Wereld Natuur Fonds Nederland

Persbericht |25 augustus 2009 | |

Video: Start Led-campagne Wereld Natuur Fonds en Nationale Postcode Loterij

ZEIST - Het Wereld Natuur Fonds (WNF) en de Nationale Postcode Loterij laten Nederland onder het motto ' Wat led je?' op een bijzondere manier kennismaken met de Led-lamp: het klimaatvriendelijke alternatief voor de gloeilamp, die de komende jaren zal verdwijnen. De Led-lamp is 90 procent zuiniger dan het bekende peertje en gaat 25 jaar mee. De aanschafprijs is door de besparing op de energierekening binnen twee jaar terugverdiend, maar om de drempel voor de consument te verlagen, roepen het WNF en de Postcodeloterij het kabinet op om het BTW-tarief voor deze lampen te verlagen van 19 naar 6 procent.

Link video: http://anpstreaming.datiq.net/capital/MPEG2090824WatledjeLB.wmv

Driekwart van de Nederlanders weet niet dat de led-lamp zoveel zuiniger is dan de gloeilamp en 93% van de ondervraagden is onbekend met het feit dat de nieuwste led-lamp meer dan 20 jaar meegaat. Dat blijkt uit onderzoek dat het WNF en de Postcodeloterij hebben laten uitvoeren. Bij de start van de campagne zijn de resultaten overhandigd aan minister Jacqueline Cramer van Ruimte en Milieu. Dit najaar geeft de Nationale Postcode Loterij de nieuwe led-lamp aan alle 2,5 miljoen deelnemers cadeau (winkelwaarde ruim 25 euro). Wanneer iedereen de cadeau-lamp gebruikt, levert dat (gedurende de levensduur van de lamp) al een jaarlijkse besparing op van 75 miljoen kilo CO2 (broeikasgas) door het lagere energiegebruik, uitgaande van 4 branduren per dag. Die besparing is volgens Milieucentraal te vergelijken met de jaarlijkse CO2-uitstoot van het electriciteitsverbruik van bijna 35.000 gemiddelde Nederlandse huishoudens.

De video is gratis te downloaden

////////////////////