Goodridge Dutch Finals goed voor records

Drachten, 24 augustus 2009 - De Goodridge Dutch Finals vormden dit weekend de perfecte afsluiting van een prachtig dragrace-seizoen 2009. Onder zomerse omstandigheden kon het publiek genieten van vele spannende runs die veelal op fracties van seconden werden beslist. Daarnaast sneuvelden op het snelle asfalt van Drachten vele records waarbij Gert-Jan Laseur in de klasse Super Twin Top Gas zelfs goed was voor een nieuw Europees record. De winst moest de man uit Almere echter laten aan de Deen Jesper Thiel die daarmee ook de Europese titel in bezit kreeg.

Alle partijen hadden duidelijk het beste voor het laatst bewaard. Niet alleen waren de weersomstandigheden tijdens de Goodridge Dutch Finals ideaal en was de baan in perfecte conditie, ook de rijders hadden er duidelijk zin in. Dat de dragstrip van Drachten de vergelijking met Europese topbanen aankan werd niet alleen door Gert-Jan Laseur bewezen. Jean Dulamon had in zijn lange carrière op de ' mijl nog nooit onder de zeven seconden gereden maar in Drachten verpulverde de Fransman zijn record en bracht dit op 6,78 seconden en 320 km/u! Tijdens een demonstratierun met zijn Top Methanol Funny Car liet Danny Bellio de klokken op de 1/8 mijl stilstaan bij 4,05 seconden en 293 km/u! De Belg noteerde daarbij over de 60 voet een snellere tijd dan hij eerder tijdens officiële wedstrijden voor het FIA Europees Kampioenschap had gedaan.

Bij de motoren waren de klassen Super Twin Top Gas en Super Street Bike de absolute smaakmakers. Gert-Jan Laseur (Almere) verbeterde diverse keren het Europese record voor de klasse Super Twin Top Gas en bracht dit uiteindelijk op 7,393 seconden. Als favoriet plaatste de Buell-rijder zich dan ook voor de finale waarin hij het moest opnemen tegen merkgenoot Jesper Thiel. De Nederlander reageerde echter 0,004 seconde te vroeg op het verspringen van het licht en trok rood waardoor Thiel de zege in de schoot geworpen kreeg. De Deen bekroonde daarmee zijn dag want even daarvoor had hij voldoende punten verzameld om zich de nieuwe kampioen van de Euro Series Super Twin Top Gas te mogen noemen. In de klasse Super Street Bike stal Phil Wood de show. Bijna al zijn runs legde de Engelsman in de 7,7 seconden af om daarmee met 302 km/u ook nog eens de magische 300 km/u-barrière te doorbreken. Wood won vervolgens in 7,71 seconden ten koste van Charly Anasagasti (Zwolle) de finale. De verliezend finalist was echter toch de gelukkigste man van Drachten. Een week geleden bracht Anasagasti zijn persoonlijk record in Hockenheim op 8,04 seconden. Met een kapotte turbo leken de Goodridge Dutch Finals op vrijdag echter al voorbij. Na een snelle reparatie stond de man uit Zwolle op zondag toch weer aan de start van de eliminaties. Na een 8,02 seconden in de eerste ronde volgde een 7,96 seconde, de eerste run van een Nederlandse Super Street Bike onder de 8 seconden. Anasagasti bekroonde zijn dag in de finale met een nog snellere tijd van 7,904 seconden. Niet genoeg om Wood te kloppen maar voldoende voor een feestje.

Bij de auto's was Tom van der Wijden ('s-Gravenzande) de meest succesvolle man in Drachten. Met zijn GMC pick-up kwam Van der Wijden uit in de klassen Sportsman ET en Pro ET en wist in beide klassen tot de finale door te dringen. Op zich al een uniek feit maar de man uit 's-Gravenzande maakte het feest helemaal compleet door beide klassen ook nog op zijn naam te schrijven. In de klasse Sportsman ET klopte Van der Wijden Martin Damen (Maassluis) om in de klasse Pro ET Alex Voorend (Gendt) het nakijken te geven. Datzelfde succes leek ook weggelegd voor Norbert Schneider. De Duitser stond met zijn snelle VW Corrado in de finale van de klassen Super Comp en Super Pro ET. In een Duits onderonsje klopte Schneider in de spannende Super Comp-finale Lothar Feidt. In de klasse Super Pro ET moest Schneider echter zijn meerdere erkennen in zijn landgenoot Andre Müller en zag daarmee de dubbel in rook opgaan. Zowel de finale in de klasse Super Street Car, Super Gas als Junior Dragster werd een confrontatie Nederland Duitsland. Bij de Super Street Cars klopte Fred Barendse (Naaldwijk) Michael Maderer met zijn BMW terwijl in de klasse Super Gas Eric Pellegrom (Den Haag) Thomas Günther te snel af was. Bij de Junior Dragsters leek Lisa Selles eveneens met de overwinning aan de haal te gaan maar de snelle dame uit Lelystad dook onder haar index waardoor Carlo Heym op de hoogste trede van het podium mocht plaatsnemen.

In de klasse Funny Bike stond er opnieuw geen maat op Sven Fagan. In tijden van 7,6 seconden was de Deen zowel in de kwalificatie als de eliminaties een klasse apart en liet in de finale ook Marné Veenhuizen (De Wilp) kansloos. Tot groot enthousiasme van het thuispubliek leverde de klasse Ultimate Street Bike een overwinning op voor de uit Drachten afkomstige Chris de Vries. In de finale was de Suzuki-rijder concurrent Rolan Vieira (Den Haag) te snel af. In de klasse Street Bike een confrontatie tussen rookie Sherro Lourens (Almere) en routinier Hans Hoogervorst (Den Helder). Omdat Hoogervorst onder de index reed pakte Lourens bij zijn eerste optreden meteen de winst. Street Bike ET leverde een overwinning op voor Gijs de Ruiter (Waspik) die in de finale Ron de Graaf (Purmerend) het nakijken gaf. De klasse Super Street Twin leverde de inmiddels bijna traditionele confrontatie op tussen Lando Beugelsdijk (Voorhout) en Jack Janssen (Den Haag) waarbij de eerste de strijd in zijn voordeel besliste. In de klasse Junior Drag Bike ET kreeg de Belg Jonas Raeymaekers de winst in de schoot geworpen toen in de finale de motor van Mitch de Haas (Ter Aar) door benzinetoevoer problemen niet wilde aanslaan.

Tijdens de Goodridge Dutch Finals werd ook stilgestaan bij het overlijden van Jan Augustinus. De grote man achter Goodridge Benelux overleed op 16 juli jl. en was niet alleen een groot en enthousiast liefhebber van de dragrace-sport maar de laatste jaren met zijn bedrijf ook naamgever van de afsluitende wedstrijd van het Nederlands Kampioenschap. Een minuut stilte kort voor aanvang van de finales van 'zijn' wedstrijd vormde een waardig eerbetoon.


Noot voor de redactie