Macintosh Retail Group

PERSBERICHT
Maastricht, 27 augustus 2009

HALFJAARBERICHT 2009

Nettowinst stijgt met 2,9 mln.

·
Gelijke omzet Macintosh Retail Group (exclusief koerseffect) in sterk onder druk staande non-food retailmarkt (- 7,1%).
· Sterke focus op brutomarge, kosten en werkkapitaal. · Netto schuldpositie verbetert ten opzichte van juni 2008 met circa 100 mln (- 35%). · Nettowinst aan te houden activiteiten 1,2 mln lager. · Totale nettowinst 2,9 mln hoger door verkoop BelCompany België. · Geen uitspraak over geheel 2009.

(mln ) H1 2009 H1 2008 Omzet1 536,6 544,5 EBITDA1 25,3 32,1 Bedrijfsresultaat (EBIT)1 12,2 16,7 Nettowinst1 6,1 7,3 Totale nettowinst 8,1 5,2 WPA in 0,37 0,24
1. Betreft aan te houden activiteiten.

Frank De Moor, CEO van Macintosh Retail Group:
"De non-food detailhandel heeft het ook in de eerste 6 maanden van 2009 moeilijk gehad. Wij hebben er voor gekozen om in die markt vooral te sturen op beheersing van brutomarge en kosten. Hierdoor zijn we er in geslaagd om het resultaat redelijk op niveau te houden en in Automotive & Telecom zelfs te laten stijgen. Een andere belangrijke focus lag op werkkapitaalmanagement en vermindering van de netto financiële schuld. Hierdoor namen onze financiële lasten sterk af en kwam de nettowinst van de aan te houden activiteiten slechts 1,2 mln lager uit dan in 2008. Met de verkoop van BelCompany België per 30 juni 2009 hebben we een mooi transactieresultaat gerealiseerd en bovendien een verlieslatende activiteit afgestoten. Uiteindelijk is de nettowinst over 2009 2,9 mln hoger uitgekomen op 8,1 mln. Gezien de grote onzekerheid over timing en omvang van het economisch herstel, spreken wij ons op dit moment niet uit over 2009 als geheel."


- 1 -




Retailmarkt sterk onder druk
Sinds de tweede helft van 2007 daalden zowel het consumentenvertrouwen als de koopbereidheid in Nederland naar een sterk negatief niveau. In de eerste helft van 2009 bleven deze indicatoren onveranderd laag. Begin 2009 werden de effecten van het negatieve consumentenvertrouwen merkbaar in een forse stijging van de spaartegoeden en een daling van de non-food detailhandelsbestedingen. Volgens het CBS daalden deze in de eerste 6 maanden van 2009 in Nederland met - 7,1%, met name door een afname van het volume. De winkels in woninginrichtingartikelen hadden te maken met een zeer sterke daling (- 9,1% volgens CBS; - 15,4% volgens CBW), onder invloed van een sterke afname van woningverkopen en verhuizingen. Ook de voor Macintosh Retail Group belangrijke schoenenmarkt liet een daling zien (- 1,6% volgens GfK). De navigatie- en audiomarkten daalden in Nederland volgens het GfK met ruim 30% respectievelijk ruim 15%, terwijl de fietsenmarkt een stijging liet zien met 3,8%. In de Nederlandse telefoniemarkt was sprake van 3% minder verkochte nieuwe abonnementen oftewel een daling in waarde met 2% (GfK).
Evenals in Nederland was in België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk sprake van moeilijke economische omstandigheden die zich volgens beschikbare cijfers vertaalden in een terugval van bestedingen.

Toename aantal winkels met 44 tot 1.263
Het aantal winkels bij de aan te houden activiteiten nam ten opzichte van ultimo juni 2008 toe met
44 als gevolg van expansie in de tweede helft van 2008, vooral door de opening van 33 Telefoonkopen.nl winkels. In de eerste helft van 2009 werden per saldo 8 winkels bij de aan te houden activiteiten gesloten.

Ultimo H1 2008 Ultimo 2008 Ultimo H1 2009 Living 147 153 150 Fashion 738 738 738 Automotive & Telecom1 334 380 375 Totaal 1.219 1.271 1.263
1. Exclusief de per 30 juni 2009 verkochte activiteiten van BelCompany België (70 winkels).

Omzet van 544,5 mln naar 536,6 mln
Tot en met april ontwikkelde de omzet bij Macintosh Retail Group zich in lijn met dezelfde periode in het voorafgaande jaar. In de maand mei liet de omzet echter een behoorlijke terugval zien ten opzichte van de zeer goede maand mei in 2008. Uiteindelijk was in het eerste halfjaar van
2009 sprake van een daling van de omzet bij de aan te houden activiteiten met 7,9 mln tot
536,6 mln. Exclusief een koerseffect van - 8,8 mln vanwege de daling van het Britse pond, was sprake van een gelijke omzet bij de aan te houden activiteiten.


- 2 -




De omzetontwikkeling van de aan te houden activiteiten was als volgt:

(in mln) H1 2009 H1 2008 % +/- Living 127,6 132,7 - 3,8% Fashion 273,0 288,7 - 5,4%1 Automotive & Telecom2 135,9 123,1 + 10,4% Totaal 536,6 544,5 - 1,4%
1. Exclusief koerseffect: omzetdaling Fashion met 2,5%.
2. Exclusief de per 30 juni 2009 verkochte activiteiten van BelCompany België (omzet: 17,0 mln; 2008: 17,8 mln)

De omzet van de sector Living kwam 5,1 mln lager uit. Kwantum presteerde in Nederland weliswaar opnieuw beter dan de woningdecoratiemarkt als geheel, maar moest desondanks omzet inleveren ten opzichte van het uitstekende eerste halfjaar 2008. In België behaalde Kwantum een hogere omzet. Bij GP Décors in Frankrijk was sprake van een lagere omzet, met name door de sluiting van 6 winkels in het kader van de uitvoering van het herstelplan. In de sector Fashion kwam de omzet 15,7 mln lager uit. Dit was voor 8,8 mln een gevolg van de lagere koers van het Britse pond. De omzet van Brantano in België / Luxemburg, Scapino in Nederland / België en Nea International lag op het niveau van 2008, terwijl die van Brantano UK en Hoogenbosch achterbleef bij 2008.
De omzet van de sector Automotive & Telecom steeg met 12,8 mln door een toename bij BelCompany Nederland, dat ten opzichte van juni 2008 35 nieuwe winkels opende (waarvan 33 van Telefoonkopen.nl in juli 2008). De omzet van Halfords Nederland / België kwam, ondanks meer omzet in fietsen, lager uit doordat de navigatiemarkt opnieuw behoorlijk in waarde daalde.

Brutomarge en kosten onder controle
In een door dalende bestedingen gekenmerkte non-food retailmarkt was sprake van permanente en hoge actiedruk. Door een combinatie van actief leveranciersmanagement en een strikt voorraad- en kortingsbeheer, is Macintosh Retail Group er in geslaagd de procentuele brutomarge op peil te houden (45,6% t.o.v. 45,9% in 2008).
Door tal van maatregelen gericht op kostenbeheersing, flinke besparingen bij Brantano en een positief koerseffect, daalden de absolute kosten van 233,4 mln naar 232,4 mln, ondanks expansiekosten en autonome kostenstijgingen.

Voornamelijk als gevolg van de lagere omzet daalde het bedrijfsresultaat van de aan te houden activiteiten van 16,7 mln naar 12,2 mln.
De ontwikkeling van het bedrijfsresultaat van de aan te houden activiteiten was als volgt:

(in mln) H1 2009 H1 2008 Living 4,6 9,2 Fashion 3,0 4,0 Automotive & Telecom1 8,0 5,7 Overig2 - 3,4 - 2,2 Totaal 12,2 16,7
1. Exclusief de per 30 juni 2009 verkochte activiteiten van BelCompany België
2 Onder de post "Overig" zijn alle niet rechtstreeks aan de sectoren toewijsbare kosten verantwoord.
- 3 -




De omzetdaling in de sector Living heeft, samen met behoorlijke margedruk, geleid tot een halvering van het uitstekende bedrijfsresultaat in die sector. Na een reeks van recordjaren had Kwantum te maken met een flinke terugslag als gevolg van de slechte marktomstandigheden. Het bedrijfsresultaat van GP Décors ging iets vooruit ten opzichte van de eerste helft van 2008 door uitvoering van het begin 2009 opgestelde herstelplan. Het bedrijfsresultaat van de sector Fashion kwam per saldo 1,0 mln lager uit dan in 2008, mede door autonome kostenstijgingen onder invloed van een stijging van de CAO lonen in Nederland (+ 4%) en wettelijke loon-indexeringen in België (+ 6%). Schoenendiscounter Scapino was in trek bij de consument en realiseerde bij een vergelijkbare omzet als in 2008 een hoger bedrijfsresultaat. De familiewinkels van Brantano, die in het midden van de schoenenmarkt actief zijn, realiseerden door kostenbesparingen in België/Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk eveneens een hoger bedrijfsresultaat. De winkels van Hoogenbosch zijn actief in het marktsegment waar de actiedruk het hoogste was. Het lagere bedrijfsresultaat van Hoogenbosch als gevolg hiervan deed de stijging bij de andere schoenenformules meer dan volledig teniet. Bij de aan te houden activiteiten in de sector Automotive & Telecom was sprake van een 2,3 mln hoger bedrijfsresultaat dankzij BelCompany Nederland dat, ondanks kosten van expansie, een forse stijging realiseerde. Bij Halfords werd de positieve ontwikkeling in de fietsenverkoop ongedaan gemaakt door prijsdruk in de navigatiemarkt, waardoor sprake was van een licht lager bedrijfsresultaat dan in de eerste 6 maanden van 2008.

Nettowinst 2,9 mln hoger dan in 2008
De netto schuldpositie verbeterde ten opzichte van ultimo juni 2008 met ruim 97 mln tot 178 mln. Hierdoor en vanwege een lagere rentestand dan in 2008, daalden de financiële lasten met
1,6 mln tot - 4,7 mln. De belastingen kwamen 1,7 mln lager uit dan in de eerste 6 maanden van 2008.
De lagere financiële lasten en lagere belastingen compenseerden de daling in het bedrijfsresultaat van de aan te houden activiteiten gedeeltelijk, waardoor de nettowinst van de aan te houden activiteiten uitkwam op 6,1 mln (2008: 7,3 mln).

De activiteiten van Belcompany België, met uitzondering van 15 Discovery Stores, werden per 30 juni 2009 verkocht aan Telenet. In de halfjaarcijfers over 2008 en 2009 zijn alle op de verkochte activiteiten betrekking hebbende cijfers gedeconsolideerd en is het netto resultaat gepresenteerd onder "beëindigde activiteiten". Daar waar in de eerste helft van 2008 nog sprake was van een nettoverlies van - 2,1 mln, werd in 2009 door BelCompany België een nettowinst van 2,0 mln gerealiseerd. Deze nettowinst is de resultante van een negatief operationeel bedrijfsresultaat in het eerste halfjaar van - 1,2 mln (H1 2008: - 2,2 mln), een bruto transactieresultaat van 4,5 mln en financiële lasten en belastingen.

Als gevolg van bovenstaande effecten kwam de totale nettowinst over het eerste halfjaar van 2009 hoger uit op 8,1 mln ten opzichte van 5,2 mln in 2008.


- 4 -




De ontwikkeling van de nettowinst was als volgt:

(in mln) H1 2009 H1 2008 Nettowinst aan te houden activiteiten 6,1 7,3 Nettowinst beëindigde activiteiten1 2,0 - 2,1 Totale nettowinst 8,1 5,2 WPA in 0,37 0,24
1. Betreft de per 30 juni 2009 verkochte activiteiten van BelCompany België

Cashflow, investeringen, EBITDA en ratio's
Gezien de marktontwikkelingen werd ook in de eerste helft van 2009 strak gestuurd op werkkapitaal en investeringen. Het werkkapitaal nam af met 51,3 mln en ook de investeringen in (im)materiële vaste activa kwamen lager uit (2009: 7,3 mln; 2008: 17,1 mln). De EBITDA (bedrijfsresultaat plus afschrijvingen) kwam in de eerste 6 maanden van 2009 uit op
25,3 mln (2008: 32,1 mln).
De totale cashflow (nettowinst plus afschrijvingen) bedroeg in de eerste helft van 2009 21,6 mln ten opzichte van 20,6 mln in 2008.

De kredietfaciliteit bedroeg ultimo juni 2009 300 mln. De Net Debt (netto financiële schuld) nam ten opzichte van ultimo juni 2008 af met ruim 97 mln (35%) tot 178 mln, mede doordat
82% van de aandeelhouders koos voor opname van het dividend in aandelen. De volgens de met de banken afgesproken definities berekende ratio Net Debt/EBITDA kwam ultimo juni 2009 uit op 2,49 en bleef daarmee ruim binnen de norm (maximaal 3,0) die door de kredietverstrekkende banken is gesteld.

De investeringen over geheel 2009 zullen, conform eerdere uitspraak, uitkomen op circa 20 mln.

Balans
Door met name de focus op werkkapitaal, de verkoop van BelCompany België en lagere investeringen, is het balanstotaal ten opzichte van ultimo juni 2008 46,7 mln lager uitgekomen op 616,4 mln.
Het eigen vermogen is 22,3 mln hoger uitgekomen op 206,8 mln (ultimo juni 2008 184,5 mln).
Het hogere eigen vermogen in combinatie met het lagere balanstotaal resulteerde in een solvabiliteit van 33,5% ultimo juni 2009 ten opzichte van 27,8% ultimo juni 2008.

VOORUITZICHTEN 2009

Het is op dit moment onmogelijk te voorspellen welke invloed de ontwikkeling van de economie en de werkgelegenheid in de komende maanden zal hebben op de consumentenbestedingen in de voor Macintosh Retail Group belangrijke markten. Hoewel er op dit moment enkele positieve macro-economische signalen zichtbaar zijn, zien wij de weerslag daarvan niet terug in omzet en brutomarge bij Macintosh Retail Group in juli en augustus. Wat het totale jaar 2009 betreft zal
- 5 -




veel afhangen van de ontwikkelingen in het vanwege seizoensinvloeden belangrijke vierde kwartaal.
In deze aanhoudend lastige marktomstandigheden zullen wij onze aandacht vooral blijven richten op beheersing van brutomarge, kosten en werkkapitaal. Gezien de grote onzekerheid over timing en omvang van het economisch herstel, achten wij het op dit moment niet verantwoord om een uitspraak te doen over de omzet- en resultaatontwikkeling in de tweede helft van 2009.

BESTUURSVERKLARING

Op de halfjaarcijfers is geen accountantscontrole toegepast, De Raad van Bestuur verklaart dat, voor zover bekend, dit halfjaarbericht 2009, dat is opgesteld volgens IAS 34, een getrouw beeld geeft van de activa, de passiva, de financiële positie en de winst van Macintosh Retail Group NV en de gezamenlijke in de consolidatie opgenomen ondernemingen en het halfjaarbericht een getrouw overzicht geeft van de informatie zoals vereist krachtens art. 5:25d leden 8 en 9 van de Wet op het Financieel Toezicht per 30 juni 2009.

Maastricht, 27 augustus 2009
Raad van Bestuur Macintosh Retail Group NV

Analistenbijeenkomst en persconferentie
De halfjaarcijfers 2009 worden vandaag toegelicht tijdens een analistenbijeenkomst om 10.00 uur en een persconferentie om 12.30 uur in het Okura Hotel te Amsterdam.

Dit persbericht is eveneens te lezen op de internetsite van Macintosh Retail Group NV: www.macintosh.nl.

Retail is ons vak. Macintosh Retail Group is een grootschalige non-food retailer, gespecialiseerd in de distributie van consumentenproducten in de marktsectoren Living, Fashion en Automotive & Telecom. Macintosh Retail Group is actief met zo'n 1.270 winkels in Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk met een totale verkoopvloeroppervlakte van zo'n 718.000 m2.
De sector Living bestaat uit circa 150 woonwarenhuizen in Nederland, België en Frankrijk onder de namen Kwantum en GP Décors.
De sector Fashion wordt gevormd door zo'n 750 schoenenwinkels van Brantano, Dolcis, Invito, Manfield, PRO sport en Scapino in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Nea International, producent van Push-braces, maakt eveneens deel uit van de sector Fashion.
In de sector Automotive & Telecom is BelCompany met zo'n 220 winkels, waarvan 30 Telefoonkopen.nl winkels, de grootste aanbieder van telecomproducten en ­diensten in Nederland. Halfords is de specialist in fietsen, auto- en fietsaccessoires met circa 150 winkels in Nederland en België.


- 6 -


































---- --