Alma Services en Royal Haskoning bundelen krachten


BUSSUM, 20090824 -- Het RIVM houdt er rekening mee dat mogelijk tot 1 op de 3 mensen in Nederland de Mexicaanse griep zal krijgen. De verwachting is dat na de vakantieperiode het aantal besmettingen sterk zal oplopen en een deel van de bevolking thuis zit vanwege ziekte, zorg voor naasten of uit voorzorg. Dit kan grote gevolgen hebben voor het bedrijfsleven. Alma Services en Royal Haskoning bundelen hun krachten om hun klanten te helpen in korte tijd een `pandemieplan' op te zetten waarmee organisaties beter voorbereid zijn op de gevolgen van een griepgolf.

Met de komende griepgolf voor de boeg heeft het managen van bedrijfscontinuïteit weer de aandacht die het verdient. Veel bedrijven en overheden blijken op dit moment nog niet voldoende voorbereid te zijn op mogelijke uitval van medewerkers, leveranciers en andere ondersteunende processen. Royal Haskoning en Alma Services hebben een methodiek ontwikkeld om in korte tijd de aanwezige risico's van een griepgolf in kaart te brengen en vervolgens alle benodigde voorbereidingen, maatregelen en werkwijzen vast te leggen. Het resultaat is een op maat gesneden pandemieplan dat de organisatie alle benodigde handvatten biedt om de komende griepgolf het hoofd te bieden.

De `pandemieplannen' zijn een specifieke variant op plannen voor de algehele bedrijfscontinuïteit, waarbij ook andere onverwachte gebeurtenissen zoals grote stroomstoringen, brandschade of storingen in IT-systemen worden meegenomen. Zowel deze overkoepelende aanpak als de specifieke pandemieplannen zijn gebaseerd op de internationale BS 25999 norm voor Business Continuity Management.

Alma Services

Alma Services is een jong en snel groeiend organisatie-adviesbureau dat zich toelegt op structurele verbetering en optimalisatie van bedrijfsprocessen binnen front- en backoffice afdelingen. Alma Services wil bedrijven laten excelleren door consultancy van formaat op persoonlijke schaal te bieden. Hierbij streven zij ernaar om duurzame, praktische oplossingen op maat te creëren en hands-on, actief te implementeren. Alma Services gelooft erin dat begrip voor het probleem van de klant essentieel is voor een optimale oplossing. Daarnaast durven zij medeverantwoordelijkheid te nemen voor het succes van de oplossing en gaan ook pas weg als de geboden oplossing werkt en geaccepteerd wordt.

Royal Haskoning

Royal Haskoning is in 1881 in Nederland opgericht en is actief in 20 landen, met 4400 medewerkers en 60 kantoren. Royal Haskoning is een multidisciplinaire, internationaal opererende onderneming. De consultants, architecten en ingenieurs van de onderneming adviseren bij zeer uiteenlopende projecten op het gebied van ruimtelijke ordening, infrastructuur en transport, architectuur en bouw, gebouwinstallaties, industriële installaties, projectmanagement, water en watermanagement, milieu, kusten en rivieren, havens en maritieme installaties. Bedrijven en overheden over de hele wereld doen een beroep op Royal Haskoning vanwege de focus van het bedrijf op de duurzame interactie tussen mensen en hun omgeving. Over 2008 realiseerde de organisatie een omzet van ¤ 373 miljoen.