Ingezonden persbericht


Klassieke racewagens op TT Circuit Assen
Debuut van Classic Trophy

Voor het eerst zal er op het TT Circuit Assen een ronde van de zogenaamde Classic Trophy worden verreden. Het is een autosportevenement met klassieke racewagens die vanaf 1947 regelmatig op de bekende Europese autocircuits te zien waren. Tijdens de ADAC/RSG Racing Days op 5 en 6 september op het TT Circuit komt deze serie voor de eerste maal in Nederland aan de start. Deze Classic Trophy maakt deel uit van een veelomvattend auto- en kartraceprogramma, waarbij ook historische formulewagens, toerwagens en de zogenaamde Youngtimers van start gaan. Prachtige racebolides met een rijke historie. De liefhebber van het klassieke racemateriaal komt ruimschoots aan zijn trekken. De Classic Trophy wordt al vier jaar met veel succes in Duitsland verreden en voor de ADAC/RSG Racing Days komt de prachtige raceklasse ook naar Assen. Bij de Classics 61 zijn de ogen gericht op voertuigen uit de periode 1947-1961. Classics 65 is voor de racers uit periode F (1962-1965) bestemd. Tenslotte is er nog de Classics 71 voor de klassiekers uit de periodes G1+G2 uit de jaren 1966-1971. Wagens als de Ford GT40, zware Mustangs, maar ook de kleine Steyr Puch sieren het aantrekkelijke deelnemersveld. Maar ook MB's en Porsches zullen op 5 en 6 september over het asfalt van het TT Circuit scheuren. Sinds 1986 is de Spezial-Tourenwagen-Trophy een vast bestanddeel in de Duitse autosport en deze klasse komt in het genoemde weekend ook aan de start. Twaalf klassen voor toerwagens en GT auto's bieden een grote verscheidenheid aan raceauto's. De sterkste autoŽs komen uit in de grote STT klasse met meer dan 5000 cc. PorscheÂŽs met veel pkÂŽs komen hierin uit tegen Amerikaanse V8 monsters of Viper GTS/R met 8 liter motoren. Nieuw zijn de beide Cup klassen voor PorscheÂŽs (997 GT3 en 996 GT3 Cup). Met auto's uit de jaren 1966-1988 biedt de Youngtimer Trophy een breed palet van historische raceauto's. Dat autosport met voertuigen uit de 70-er en 80-er jaren een trend vormt wordt bewezen door circa 200 inschrijvingen. Aan de start komen auto's die al in de tijden van vliegveldraces en op de Südschleife van de Nürburgring menig autosporthart sneller lieten kloppen. Van de BMW 2002 TI naar de M3 uit de 80-er jaren, de dwarsgaanders met de motor achterin, zoals de NSU TT of de Simca Rallye II tot en met de Opel Kadett C Coupé en de Ford Escort RS 2000. Ook aan de start komen de supersnelle Superkarts. Superkarts kunnen het in verschillende disciplines tegen Formule 1 bolides opnemen. Een enorme acceleratie van 0-100 km/u binnen 3 sec. en afhankelijk van de gearing worden snelheden tot 280 km/u gehaald. In 2007 verbeterde de Duitser Peter Elkmann in een Superkart de pole-tijd van MotoGP coureur Casey Stoner op de Sachsenring met bijna 3 seconden. Verder zijn de formulewagens uit de jaren zeventig, met bolides als March, Lotus en Chevron. Materiaal waar nog steeds likkebaardend naar kan worden gekeken. Op zaterdag zijn er trainingen vanaf 09.00 uur.
Het geweldige racefestijn met de klassieke racers begint zondag 6 september om 11.00 uur. De toegang (inclusief paddock) bedraagt slechts 10,- euro.