Consumentenbond


---

28 augustus 2009

Bankergernissen

Consumenten ergeren zich vaak aan bankpassen die snel kapot gaan en extra kosten voor betalen per acceptgiro. De Consumentenbond analyseerde meer dan 1600 meldingen over banken die de afgelopen twee jaar bij de bond binnenkwamen en selecteerde op basis daarvan 8 opvallende bankergernissen. Het verslag hiervan is te lezen in de Geldgids van september 2009.

Leden van de Consumentenbond bellen regelmatig met vragen en klachten over diensten en producten van banken. Zo vinden veel Consumentenbondleden het vervelend dat vrijwel alle grote banken het verplicht stellen eerst bij de bank een betaalrekening te openen voordat er een spaarrekening geopend kan worden. Van de grote banken kent alleen SNS Bank in geen enkel geval deze verplichting.

Onderzoek

Het onderzoek van de Consumentenbond spitst zich toe op ervaringen van consumenten met de werkwijze en handelswijze van de 5 grote banken in Nederland (ING, ABN Amro, Rabobank, SNS Bank en Fortis). Bij de ergernis `geen rente op de betaalrekening' zijn ook DSB Bank en ASN Bank betrokken.

---