RTL Nederland 16 miljoen bedrijfsresultaat in eerste halfjaar van 2009
RTL Nederland1 sluit de eerste helft van 2009 winstgevend af. De omzet
daalde met 16,5% naar 177 miljoen (2008: 212 miljoen). Het
bedrijfsresultaat liep terug naar 16 miljoen (2008: 34 miljoen). De
daling van het resultaat is beperkt gebleven door een vroegtijdige
focus op kostenreductie. De operationele kosten in het tv-segment zijn
verlaagd met 17 miljoen (11%) in de eerste zes maanden van 2009. Dit
betreft voornamelijk besparingen op programma- en personeelskosten. De
daling van de personeelskosten is een gevolg van de in 2008
doorgevoerde herstructurering van RTL Nederland en de outsourcing van
de technisch facilitaire bedrijf Broadcast Operations.
In EUR x mio Half jaar t/m juni 2009 Half jaar t/m juni 2008
Percentage wijziging (%)
Omzet
TV 151 181 (16.6)
Radio 26 31 (16.6)
Totaal 177 212 (16.5)
Ebita
TV 8 21 (61.9)
Radio 8 13 (38.5)
Totaal 16 34 (52.9)
Bert Habets, CEO van RTL Nederland, over de resultaten van de eerste
zes maanden van 2009: Wij zijn tevreden met de koers die we vorig jaar
hebben ingezet om onze kosten structureel te verlagen en onze positie
op de radio- en televisiemarkt verder te verstevigen. Hiermee is een
solide basis gelegd voor de toekomst. We hebben de invloed van de
recessie op onze resultaten beperkt en zijn een winstgevend bedrijf in
een markt die sterk onder druk staat. Onze televisiezenders presteren
beter dan ooit, Radio 538 staat als een huis en op digitaal vlak
hebben we grote stappen gezet met als hoogtepunten de lanceringen van
Eten Vandaag en het vernieuwde RTL Gemist. Dat is het resultaat van
enerzijds kosten structureel terugbrengen en anderzijds groei en
innovatie stimuleren. Om succesvol te blijven, moeten we in deze tijd
slimmer, sneller en efficiënter opereren en daar zijn we optimaal voor
ingericht.
Het gezamenlijke marktaandeel van de televisiezenders van RTL
Nederland in de gemeenschappelijke kerndoelgroep boodschappers 20-49
steeg in de eerste helft van 2009 met 2,2%, van 30,5% naar 32,7%.
Familiezender RTL 4 was de motor achter deze stijging. De zender
maakte een forse groei door en realiseerde een zenderaandeel van 17,4%
bij boodschappers 20-49 (14,7% in 2008). De sterke thematische avonden
met een mix van binnen- en buitenlandse programmas en groot
familieamusement in het weekend hebben een groot publiek getrokken.
Programmas als Uitstel Van Executie, Mijn Tent Is Top, X FACTOR en De
Frogers: Effe Geen Cent Te Makken droegen in grote mate bij aan het
zenderaandeel.
RTL 5 sloot het eerste halfjaar van 2009 af met een zenderaandeel van
9,6% in de kerndoelgroep 20-34 jaar (9,3% in 2008). Het succes van de
zender werd bepaald door een krachtige selectie van A-films, reality
programmas, zoals America's Next Top Model en Project Catwalk,
datingshows als Take Me Out en Daten In Het Donker en de gameshow Wipe
Out. RTL 7 realiseerde in de doelgroep mannen 20-49 jaar een
zenderaandeel van 6,6% (6,9% in 2008). De verschillende
sportprogrammas, waaronder de live voetbalwedstrijden, de talkshow
Voetbal International en de typisch mannelijke films droegen bij aan
het resultaat. RTL 8 bleef stabiel met een zenderaandeel van 3,5% in
de doelgroep vrouwen 20-49 jaar. In de eerste helft van 2009 heeft
Radio 538 een zenderaandeel behaald van 16,8% onder luisteraars van
20-49 jaar (17,3% in 2008). Hiermee handhaaft het station haar positie
als het nummer 1 radiostation van Nederland.
---
Noot aan de redactie, niet bestemd voor publicatie: indien u naar
aanleiding van dit bericht vragen heeft, kunt u contact opnemen met:
Kim Koppenol, RTL Nederland Corporate Communicatie, telefoon: 035 671
8597 of 06 - 53 17 20 99.
RTL Group