Ingezonden persbericht


-- Persbericht --

Soft skills even belangrijk als hard skills

Utrecht, 24 augustus 2009 - Managers vinden de soft skills even belangrijk als de hard skills. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Project Support van WIN Project Assistants. Hieruit blijkt ook dat minder ervaren managers meer afgaan op de hard skills dan managers boven de 35 jaar. De overheidsbranche let verhoudingsgewijs meer op de soft skills dan andere branches.

Hard of Soft Skills
WIN Project Assistants voert ieder jaar tijdens de Project Management Parade onderzoek uit naar de rol en de ontwikkelingen van de project assistant. De ondervraagden kregen een lijst met in totaal 20 soft en hard skills voorgelegd. 'Soft' skills zijn de meer sociale en persoonlijke vaardigheden als proactiviteit en daadkracht. 'Hard' zijn skills als plannen, beheer van het projectdossier en het maken van rapportages en notulen: de wat technischer vaardigheden. De projectmanagers noemen als belangrijkste skills voor de ideale project assistant de soft skills (51,5 procent) net iets vaker dan de hard skills (48,5 procent). De meest genoemde skills zijn proactiviteit (12,2 procent), plannen (10,0 procent), communicatief vaardig (8,9 procent) en daadkracht (5,7 procent).

Leeftijd
De belangrijkste taak van een project assistent is ervoor zorgen dat de projectmanager zich kan focussen op zijn kerntaken, blijkt uit het onderzoek. "Doordat de project assistant met iedereen in het project feeling moet houden is het niet verwonderlijk dat de soft skills steeds meer op waarde worden geschat", aldus Marko van Keulen, Commercieel Manager bij WIN. Wel is er verschil tussen ervaren en minder ervaren managers. Voor de ondervraagden in de leeftijdscategorie 36 tot 45 jaar staat een soft skill bovenaan het verlanglijstje (proactief, 14 procent). Bij de ondervraagden onder de 35 jaar is dit een hard skill (plannen, 14 procent).

Zakelijke dienstverlening versus overheid
Het beeld van de overheidssector (overheid/semi overheid/non-profit), blijft bij de resultaten uit dit onderzoek overeind. In de top drie van belangrijkste skills van een project assistant staan enkel soft skills terwijl in de zakelijke dienstverlening in verhouding meer gekeken wordt naar hard skills.De overeenkomst is echter dat zowel in de zakelijke dienstverlening als bij de overheid proactiviteit als belangrijkste skill voor een project assistant wordt geacht. Daarna wijkt het lijstje uiteen: in de zakelijke dienstverlening volgt een aantal hard skills: plannen, bewaken van de actielijst, maken rapportages en notulen. Terwijl in de top drie bij de overheid enkel soft skills staan: proactief, dienstverlenend, communicatief.