerkrachten in Europa kunnen helpen.

Eerdere OESO-enquêtes waren vooral gericht op de prestaties van leerlingen, maar nu ging het om de leerkrachten en schoolhoofden. Zo konden voor het eerst de leeromgeving en de arbeidsomstandigheden van leerkrachten in diverse landen met elkaar worden vergeleken.

Drie op vier leerkrachten vinden dat ze te weinig worden gestimuleerd om de kwaliteit van hun lessen te verbeteren, en in drie op vijf scholen worden de lessen gehinderd door wangedrag van leerlingen. In Ierland, Portugal, Spanje en Italië klagen leerkrachten erover dat ze geen systematische beoordeling of feedback krijgen. Hieruit blijkt dat het nodig is om goede prestaties te erkennen en te belonen.

In alle onderzochte landen zijn er scholen die niet genoeg gekwalificeerde leerkrachten vinden. In Polen geldt dat voor nauwelijks 12% van de scholen, in Turkije voor wel 78%.

Uit de enquête blijkt nog dat leerkrachten en leerlingen er wel bij varen als bij de onderwijsplanning meer wordt gelet op resultaten dan op leerplannen.

EU-lerarenopleiding English


* Internationale onderwijsenquête

* Comenius: Europa in de klas