Belgische Federale Overheid


*

Registratie van alarmsystemen wordt verplicht

Datum: 24 augustus 2009

Vanaf 1 september 2009 is iedereen die een alarmsysteem tegen inbraak heeft, bij wet verplicht dit te registreren. De registratie kan enkel gebeuren via de site www.police-on-web.be met de elektronische identiteitskaart. Bij de registratie moet u o. a. het volgende opgeven:

* de gegevens van de gebruiker van het alarmsysteem
* het exacte adres

* de aard van het pand (rijwoning, fabriek ...)
* de aard van het risico van de plaats (juwelier, kranten, apotheek ...).

Wanneer de politie een oproep binnenkrijgt, kunnen ze via de databank alle nodige gegevens opvragen en onmiddellijk bepalen hoe ze de interventie moeten organiseren.

Deze maatregel komt er zodat bij echt alarm de politie efficiënter en meer doelgericht kan optreden. Een interventie voor een noodoproep van een wapenwinkel vraagt een andere aanpak dan voor een rijwoning.

Wie aangesloten is op een alarmcentrale hoeft hiervoor niets te doen. Alarmcentrales doen deze registratie voor hun klanten. Alle anderen hebben vanaf 1 september 2009 zes maanden de tijd om hun registratie in orde te brengen, dit is tot 1 maart 2010.

Meer informatie vindt u in de
informatiebrochure/nl/publicaties/publ_geen_nodeloos_alarm.jsp'Geen (node)loos alarm. Spelregels bij inbraakalarmen'.