Heerlen, 5 september 2009

Fietsersbond vraagt extra aandacht voor fietser in Mobiliteitsplan Landgraaf.

De gemeente Landgraaf heeft onlangs het concept Mobiliteitsplan 2009 gepubliceerd. Op verzoek van de gemeente heef de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg een reactie geschreven. In deze reactie heeft de Fietsersbond vooral aandacht gevraagd voor de verbetering van de positie van de fietser in het verkeer.

Hoewel de afgelopen jaren het een en ander is bereikt, is er nog veel werk te doen om het langzaam verkeer duurzaam veilig te maken. Het plan is op zich wel vrij ambitieus. De beschreven maatregelen voor veiliger en comfortabeler te kunnen fietsen kunnen wel minder vrijblijvend geformuleerd worden. Er ontbreekt een duidelijke omschrijving van wat de gemeente de komende jaren daadwerkelijk gaat doen. In het mobiliteitsplan (pag. 77) wordt wel verwezen naar het Actieplan Fiets Parkstad. Maar de Fietsersbond vraagt de gemeente of Landgraaf de hierin opgenomen aanbevelingen, en in het bijzonder het verbeteren van de fietsinfrastructuur op 8 routes plus de verbetering van de fietsbewegwijzering en de fietsparkeervoorzieningen, ook daadwerkelijk gaat uitvoeren. En is Landgraaf voornemens zelf een Actieplan Fiets te gaan maken?

De Fietsersbond vindt daarbij dat nadrukkelijker gestreefd moet worden om het wegennet conform de landelijke en provinciale richtlijnen zo uniform mogelijk in te richten, dit ter vergroting van de herkenbaarheid en dus de veiligheid. Afwijkingen van de ontwerpnormen voor fietspaden en fietsstroken, in die zin dat deze te smal worden uitgevoerd, dienen zoveel mogelijk te worden voorkomen. Te smalle fietsstroken en fietssuggestiestroken (soms maar 40 cm. breed) worden door de Fietsersbond minder aantrekkelijk gevonden dan een gedeelde rijbaan. Dat houdt in dat op nogal wat Landgraafse wegen de situatie verbeterd kan worden, vooral daar waar nu te smalle fietssuggestiestroken liggen. Bij aanleg van nieuwe wegen en wegreconstructies dient er gezorgd te worden voor goede, snelle en comfortabele fietspaden en -stroken; bij openbare gebouwen en winkelcentra voor goede fietsparkeervoorzieningen.

De geplande Buitenring beoogt het doorgaande verkeer uit de Landgraafse kernen te weren. Daarmee wordt geluidhinder verminderd en de veiligheid en de leefbaarheid vergroot. In welke mate dat zou kunnen lukken, is nog onvoldoende duidelijk; cijfers ter onderbouwing ontbreken nog. Daarnaast bestaat het risico dat de Buitenring barrières veroorzaakt omdat deze doorgaande fietsroutes doorsnijdt. Op kruispunten met de Buitenring dienen optimale fietsvoorzieningen (vrijliggende fietspaden) te worden aangelegd, met in de bebouwde kom voorrang voor de fietsers.

De Fietsersbond vindt dat in het plan te vrijblijvend wordt aangegeven dat asfalt of beton de voorkeur verdient boven elementenverharding. Dit kan harder geformuleerd worden, bijvoorbeeld als ontwerpeis. Fietspaden met elementenverharding (klinkers of tegels) zijn vaak hobbelig en vragen ook meer onderhoud omdat er toch regelmatig met zwaar materieel over wordt gereden. Hieraan wordt Blz. 2.

toegevoegd dat goed uitgevoerde overgangen in wegdekverhardingen bij kruisingen en rotondes zeer bijdragen aan de comfortverbetering van de fietser.

Positief vindt de Fietsersbond dat er ter vergroting van het fietsgebruik ook aandacht wordt besteed aan gedragsbeïnvloeding door voorlichting, educatie en communicatie.

Voor de planning van aanstaande reconstructies van wegen en in het bijzonder de aanleg van fietsvoorzieningen biedt de Fietsersbond graag haar kennis en ervaring aan.


---