Imtech NV

Published: 07:30 24.08.2009 GMT+2 /Source: Imtech N.V. /AEX: IMUN /ISIN: NL0006055329

Imtech zendt in kader MVO-beleid twee ontwikkelingsteams uit naar Zuid-Afrika

Gouda - Begin oktober 2009 vertrekken twee internationale multidisciplinaire ontwikkelingsteams van technische dienstverlener Imtech naar Zuid-Afrika om een bijdrage te leveren aan twee unieke projecten op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). De projecten maken deel uit van het MVO-beleid van Imtech op het gebied van corporate citizenship. De Imtech-teams zijn betrokken bij de initiatieven 'The Ubuntu Company' in Durban en 'Energieproblematiek' in Pretoria. Doel van de projecten is: energiebesparing, bewustwording rondom de noodzaak tot vermindering van energieverbruik, bevordering van de werkgelegenheid van kansarme doelgroepen, milieubescherming, bevordering van de lokale werkgelegenheid en kennisoverdracht.

CEO René van der Bruggen van Imtech: 'Het is bijzonder dat een technische onderneming als Imtech een omvangrijk MVO-traject als dit actief en belangeloos ondersteunt. Doel is naast het oplossen van meerdere Zuid-Afrikaanse problemen ook het MVO-beleid van Imtech te onderstrepen, medewerkers te mobiliseren om andere MVO-initiatieven op te pakken, aanwezige kennis rondom het thema energie uit te breiden en Imtech als een eigentijdse, bewuste werkgever te presenteren. De totale investering die met dit project gemoeid is, bedraagt circa 1 miljoen euro. De Imtech-teams worden voor én na uitzending begeleid vanuit diverse delen van de Imtech-organisatie. In totaal zijn hierbij ruim 25 Imtechers betrokken.'

The Ubuntu Company
The Ubuntu Company, een initiatief van de TU Delft en stichting KidsRights, fabriceert trendy designslippers ('plakkies' in het Zuid-Afrikaans) die in Nederland worden verkocht. 'Ubuntu' staat in Zuid-Afrika voor gemeenschapszin in de vorm van ultieme toewijding en optimale relaties tussen mensen. In het eerste productiejaar zijn er reeds 25.000 exemplaren van deze designslippers verkocht. Deze 'plakkies' worden in een fabriek in Durban (Zuid-Afrika) gemaakt door circa 75 medewerkers die voorheen werkloos waren. Het materiaal is onder meer afkomstig uit oude, afgedankte autobanden die vaak in de natuur worden achtergelaten. De teenslippers vormen een bron van inkomsten voor in totaal ruim 800 tot 1.000 mensen uit de townships (sloppenwijken) van Durban. Naast toeleveranciers zijn dit ook de familieleden van de medewerkers.

The Ubuntu Company verzoekt Imtech de volgende (technische) uitdagingen op te lossen:
* wat is de beste relatie tussen gebruikte technologieën en de inzet van medewerkers met als doel optimale efficiency in relatie tot maximale werkgelegenheid;
* ontwerp een tailormade machine voor het uitsnijden van de slipperzolen uit oude autobanden met als doel dat elke teenslipper een herkenbare, unieke 'footprint' krijgt. Eerder ontving dit initiatief een Imtech Grant (in de vorm van een financieel bedrag) vanuit het UfD-Imtech fonds, een ondersteuningsfonds van het Universiteitsfonds van de Technische Universiteit Delft en Imtech, voor technisch innovatieve bachelor-afstudeerscripties.

Energieproblematiek Zuid-Afrika
Traditioneel gezien worden energiekosten sterk gesubsidieerd door de Zuid-Afrikaanse regering. Daarom is er in dit land sprake van een achterstand in de bewustwording rondom energieverbruik. Omdat energie steeds duurder wordt, worden subsidieregelingen in hoog tempo afgebouwd. Dit resulteert in jaarlijkse prijsverhogingen van circa 25%. Deze hogere energiekosten kunnen door met name de bewoners van de townships, maar ook de middenklasse, nauwelijks meer worden opgebracht. Daarnaast neemt het energieverbruik door de toenemende welvaart hand over hand toe, hetgeen frequent leidt tot uitval van de energielevering. Dit levert maatschappelijk en economisch gezien veel problemen op en heeft negatieve impact op de welvaart en het welzijn. Alleen een optimaal energiebewustzijn en verregaande energiebesparing maken het op langere termijn mogelijk de energielevering te garanderen en betaalbaar te houden.

In samenwerking met de non-gouvernementele ontwikkelingsorganisatie stichting NOVA, die wordt ondersteund door de Nederlandse ontwikkelingsorganisatie ICCO, start Imtech een uniek initiatief om energiebewustwording in Zuid-Afrika verregaand te stimuleren. Het initiatief omvat het meten en vergelijken van het energiegebruik van een groot aantal huishoudens in drie verschillende sociale klassen (rijk, middenklasse en arm) in Johannesburg. Hiermee brengt Imtech deze sociale klassen ook dichter bij elkaar, hetgeen niet gebruikelijk is in de Zuid-Afrikaanse cultuur. Tevens zal een low-cost, efficiënt energiemonitoringsysteem worden ontwikkeld dat via internet toegankelijk is. Doelstelling van de stichting NOVA is dit model op grote schaal uit te rollen, teneinde een bijdrage te leveren aan de problematiek rondom energiebeheersing. Bovendien zal Imtech een studie uitvoeren naar de mogelijkheid om gerealiseerde energiebesparingen en CO2-reductie om te zetten in Carbon Credits. Dit zijn verhandelbare emissierechten waarvan de opbrengst weer ten goede komt aan duurzame projecten en de lokale bevolking in Zuid-Afrika. Daarnaast wordt kennis rondom energiebesparing overgedragen en worden er samenwerkings-verbanden aangegaan met de lokale industrie die energiebesparende apparatuur op de markt brengt.

Gelijktijdig start Imtech met een onderzoek onder tientallen Imtech-medewerkers in Europa. Doel is om ook bij hen energievermindering en -bewustwording tot stand te brengen. De uitkomsten van dit onderzoek worden breed binnen Imtech gecommuniceerd en gedeeld. Daarnaast start een initiatief om een aantal Imtech-kantoorpanden energiearm te maken. Enerzijds door met dezelfde technologie het energieverbruik te meten en de bewustwording te vergroten. Anderzijds door energiebesparende maatregelen te nemen. Tenslotte wordt overwogen de eventueel door de stichting NOVA in Zuid-Afrika opgebouwde Carbon Credits te kopen teneinde een of meerdere kantoorpanden van Imtech geheel energieneutraal te maken.

Imtech en MVO
Imtech wenst op MVO-gebied verder te gaan dan wat wettelijk verplicht is en is voorstander van een pragmatische aanpak. Inmiddels realiseert Imtech opbrengsten ter waarde van ruim 960 miljoen euro (25% van de totale omzet van Imtech van ruim 3,8 miljard euro) in de markten energie, milieu en water. Daarnaast is Imtech volop actief met MVO. Naast corporate citizenship gaat het onder meer om 'groene' energie in kantoren, een 'groen' wagenpark, investeringen in 'clean technologie' (energie, water, milieu), maatschappelijk verantwoorde inkoop, het opbouwen van een internationale Imtech MVO-community en het meten van de 'carbon foot print' van de Imtech-activiteiten.

Samenwerking met SharePeople
Imtech wordt hierbij begeleid door SharePeople. SharePeople brengt duurzame ondernemers in ontwikkelingslanden in contact met professionals en grotere Europese bedrijven zoals Imtech. Door lokaal kennis en ervaring uit te wisselen, leveren alle betrokkenen een bijdrage aan een duurzame samenleving en een betere wereld.

0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0