Gemeente Oost-Gelre


Persbericht
25 augustus 2009

Voorstel aan gemeenteraden: Intergemeentelijke Sociale Dienst vanaf 1 januari van start

De colleges van B&W van Oost Gelre, Berkelland en Winterswijk stellen de gemeenteraden voor om per 1 januari 2010 een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie voor werk en inkomen in te richten.

Gemeenschappelijke regeling
Hoe de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie gaat werken ligt vast in een 'Gemeenschappelijke Regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek'. De ondernemingsraden hebben inmiddels advies uitgebracht. Daarom staat nu in september de definitieve besluitvorming in de gemeenteraden gepland.

Verdeling
Bij de samenwerking tussen de drie gemeenten is de volgende verdeling gemaakt:

. De werkklanten worden ontvangen op het Werkplein Oost Achterhoek in Winterswijk . De nieuwe gezamenlijke sociale dienst komt in het stadhuis in Groenlo. . De gemeente Berkelland verzorgt de ondersteunende diensten aan de nieuwe organisatie.

Goede en snelle dienstverlening
Een gezamenlijke uitvoeringsorganisatie voor werk en inkomen is nodig om de taken goed en snel te kunnen vervullen. Daarnaast wil de nieuwe organisatie een sterke partner zijn in de verplichte samenwerking met grotere organisaties als CWI en UWV (inmiddels gefuseerd tot UWV WERKbedrijf).

Jarenlange voorbereiding
Aan deze definitieve besluitvorming ging een lange periode van voorbereiding vooraf. Op 1 januari 2007 is door de colleges een gemeentelijk dienstverleningsconcept vastgesteld voor Werk & Inkomen. Alle werk- en bijstandsklanten worden - ongeacht hun woongemeente - op eenzelfde manier geholpen bij het zoeken naar werk en het krijgen van een (tijdelijke) uitkering. Daarnaast werd besloten te werken aan een gezamenlijke 'backoffice' voor sociale zaken / werk en inkomen.

Op 1 januari 2008 namen de colleges het standpunt in dat een gemeenschappelijke regeling de beste manier is om de gezamenlijke uitgangspunten te realiseren, namelijk:

. Minder kwetsbaarheid door schaalvergroting
. Meer kwaliteit door verbeterde werkprocessen, systemen en toegeruste medewerkers . Minder kosten door efficiencywinst en anders werken

Hiermee mondt de reeds jarenlange samenwerking op het gebied van Werk & Inkomen nu uit in één uitvoeringsorganisatie die dan op 1 januari 2010 van start gaat.

Werk en activering
De benadering van klanten is niet alleen gericht op het verkrijgen van (betaald) werk. Klanten die nog te ver van de arbeidsmarkt verwijderd zijn zullen worden geactiveerd om zoveel mogelijk te kunnen participeren in de samenleving. Daarom wordt in de klantbenadering rekening gehouden met 'werkklanten' en 'activeringsklanten'. En vervolgens vinden klantcontacten daar plaats waar dat het meest functioneel is:

. De 'werkklant': op het Werkplein Oost Achterhoek in Winterswijk, . De 'activeringklant': op één van de gemeentelijke locaties of op de locatie van een organisatie of instelling die mede bijdraagt aan de activering van de klant, . De klant die een beroep doet op lokale minimavoorzieningen: op één van de gemeentelijke locaties, zo dicht mogelijk bij zijn woonadres.




Gemeente Oost-Gelre