Ingezonden persbericht

Miljoenennota somber, consument niet

Amsterdam, 15-9-2009

De miljoenennota is somber over de Nederlandse economie, maar de Nederlandse consument trekt zich weinig aan van de recessie. Dit blijkt uit het nieuwste nummer van het trendblad Second Sight..

In het nieuwe nummer van Second Sight wordt nader ingegaan op de reacties van consumenten op de recessie. Enkele bevindingen:

- Dé crisisconsument bestaat niet
Hortense Koster (reclamebureau FHV BBDO) onderscheidt vier typen consumenten: The Casualties, The Crisis Crusaders, The Recesionista's en The Crunch Junkies. The Casualties zijn persoonlijk en financieel door de crisis getroffen en zijn gedwongen om hun levensstijl aan te passen. The Crisis Crusaders zijn in mindere mate persoonlijk en financieel getroffen door de crisis, sommigen moeten bijvoorbeeld in deeltijd gaan werken. The Recesionista?s merken persoonlijk weinig van de crisis en hebben zelfs meer te besteden. Zij hoeven zich niet aan te passen en daardoor blijven hun bestedingen en koopmotivaties gelijk. The Crunch Junkies worden niet financieel getroffen, maar hebben de crisis tot een ware lifestyle verheven. Ze wisselen met familie, vrienden en de samenleving als geheel graag tips over bezuinigingen en kortingen uit, en vertellen waar de koopjes te vinden zijn.

- Mensen passen zich aan om hun levensstijl te handhaven
Veel consumenten handhaven hun levensstijl door slim te kiezen voor goedkopere alternatieven, blijkt uit een artikel van Jeannette van Zee (De Informatiekamer). Zij heeft een overzicht gemaakt van diverse productgroepen die het tegen de trend in erg goed doen, zoals luxemobieltjes, fietsen, last minute vakanties en neutrale verfkleuren (grijs, wit en beige). Daarnaast wordt er flink gespaard.

- Materialistische waarden zijn en blijven uit
In de afgelopen jaren van overvloed wonnen immateriële waarden terrein. Geld, bezit, bling bling leverden steeds minder status op. Zelfontplooiing, vrijwilligerswerk, aandacht voor je omgeving stegen in aanzien. Gaat dit door de crisis veranderen? Worden we weer materialistischer?
Nee, zegt trendanalist Justien Marseille. Crisis of geen crisis, we leven nog altijd in een overvloedige maatschappij onderscheid je je niet met overvloed. Wie status wil, onderscheidt zich door zijn kennis en vaardigheden te delen.