RTL Group

RTL Nederland 16 miljoen bedrijfsresultaat in eerste halfjaar van 2009

RTL Nederland1 sluit de eerste helft van 2009 winstgevend af. De omzet daalde met 16,5% naar 177 miljoen (2008: 212 miljoen). Het bedrijfsresultaat liep terug naar 16 miljoen (2008: 34 miljoen). De daling van het resultaat is beperkt gebleven door een vroegtijdige focus op kostenreductie. De operationele kosten in het tv-segment zijn verlaagd met 17 miljoen (11%) in de eerste zes maanden van 2009. Dit betreft voornamelijk besparingen op programma- en personeelskosten. De daling van de personeelskosten is een gevolg van de in 2008 doorgevoerde herstructurering van RTL Nederland en de outsourcing van de technisch facilitaire bedrijf Broadcast Operations.

In EUR x mio Half jaar t/m juni 2009 Half jaar t/m juni 2008 Percentage wijziging (%)
Omzet
TV 151 181 (16.6)
Radio 26 31 (16.6)
Totaal 177 212 (16.5)
Ebita
TV 8 21 (61.9)
Radio 8 13 (38.5)
Totaal 16 34 (52.9)

Bert Habets, CEO van RTL Nederland, over de resultaten van de eerste zes maanden van 2009: Wij zijn tevreden met de koers die we vorig jaar hebben ingezet om onze kosten structureel te verlagen en onze positie op de radio- en televisiemarkt verder te verstevigen. Hiermee is een solide basis gelegd voor de toekomst. We hebben de invloed van de recessie op onze resultaten beperkt en zijn een winstgevend bedrijf in een markt die sterk onder druk staat. Onze televisiezenders presteren beter dan ooit, Radio 538 staat als een huis en op digitaal vlak hebben we grote stappen gezet met als hoogtepunten de lanceringen van Eten Vandaag en het vernieuwde RTL Gemist. Dat is het resultaat van enerzijds kosten structureel terugbrengen en anderzijds groei en innovatie stimuleren. Om succesvol te blijven, moeten we in deze tijd slimmer, sneller en efficiënter opereren en daar zijn we optimaal voor ingericht.

Het gezamenlijke marktaandeel van de televisiezenders van RTL Nederland in de gemeenschappelijke kerndoelgroep boodschappers 20-49 steeg in de eerste helft van 2009 met 2,2%, van 30,5% naar 32,7%.

Familiezender RTL 4 was de motor achter deze stijging. De zender maakte een forse groei door en realiseerde een zenderaandeel van 17,4% bij boodschappers 20-49 (14,7% in 2008). De sterke thematische avonden met een mix van binnen- en buitenlandse programmas en groot familieamusement in het weekend hebben een groot publiek getrokken. Programmas als Uitstel Van Executie, Mijn Tent Is Top, X FACTOR en De Frogers: Effe Geen Cent Te Makken droegen in grote mate bij aan het zenderaandeel.

RTL 5 sloot het eerste halfjaar van 2009 af met een zenderaandeel van 9,6% in de kerndoelgroep 20-34 jaar (9,3% in 2008). Het succes van de zender werd bepaald door een krachtige selectie van A-films, reality programmas, zoals America's Next Top Model en Project Catwalk, datingshows als Take Me Out en Daten In Het Donker en de gameshow Wipe Out. RTL 7 realiseerde in de doelgroep mannen 20-49 jaar een zenderaandeel van 6,6% (6,9% in 2008). De verschillende sportprogrammas, waaronder de live voetbalwedstrijden, de talkshow Voetbal International en de typisch mannelijke films droegen bij aan het resultaat. RTL 8 bleef stabiel met een zenderaandeel van 3,5% in de doelgroep vrouwen 20-49 jaar. In de eerste helft van 2009 heeft Radio 538 een zenderaandeel behaald van 16,8% onder luisteraars van 20-49 jaar (17,3% in 2008). Hiermee handhaaft het station haar positie als het nummer 1 radiostation van Nederland.

---

Noot aan de redactie, niet bestemd voor publicatie: indien u naar aanleiding van dit bericht vragen heeft, kunt u contact opnemen met: Kim Koppenol, RTL Nederland Corporate Communicatie, telefoon: 035 671 8597 of 06 - 53 17 20 99.