Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
- T -

Ons kenmerk VenW/DGMo-2009/8015

Uw kenmerk Datum 8 september 2009 2009Z14928

Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
1

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Van Gent heeft gesteld over de tunnelveiligheid op het spoor.


1. Kent u het artikel "Ontsnapt aan ramp" over de tunnelveiligheid op het spoor en de calamiteit in de Schipholtunnel op 2 juli 2009?1


1. Ja.


2. Bent u bekend met het rapport van NS-Reizigers over de gebrekkige veiligheid van spoortunnels en kunt u dit aan de Kamer ter beschikking stellen?


2. Ik ga er van uit dat u doelt op de rapportage "Bedrijfsonderzoek, Rookontwikkeling in Schipholtunnel op 2 juli 2009" van NS Reizigers, Netwerk Randstad Noord. Hier bijgevoegd ontvangt u deze rapportage. Deze bevat de zienswijzen van een aantal medewerkers van NS Reizigers. Alleen op basis hiervan kan ik nog geen conclusies trekken.


3. Is het waar dat de brandweer vond dat de zeven volle treinen die bij de calamiteit (rookontwikkeling) op 2 juli in de tunnel waren, deze moesten verlaten, terwijl de treindienstleiders van ProRail de treinen lieten staan? Zo ja, hoe is dit mogelijk? Zo nee, wat is er dan wel gebeurd?

3. Ik heb aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat gevraagd om een diepgaand onderzoek naar dit incident. De Inspectie heeft mij geïnformeerd dat dit onderzoek naar verwachting in november 2009 afgerond zal zijn. Zo gauw ik het rapport van dit onderzoek heb ontvangen zal ik dit naar uw Kamer sturen. Ik wil niet vooruitlopen op de bevindingen van dit onderzoek. Overigens werkt de Inspectie Verkeer en Waterstaat bij dit onderzoek samen met de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.


1 De Telegraaf, 19 augustus 2009
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4636560/_Ontsnapt_aan_ramp_.html a

Pagina 1 van 2





Datum
4. Is het waar dat het twintig minuten duurde voordat de machinisten alsnog de

opdracht kregen de tunnel uit te rijden? Wat hadden de gevolgen kunnen zijn Ons kenmerk als er niet slechts sprake was geweest van rookontwikkeling, maar van een VenW/DGMo-2009/8015 echte brand?


4. Zie het antwoord op vraag 3.


5. Is het waar dat het brandalarm op Schiphol niet afging en dat de verantwoordelijke treindienstleider, die een beslissing moest nemen, niet aanwezig was?


5. Zie het antwoord op vraag 3.


6. Deelt u de mening dat er betere communicatie nodig is tussen verantwoordelijke parijen bij calamiteiten en er meer specifieke trainingen moeten komen in het kader van de bestrijding van mogelijke rampen? Zo nee, waarom niet?


6. Zie het antwoord op vraag 3.


7. Welke actie gaat u ondernemen om te voorkomen dat dergelijke gevaarlijke situaties zich vaker zullen voordoen?


7. Zie het antwoord op vraag 3. Op basis van de resultaten van het onderzoek dat momenteel uitgevoerd wordt door de Inspectie Verkeer en Waterstaat zal ik bepalen of, en zo ja welke, acties nodig zijn.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

Pagina 2 van 2