Ministerie van Economische Zaken

Stand van zaken Bewijs van Goede Dienst gemeenten

28 augustus 2009 | kamerstuk

Tijdens het Wetgevingsoverleg Jaarverslag op 15 juni jl. heb ik uw Kamer het volgende toegezegd: "De Kamer ontvangt een overzicht van welke gemeenten met het Bewijs van Goede Dienst / Normenkader voor Bedrijven werken." Met deze brief stuur ik deze toegezegde informatie.

Geachte voorzitter,

Tijdens het Wetgevingsoverleg Jaarverslag op 15 juni jl. heb ik uw Kamer het volgende toegezegd: "De Kamer ontvangt een overzicht van welke gemeenten met het Bewijs van Goede Dienst / Normenkader voor Bedrijven werken." Met deze brief stuur ik deze toegezegde informatie.
Waarom is het 'Bewijs van Goede Dienst' ontwikkeld? Ondernemers vragen een betere dienstverlening van de overheid. Dit blijkt onder meer uit de Belevingsmonitors Regeldruk van 2008 en 20091. Voornaamste klachten blijven de lange doorlooptijden, slechte afhandeling en onduidelijke informatie. Dialoog hierover met bedrijven komt vaak moeizaam op gang. Hierdoor kennen gemeenten en het bedrijfsleven elkaars verwachtingen niet goed. Om dit te doorbreken is in samenwerking met 10 gemeenten, VNG, project Kwaliteitshandvesten, VNO-NCW en MKB Nederland het Bewijs van Goede Dienst voor gemeenten ontwikkeld.
Wat is het Bewijs van Goede Dienst?
Het Bewijs van Goede Dienst omvat:

1) Een Normenkader, waarin de ondernemerwensen over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening zijn vertaald naar 10 concreet meetbare normen, met een minimum - en een plusniveau (zie bijlage 1 voor een samenvatting).
2) Een standaard meetmethode (handleiding) waarmee gemeenten zelf de kwaliteit van de dienstverlening aan bedrijven kunnen meten en monitoren. De
1 De gemeentelijke dienstverlening is in 2009 beoordeeld met rapportcijfer 5,8 en in 2008 met een 5,3. meting levert inzicht op in zowel de gebieden waar de gemeente goed presteert, als de terreinen waarnaar meer aandacht moet uitgaan om (nog beter) te voldoen aan de verwachtingen van het bedrijfsleven.

3) Een communicatie-instrument 'Bewijs van Goede Dienst' waarmee de resultaten van de meting en het verbeterplan eenduidig kunnen worden gecommuniceerd. MKB Nederland heeft aangegeven dat in 2010 het Bewijs van Goede Dienst zal worden meegenomen in de beoordeling voor de prijsvraag 'MKB vriendelijkste gemeente'.
Kabinetsdoelstelling
Een van de doelen dit kabinet is dat aan het einde van deze kabinetsperiode (2011) 200 gemeenten, met gezamenlijk meer dan 50% van het aantal gevestigde bedrijven in Nederland, de dienstverlening aan bedrijven verbetert met behulp van het Bewijs van Goede Dienst. Na de ontwikkeling van het Bewijs van Goede Dienst is vanaf begin dit jaar direct gestart met het stimuleren van het gebruik van dit instrument door gemeenten.
Realisatie; stand van zaken augustus 2009
Implementatiefase (5 gemeenten)
Medio 2009 werken 5 gemeenten met het instrument 'Bewijs van Goede Dienst':
* De gemeenten Alphen aan den Rijn, Capelle aan den IJssel en Zoetermeer hebben een meting uitgevoerd en een verbeterplan opgesteld.
* De gemeenten Almere en Eindhoven hebben een meting uitgevoerd en zijn bezig met het opstellen van een verbeterplan.
Plan- en voorbereidende fase (> 50 gemeenten)
Medio 2009 hebben meer dan 50 gemeenten zich bereid verklaard te gaan werken met het Bewijs van Goede Dienst:

* Op 8 april jl. hebben 19 West Brabantse gemeenten in samenwerking met de KvK een bestuursopdracht vastgesteld waarin zij afspreken gezamenlijk de dienstverlening aan bedrijven te verbeteren door o.a. een meting te gaan uitvoeren naar de kwaliteit van de dienstverlening aan de hand van het Normenkader.

* Op 15 april jl. hebben 33 grote gemeenten (uit de groep van G32 plus G4) een convenant getekend, waarin zij zich committeren aan de inspanningsverplichting om het Bewijs van Goede Dienst te implementeren (naast een aantal andere maatregelen om de regeldruk voor ondernemers terug te dringen). De gemeenten Groningen en Arnhem hebben aangegeven dat zij op korte termijn starten met de uitvoering van de meting.
Beleidsinzet
Teneinde te stimuleren dat nog meer gemeenten gaan werken met een Bewijs van goede Dienst is in juni 2009 de Tijdelijke regeling stimulering betere dienstverlening aan bedrijven gepubliceerd. In een eerder algemeen overleg (d.d. 2 februari 2009) met uw Kamer over de voortgang van de vermindering regeldruk had ik al aangegeven graag positief te willen kijken naar de inzet van een dergelijke stimulans.
Op basis van deze regeling kunnen gemeenten sinds 1 juli 2009 vouchers aanvragen bij SenterNovem. De vouchers zijn bedoeld voor het uitvoeren van de meting en opstellen van het verbeterplan (voucher 1) en het uitvoeren van verbeteracties uit het verbeterplan (voucher 2). Het totale budget is ¤ 3 miljoen. Per deelnemende gemeente is maximaal ¤ 15.000 beschikbaar. Voorwaarde is dat de gemeente daar eenzelfde bedrag bijlegt. Verder mogen de vouchers alleen worden ingezet voor diensten van derden.
De gemeenten Venlo, De Wolde en Boskoop hebben in augustus als eerste gemeenten een voucher aangevraagd voor het uitvoeren van een meting en het opstellen van het verbeterplan.
Naast deze financiële stimulans vindt via SenterNovem kennisoverdracht plaats richting gemeenten.
Hoogachtend,
(w.g.) Frank Heemskerk

Staatssecretaris van Economische Zaken

Bijlage 1. Samenvatting Normenkader voor Bedrijven Aandachtsgebied > landelijke ondernemerswensen > minimum- en plusnormen I Termijnen Minimumnorm Plusnorm

1. Voldoen aan aanvraagtermijnen>
Eenduidige afhandeltermijnen
100% van de aanvragen
wordt binnen de wettelijke
aanvraagtermijn verleend
70% van de aanvragen
wordt sneller dan de
wettelijke
aanvraagtermijn
verleend

2. Hersteltermijn bij termijnoverschrijding
>
Anticipatie op termijnoverschrijding
60% van de
termijnoverschrijdingen
wordt binnen 5 werkdagen
hersteld
80% van de
termijnoverschrijdingen
wordt binnen 5
werkdagen hersteld

3. Volledigheid verzoeken en aanvragen >
Transparante dienstverlening
85% van de aanvragen is
bij eerste indiening
ontvankelijk
95% van de aanvragen
is bij eerste indiening
ontvankelijk
II Professionaliteit Minimumnorm Plusnorm

4. Inhoudelijke kennis en deskundigheid>
Professioneel en capabel
7 9

5. Beleving van toezicht>
Beperkte toezichtslasten
7 9
III Ondernemersgerichtheid Minimumnorm Plusnorm

6. Responssnelheid>
Toegankelijkheid
Gemiddelde responstijd is
3 dagen
Gemiddelde responstijd
is een dag

7. Actualiteit gemeentelijke informatie 90% van de informatie via website en documentatie is
actueel
100% van de informatie
via website en
documentatie is actueel

8. Klanttevredenheid>
Klantgerichtheid en betrokkenheid
7 9

IV Betrouwbaarheid Minimumnorm Plusnorm

9. Deugdelijke besluitvorming 10% bezwaar- en
beroepsprocedures zijn
gegrond
5% bezwaar- en
beroepsprocedures zijn
gegrond

10. Administratieve lasten ondernemers>
Beperkte administratieve lasten
25% lager dan landelijk
gemiddelde
administratieve lasten
35% lager dan landelijk
gemiddelde
administratieve lasten