Tom Coronel

23 Augustus 2009
Sterke tweede plaats voor Coronel en Janis op Nürburgring

Het SNORAS Spyker Squadron heeft op de Nürburgring een fraaie tweede plaats behaald in de 1000km race die de vierde race vormt van de Le Mans Series. Squadron coureurs Tom Coronel en Jarek Janis wisten zich met hun Spyker C8 Laviolette GT2R vanaf de laatste startplaats op te werken naar een podium positie.

Omdat het team na de problemen tijdens de laatste race in Portimao een motor moest wisselen werd het team volgens de regelementen terugverwezen naar de laatste positie op de startopstelling. In de trainingen was echter al duidelijk dat de Spyker C8 goed uit de voeten kon op het asfalt van de Nürburgring. Het team was vrijwel continu op de vierde stek te vinden, hetgeen natuurlijk perspectieven bood voor de race. Tom Coronel maakte vlak na de start duidelijk dat de Spyker C8 ook in de race het tempo van de concurentie goed aankon. In zijn eerste stint reed hij van de twaalfde naar de zevende plaats in de GT2 klasse. Jarek Janis wist de stijgende lijn van zijn Nedelandse teamgenoot door te zetten en uiteindelijk op de vierde stek uit te komen. Zowel Coronel als Janis zetten hierna constante snelle tijden neer, waardoor het gat met de als derde geklasseerde Farnbacher Ferrari steeds kleiner werd. Plots werd de strijd om de derde plaats een strijd om de tweede plaats toen de Team Modena Ferrari uit de wedstrijd gewerkt werd door één van de prototypes. Hetzelfde lot leek Jarek Janis beschoren toen de LMP1 Ginetta van Danny Watts voor hem spinde en hem bijna uit de wedstrijd catapulteerde. "Ik zag hem voor me spinnen, hij ging het grind in en verdween in een grote stofwolk. Ik dacht dat hij in de bandenstapel stilstond, maar tot mijn grote schrik zag ik hem ineens de baan weer op komen. Gelukkig ging hij net achter me langs en kon ik met een lichtelijk verhoogde hartslag doorgaan", aldus Jarek Janis.

In de slotfase van de race ontstond er een bloedstollend spannend gevecht tussen de Spyker C8 en de Farnbacher Ferrari. In eerste instantie was de Spyker de snellere van de twee, maar toen Anthony Beltoise het stuur had overgenomen van zijn minder snelle teamgenoot Pierre Ehret leken de rollen omgedraaid. Beltoise liep snel in op Coronel en leek de Spyker in de resterende ronden makkelijk te kunnen verschalken. De Fransman bleek echter iets te gretig en raakte de Spyker bij het uitkomen van een bocht. Coronel wist de auto op de baan te houden en kon gelukkig zijn weg zonder verdere schade vervolgen. De wedstrijdleiding liet de actie van Beltoise niet onbestraft en middels een stop and go penalty kwam de Ferrari weer achter de Spyker. Een laatste moment van spanning kwam enkele ronden voor het eind. De Spyker moest immers nog naar binnen voor wat extra brandstof. Het was nog even de vraag of de Ferrari dat ook moest en zo ja wanneer. De marge van de Spyker bleek echter genoeg om de Farnbacher Ferrari van het lijf te houden en daarmee de tweede plaats in de GT2 klasse veilig te stellen.

Uiteraard was iedereen in het Spyker kamp uitgelaten, met name na de pechvolle race in Portimao toen de snelheid van de Spyker C8 Laviolette GT2R niet werd omgezet in resultaten. "Dit hadden we echt even nodig", aldus Tom Coronel na afloop. "Het was een super spannende race, ik denk één van mijn spannendste ooit voor Spyker. Die laatste stint was echt anderhalf uur achter elkaar kwalificatie rijden, zo hard ging het. Ik zag Beltoise dichterbij komen en aan zijn manier van rijden zag ik al dat hij gretig was. Met mijn WTCC ervaring in het achterhoofd was ik al op het één en ander voorbereid. En inderdaad, bij de eerste confrontatie was het al raak. Ik zag hem komen en was gelijk klaar om de auto weer op te vangen en de juiste versnelling in te schakelen om door te kunnen. Omdat hij me overduidelijk raakte wist ik ook dat de actie bestrafd zou worden met een stop and go, waardoor we wat meer lucht kregen om de tweede plaats veilig te stellen. Dit bleek inderdaad het geval en gelukkig hadden we met onze laatste stop voor brandstof genoeg marge om de race zonder problemen uit te rijden. Ik ben echt superblij met dit resultaat. We hebben er met zijn allen hard voor gewerkt en dit omgezet in een mooie podiumscore. Fantastisch ook voor al onze gasten en de supporters uit Nederland die ongetwijfeld een fantastische middag hebben gehad in onze bijna-thuisrace", zo besloot Tom Coronel.