Gemeente De Ronde Venen


Cliënten Wmo-voorzieningen behoorlijk tevreden

De overgrote meerderheid van de cliënten is tevreden over zijn/haar voorziening uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dat geldt zowel voor de hulp bij het huishouden als voor de voormalige voorzieningen uit de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg), zoals een traplift of scootmobiel. De tevredenheid betreft zowel het proces van aanvraag en afhandeling, als de kwaliteit van de voorziening zelf. Dat zijn de algemene conclusies uit het klanttevredenheidsonderzoek dat de gemeente De Ronde Venen heeft uitgevoerd onder de gebruikers van Wmo-voorzieningen.

De Wmo is vanaf 1 januari 2007 van kracht en verplicht elke gemeente om jaarlijks tevredenheids-metingen te verrichten onder de gebruikers van Wmo-voorzieningen. Door middel van het onderzoek weet de gemeente De Ronde Venen of de huidige dienstverlening aansluit bij de behoeften van de inwoners en of de kwaliteit van dienstverlening volstaat.

De cliënten is gevraagd naar hun tevredenheid over procesaspecten tijdens aanvraag en afhandeling van de voorziening. Daarbij gaat het om aspecten als verloop van procedures, contacten met de gemeente en de informatievoorziening. Ook is gevraagd naar de tevredenheid over de voorziening zelf en of de voorziening tot algehele verbetering van het functioneren van de cliënt leidt.

Â

Hoewel de overgrote meerderheid van de cliënten tevreden is, valt op dat cliënten dit jaar over een aantal voorzieningen minder tevreden lijken dan vorig jaar. Hierbij scoort vooral de vervoervoorziening opvallend laag. Overigens is dit beeld in overeenstemming met het beeld binnen de gemeenten van het Samenwerkingsverband Utrecht â West (SUW). Uit onderzoek volgen ook aanbevelingen voor verbetering van de dienstverlening, zoals het nader bekijken van de wachttijden in de vervoervoorzienig en de informatieverstrekking over bezwaarmogelijkheden.

Â

Het onderzoek is in uitgevoerd bij de SUW-gemeenten: Abcoude, Breukelen, De Ronde Venen, Loenen, Maarssen, Montfoort, Oudewater en Woerden. Deze gemeenten hebben veel Wmo-onderdelen in SUW-verband opgepakt en vorm gegeven. In de gemeente De Ronde Venen is het onderzoek uitgevoerd onder 105 Wmo-cliënten van zowel gebruikers van hulp bij het huishouden als voormalige Wvg-cliënten. Het onderzoek is uitgevoerd door een extern adviesbureau dat haar bevindingen heeft opgenomen in het rapport âKlanttevredenheidsonderzoek Wmo, De Ronde Venenâ. De bevindingen en aanbevelingen uit het klanttevredenheidsonderzoek worden meegenomen bij wijziging dan wel verbetering van bestaand Wmo beleid. Een evaluatie van (onderdelen) van het Wmo beleid staat gepland voor eind 2009.

Zie ook
Klanttevredenheidsonderzoek WMO