Consument onwetend over duurzame energie


95% van de Nederlanders weet niet wat ze voor hun energie betalen

BREDA, 20090909 -- De Nederlandse consument tast in het duister als het gaat om duurzame energie. Onder 43% heerst het hardnekkige misverstand dat groene energie per definitie duurder is dan grijze stroom. Dit is van grote invloed, omdat prijs voor bijna driekwart van de consumenten (73%) de belangrijkste reden is om te kiezen voor een andere energieleverancier. Desondanks weet 95% niet wat ze voor hun stroom betalen.

Voor 23% van de Nederlanders is milieuvriendelijkheid een belangrijk koopargument, maar men blijkt dit aspect moeilijk te kunnen beoordelen. Er zijn grote verschillen tussen de perceptie van consumenten over de duurzaamheid van hun energieleverancier en de daadwerkelijke prestaties. Het duurzaamheidsimago van energieleveranciers strookt veelal niet met de realiteit.

Dit blijkt uit het sectorrapport van Between-us: `Wie doet het licht uit? De toekomst van duurzame energie in Nederland: een stakeholder aanpak'. De sleutel om de Europese doelstellingen voor het terugdringen van de CO* uitstoot te behalen, ligt volgens de auteurs van het rapport in het beïnvloeden van kennis, houding en gedrag van mensen én organisaties. Op dit moment wordt de invloed van de mens onderbelicht in de overgang naar een duurzame energievoorziening.

Duurzaamheid in de energiesector: grijze energie = gewone stroom
De heersende kolencultuur vertraagt vergroening en harde lange termijn doelstellingen voor CO* uitstoot ontbreken veelal. Exemplarisch is dat een aantal leveranciers grijze energie typeert als gewone stroom; daarmee implicerend dat groene stroom ongewoon zou zijn. Transparantie over groene energie en samenwerking tussen energieleveranciers, de overheid, belangenorganisaties én consumenten is een voorwaarde voor een snelle en succesvolle transitie naar een duurzame energievoorziening.

Over het rapport `Wie doet het licht uit?
Between-us, adviesbureau voor stakeholder value, schreef het sectorrapport `Wie doet het licht uit? De toekomst van duurzame energie in Nederland: een stakeholder aanpak' in samenwerking met marktonderzoeksbureau GfK, de gerenommeerde Zwitserse business school IMD en SAM, de partij achter de Dow Jones Sustainability Indexes. Het rapport wordt gepresenteerd tijdens het Nationaal Stakeholder Energiedebat dat op de dag van de duurzaamheid, 9-9-9, in perscentrum Nieuwspoort te Den Haag plaatsvindt.

Over Between-us
Between-us helpt sinds 1997 bedrijven, overheden en woningcorporaties in Nederland, Scandinavië en Zwitserland bij het creëren van stakeholder value. Het optimaal inspelen op de behoeften van belanghebbenden komt tot uiting in kostenreducties, kwaliteitsverbeteringen, toegenomen werknemerstevredenheid, een betere reputatie en een stijging van de merkvoorkeur. Between-us is actief participant in de discussie rondom duurzame innovatie. Zo publiceren we regelmatig cases in toonaangevende tijdschriften, geven we gastcolleges aan de Zwitserse business school IMD en de Deense KaosPilots, school voor sociale innovatie. Meer informatie vindt u op de website van Between-us: www.between-us.nl





Ingezonden persbericht