Miele realiseert stabiele omzet

26/08/2009 15:12

Miele Nederland B.V.

2,77 miljard euro omzet in afgelopen boekjaar

Miele realiseert stabiele omzet

Miele heeft zich - ondanks de zwaarste recessie sinds acht decennia - goed weten te handhaven. Het afgelopen boekjaar (1 juli 2008 - 30 juni 2009) noteerde het in 1899 opgerichte familiebedrijf met hoofdvestiging in het Duitse Gütersloh (Nordrhein-Westfalen) een omzet van 2,77 miljard euro ten opzichte van 2,81 miljard euro in het vorige boekjaar. "Met deze daling van 1,3 procent kunnen wij heel tevreden zijn", verklaart financieel directeur Olaf Bartsch.

Stabiele omzet ondanks wereldwijde daling conjunctuur

Financieel directeur Olaf Bartsch meldt verder dat met deze omzet van 2,77 miljard euro het bedrijf Miele - ondanks de ongunstige economische ontwikkelingen - per saldo praktisch stabiel is gebleven. Gecorrigeerd voor inflatie ligt de omzet volgens Bartsch nog iets boven die van vorig jaar. Met 16.859 personeelsleden en investeringen ter hoogte van 188 miljoen euro zijn de resultaten die Miele tot nu toe heeft geboekt opnieuw overtroffen. Ook voor het nieuwe boekjaar blijven de doelstellingen voor de groei voorzichtig optimistisch. 'Een betrouwbare voorspelling is gezien de op het ogenblik onberekenbare economische situatie maar moeilijk te doen", zegt algemeen directeur Dr. Markus Miele. 'Een prognose hangt vooral af van de verdere marktontwikkeling in Duitsland". De markt voor huishoudelijke apparatuur in Europa heeft al maanden te kampen met dalende verkoopcijfers. Daar stelt Miele nieuwe series apparaten, het van oudsher voortreffelijke merkimago en excellente verkoop- en servicestructuren tegenover. 'Wij onderscheiden ons door kwaliteit, innovatie en maximale klantgerichtheid en daarmee kunnen wij de uitdagingen van een instabiele markt uitstekend aan", aldus algemeen directeur Dr. Reinhard Zinkann.

Ontwikkelingen op de thuismarkt

De stabiliteit in het boekjaar heeft Miele allereerst te danken aan de ontwikkeling op de thuismarkt. Het familiebedrijf in Gütersloh bereikte in de 110 jaar van zijn bestaan in Duitsland een omzet van 801 miljoen euro. Dat is gelijk aan een stijging van bijna acht procent en is na het record in het jubileumjaar 1999/2000 de op één na hoogste omzet die Miele ooit in Duitsland heeft behaald. Hoe de omzetontwikkeling van Miele is vergeleken met die van de andere fabrikanten van elektrische apparatuur blijkt uit een onderzoek dat de GfK, een Duits onderzoeksbureau, naar het gedrag van consumenten heeft gehouden. De omzet van Miele ging in Duitsland met 11,3 procent omhoog, terwijl de branche in totaal slechts met 2,3 procent steeg.Bij inbouwapparatuur liet Miele bijna een stijging van 20 procent zien, terwijl de totale markt in dit segment een verlies van 0,5 moest incasseren. "Dit verschil laat nog eens duidelijk zien dat de consumenten in onzekere tijden afgaan op de betrouwbaarheid van sterke merken en duurzame kwaliteitsproducten", aldus marketing- en salesdirecteur Dr. Reto Bazzi.

Gekozen tot het beste productmerk

Miele heeft een breed aanbod aan stofzuigers, kook-, koel- en diepvriesapparatuur en aan was-, droog-, afwas- en koffieautomaten. Daarmee heeft Miele op alle vijf de continenten een stevige positie opgebouwd en is in ieder geval in het hogere prijssegment wereldmarktleider. Binnen de strategisch belangrijke divisie 'Professional' (omzetaandeel: 10 procent) biedt de onderneming bovendien was-, droog- en afwasapparatuur voor het bedrijfsleven en reinigings- en desinfectieapparaten voor medische zorginstellingen. 'Op het gebied van kwaliteit, resultaten en innovatie hebben de afnemers van onze huishoudelijke en professionale apparatuur de zekerheid dat wij geen compromissen aangaan", bevestigt Directeur Techniek Dr. Eduard Sailer. Dit houdt in dat Miele ernaar blijft streven dat alle producten minstens twintig jaar meekunnen, een belofte die Miele al miljoenen keren heeft ingelost. Het houdt ook in dat Miele blijft streven naar de verbetering van bedieningsgemak, energiezuinigheid en design. Daarvoor heeft Miele een reeks onderscheidingen gekregen en wel voor kwaliteit, imago en design. Representatief daarvoor is de prijs 'Het beste productmerk', toegekend op basis van empirisch onderzoek van het bovengenoemd onderzoeksbureau GfK in Duitsland. Onder de beste bedrijfsmerken neemt Miele de derde plaats in.

Opvallend Miele-debuut op de vakbeurs IFA

In 2008 heeft de branche van huishoudelijke apparatuur zich voor het eerst op de IFA , de Internationale Funk Ausstellung, in Berlijn gepresenteerd. Dit was vooral voor Miele Duitsland en de buurlanden een enorme 'boost'. Hier heeft Miele op een oppervlak van

3.000 m2 onder andere een afwasautomaat geïntroduceerd met een waterverbruik van slechts acht liter per afwasbeurt. De eerste in zijn soort! Tegelijk stapte de onderneming in de nog jonge markt van de droogautomaten met warmtepomptechnologie, die tot bijna 50 procent minder energie verbruiken dan traditionele droogautomaten. Na het IFA-debuut van de droogautomaten met warmtepomptechnologie is het marktaandeel van deze bijzonder energie-efficiënte droogautomaten binnen enkele maanden in Duitsland verdrievoudigd tot 14 procent.

Aan het principe 'duurzaamheid' blijft Miele vasthouden en niet alleen met het oog op het milieu. Het verslag 'Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen 2008' kreeg in het kader van het VN-initiatief 'Global Compact' een eervolle vermelding. Als een van de eerste Duitse ondernemingen kreeg Miele in 2008 volgens de wereldwijde sociale norm SA8000 een certificaat dat staat voor faire arbeidsvoorwaarden, een respectvolle omgang met de medewerkers en de handhaving van de werknemersrechten.

Records bij investeringen en personeel

De Miele-groep heeft het afgelopen boekjaar over de hele wereld ongeveer 188 miljoen euro geïnvesteerd, waarvan 93 miljoen euro in Duitsland. In het vorige boekjaar was dat 182 miljoen euro. De investeringen kwamen in de eerste plaats ten goede aan de verkoop- en servicemaatschappijen in het buitenland. Maar ook de Duitse productiestandplaatsen profiteerden daarvan. In Gütersloh werd er een nieuw test- en ontwikkelingscentrum gebouwd en in Bielefeld een extra productie- en ontwikkelingscomplex voor professionele

afwasautomaten en desinfectoren. In Bünde is een eerste begin gemaakt met de bouw van een nieuwe productiehal voor stoomovens. Daaruit blijkt dat Miele deze gezonde vorm van levensmiddelenbereiding verder wil uitbreiden. De stabiele bedrijfssituatie bij Miele blijkt niet in de laatste plaats ook uit het personeelsbestand. Per 30 juni registreerde Miele 16.859 medewerkers over de hele wereld (tegen 16.163 in het vorige jaar) en had daarmee het grootste personeelsbestand tot dan toe. De actuele stijging van de medewerkers is vooral het gevolg van een nieuwe productieplaats voor Miele-stofzuigers in het Chinese Dongguan (ca. 800 medewerkers). Deze onderneming was tot nu toe een joint venture met Melitta. Het personeelsbestand in Duitsland is in de laatste drie jaar met 10.441 medewerkers bijna constant gebleven; het aantal stagières is in dezelfde periode zelfs met circa zes procent gestegen. Op het ogenblik volgen op de Duitse productieplaatsen 379 jonge mensen een opleiding in vele verschillende richtingen. Een aankomende elektromonteur sloot zijn opleiding af als beste van zijn jaar in heel Duitsland. Het personeel blijft zich ontwikkelen en dat blijkt ook uit het feit dat sinds de oprichting van het Miele-concern in 1899 meer dan 10.000 mensen een 25-, 40- of zelfs 50-jarig Miele-jubileum hebben gevierd.


1,95 miljard euro omzet in het buitenland

Het buitenland was in het voorlaatste boekjaar 2007/2008 voor het eerst goed voor meer dan twee miljard euro, maar heeft de laatste tijd in enkele landen een verlies geleden van in totaal 4,6 procent. Daarmee daalt het aandeel van het buitenland aan de omzet van 73 naar 71 procent. Met 1,95 miljard euro evenaart Miele echter wel de recordomzetten van het boekjaar 2006/2007.

Het bedrijf ontwikkelt zich in de verschillende landen en regionen zeer verschillend. Zo drukken de zwakke valuta van Groot-Brittannië en Scandinavië de statistieken. In enkele landen van Zuid- en Oost-Europa worden consumenten door de gevolgen van de financiële en economische crisis en van de vastgoedcrisis hard getroffen. Iets dergelijks geldt voor de markt in de Verenigde Staten. Dat nam echter niet weg dat de omzet in het afgelopen boekjaar bij ongeveer de helft van de 45 verkoopmaatschappijen in de VS is gestegen. In België, Oostenrijk, Zwitserland en ook Polen lukte het Miele, tegen de algemene conjunctuurtrend in, flink te groeien, evenals in strategisch belangrijke markten zoals in Australië, Hongkong en de Verenigde Arabische Emiraten. Hier werden duidelijk groeipercentages van twee cijfers bereikt.

Representatief voor de verdere uitbreiding van de verkoop en service van Miele in de hele wereld zijn de activiteiten van de Miele-verkoopmaatschappijen in China en India, staten met miljarden inwoners. In de herfst van 2009 zal Miele in India operationeel zijn. In China zal Miele nog een verkoopcentrum in de metropool Shanghai openen. Verder zal Miele zijn terrein uitbreiden in Oost-Europa en in de voormaligs GOS-staten. In Estland, Letland en Litouwen, Servië en Kasachstan komen er nieuwe verkoopmaatschappijen.

De grootste afzonderlijke order in de geschiedenis van de onderneming is de levering en plaatsing geweest van 7.650 apparaten in Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten. In Dubai staat het hoogste gebouw ter wereld met 162 verdiepingen en 900 apartementen. De keukens daarvan worden geheel uitgerust met apparaten van Miele - van afwasautomaten tot afzuigkappen. De feestelijke opening is op 9 september 2009.

De stabiliteit in het afgelopen boekjaar is met name te danken aan de ontwikkeling op de thuismarkt, waar het familiebedrijf een stijging van bijna acht procent realiseerde. Dit is na het record in het jubileumjaar 1999/2000 de op één na hoogste omzet die Miele ooit in Duitsland heeft behaald.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://www.miele.nl